واکنش‌ها به صدور فرمان پوتین برای به رسمیت شناختن استقلال دونباس

فرمان پوتین برای به رسمیت شناختن استقلال جمهوری دونتسک و لوهانسک، جوامع بین المللی را به واکنش‌ وادار کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، در پی افزایش تنش‌ها در مرز اوکراین و روسیه و در نتیجه درگیری نیرو‌های دولتی اوکراین با جدایی طلبان دو جمهوری دونتسک و لوهانسک، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه در سخنرانی خود ضمن اظهار اینکه اوکراین بخش جدایی ناپذیر روسیه است، با امضای فرمانی استقلال لوهانسک و دونتسک را به رسمیت شناخت. او در ادامه سخنرانی خود با اشاره به الحاق کریمه به خاک روسیه در سال ۲۰۱۴ گفت که شهروندان کریمه اقدام به انتخاب آزادی کردند و مقامات اوکراین نتوانستند کاری به جز حمایت از گروه‌های تخریبی انجام دهند.

همزمان با فرمان ولادیمیر پوتین مبنی بر به رسمیت شناختن استقلال لوهانسک و دونتسک، اولین واحد‌های نیرو‌های حافظ صلح روسیه به دستور رئیس‌جمهور این کشور برای محافظت از دونباس حرکت کردند.

همچنین پس از این فرمان، مردم لوهانسک و دونتسک ابراز خوشحالی کردند و به خیابان‌ها آمدند، اما از سوی دیگر این فرمان واکنش‌های زیادی را در سطح بین المللی وبه همراه داشت.

ساعاتی پیش از صدور فرمان پوتین در سطح بین المللی چه گذشت؟

ولادیمیر پوتین پیش از صدور این فرمان به اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه اعلام کرده بود که قصد دارد به زودی استقلال دونتسک و لوهانسک واقع در شرق اوکراین را به زودی به رسمیت بشناسد.

در پی این هشدار پوتین، دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، پس از ورود به بروکسل برای سخنرانی در نشست برنامه ریزی شده در سطح وزرای خارجه اتحادیه اروپا اعلام کرد که از اتحادیه اروپا درخواست کرده است تا تحریم‌های شدیدی را علیه روسیه اعمال کند. اما در پاسخ، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین برخی از وزرای خارجه حاضر در جلسه، با رد درخواست اوکراین به صراحت اعلام کردند که این اتحادیه هنوز قصد اعمال تحریم‌ها علیه روسیه را ندارد و هرگاه زمان آن فرا برسد، اتحادیه اروپا یک نشست فوق العاده برای توافق در مورد تحریم‌ها تشکیل خواهد داد.

فرمان پوتین برای به رسمیت شناختن استقلال دونباس

با نادیده گرفتن درخواست اوکراین برای اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه، کولبا از کشور‌های عضو شورای امنیت سازمان ملل خواست تا نشستی تشکیل داده و درباره گام‌های عملی برای تضمین امنیت اوکراین و کاهش تنش‌ها با روسیه مذاکراتی فوری انجام دهند. این در حالی است که روسیه یکی از اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد با حق وتو است.

واکنش‌ها پس از صدور فرمان پوتین

 درپی فرمان رئیس‌جمهور روسیه در خصوص به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، کاخ سفید و شماری از کشور‌ها به این مسأله واکنش نشان دادند.

جنبش انصارالله یمن با اعلام حمایت از فرمان پوتین، استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناخت. محمد علی الحوثی، رییس کمیته عالی انقلاب یمن در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: دونتسک و لوهانسک را به عنوان دو جمهوری مستقل به رسمیت می‌شناسیم و خواستار خویشتنداری و وارد نشدن به جنگی هستیم که هدف آن از بین بردن توانمندی‌های روسیه است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین درو اکنش به این فرمان، مسکو را مقصر اصلی بر هم زدن صلح و امنیت در منطقه خواند و اعلام کرد که روسیه با اقدام اخیر خود در به رسمیت شناختن جدایی طلبان شرق اوکراین بحران در منطقه را تشدید کرد و آغاز یک جنگ بزرگ را سرعت بخشیده است.

منطقه دونباس

کاخ سفید با اعلام اینکه پس از امضای این فرمان جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با همتای اوکراینی خود تماسی تلفنی برقرار کرد، ادعا کرد که بایدن به زودی فرمانی اجرایی را امضا می‌کند که هرگونه معامله تجاری و یا مالی با دونتسک و لوهانسک را ممنوع خواهد کرد و  به زودی اقدامات بیشتری را در خصوص نقض آشکار پایبندی‌های بین‌المللی روسیه اعلام خواهد شد.

 کاخ سفید، با اظهار اینکه از روسیه انتظار چنین اقدامی را داشته و آماده پاسخ فوری به آن هستند، اعلام کرد که که این فرمان اجرایی اجازه تحریم علیه هرکسی که در این مناطق از اوکراین فعالیت می‌کند را صادر می‌کند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا پس از این تماس تلفنی با همتای اوکراینی خود، گفت: «فرمان اجرایی را امضا کردم تا روسیه را از فرصت سود بردن از نقض آشکار قوانین بین‌الملل محروم کند. ما به رایزنی نزدیک با متحدان و شرکا، از جمله اوکراین، درمورد گام‌های بعدی ادامه می‌دهیم».

از طرفی دیگر نیز وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، در بیانیه‌ای اعلام کرد مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با همتای اوکراینی خود تماس تلفنی داشته و بر حمایت تزلزل‌ناپذیر واشنگتن از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تأکید کرده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در و اکنش به این فرمان با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که به رسمیت شناختن جدایی دونتسک و لوهانسک توسط پوتین نیازمند واکنش سریع و قاطع است و واشنگتن در هماهنگی با متحدان خود گام‌های لازم را برخواهد داشت. تصمیم پوتین نقض حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین و در تضاد با تعهد این کشور به دیپلماسی است.

از طرفی دیگر نیز آمریکا خواستار مذاکره با روسیه درباره اوکراین شد. جاناتان فاینر، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد: «واشنگتن آماده پاسخ به اقدام روسیه درباره اقداماتش در شرق اوکراین است. با این حال، ما پنجره دیپلماسی را به روی روسیه نمی‌بندیم. هنوز بر این باوریم مسکو ممکن است هر زمانی اقدام به انجام حمله نظامی علیه اوکراین کند. روسیه هم اکنون براساس اقدام نظامی خود پیش می‌رود نه دیپلماسی»

نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز مدعی شد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری دونتسک و لوهانسک توافقنامه امنیتی مینسک را پاره کرد.

لوهانسک و دونتسک

همچنین مقامات اتحادیه اروپا از جمله جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به این فرمان مدعی شد: «ما قاطعانه به مسأله به رسمیت شناخته شدن استقلال جدایی‌طلبان اوکراین پاسخ خواهیم داد. اتحادیه اروپا و هم پیمانانش به شکلی یکپارچه و قاطعانه، به تصمیمات پوتین پاسخ خواهند داد.» همچنین اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کردعلیه هرکسی که مسئولیتی در به رسمیت شناخته شدن غیرقانونی جمهوری‌های خود خوانده داشته باشد، تحریم‌های سنگینی اعمال خواهد شد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن حمایت از اوکراین، گفت: «ما خواستار حل‌وفصل مسالمت‌آمیز مناقشه در شرق اوکراین بر اساس توافقات مینسک هستیم. ما به طور کامل از تمامیت ارضی اوکراین حمایت می‌کنیم.»

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس نیز مدعی شد تصمیم روسیه، نشانه‌ای دیگر از این مسأله است که امور در اوکراین در مسیر اشتباهی به پیش می‌رود.

همچنین فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن که در گفتگوی اخیر خود با ولادیمیر پوتین او را به خویشتنداری در مورد موضوع اوکراین دعوت کرده بود، از آمادگی خود برای همراهی با آمریکا به منظور اعمال تحریم‌های سنگین علیه روسیه خبر داد.

گلوله‌باران‌های پراکنده در خط تقسیم نیرو‌های دولتی اوکراین و استقلال‌طلبان روس‌تبار از پنجشنبه تشدید شده و روابط بین روسیه و اوکراین در روز‌های اخیر به اوج تنش خود رسیده است. مقامات جمهوری لوهانسک و دونتسک می‌گویند دولت اوکراین مواضع آن‌ها را به آتش بسته است. از روز جمعه تعداد زیادی از غیر نظامیان این دو جمهوری به روسیه پناهنده شده اند.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/31769
اخبار مرتبط

نظرات شما