گزارش قم فردا از گام موثر دولت برای بازگشت به خودکفایی گندم؛

تحقق خودکفایی در تولید گندم با قیمت گذاری مناسب

عدم تعیین درست قیمت گندم و اعلام به موقع قیمت ها از جمله دلایل اصلی کاهش میزان تولید و خرید تضمینی این محصول اساسی است که باعث خروج از خودکفایی در تولید این محصول استراتژیکی می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، تولید گندم مهم‌ترین بخش زراعت و اقتصاد کشاورزی است چرا که به واسطه آن نان مصرفی مردم تامین می شود و طبق اعلام مسئولین سرانه مصرف این محصول اساسی در کشور به بیش از ۱۶۰ کیلوگرم در سال می رسد. از همین رو  همه کشور‌ها به خصوص کشورهای پیشرفته متناسب با مزیت‌های طبیعی و نسبی تلاش می‌کنند جدی‌ترین و دقیق‌ترین حمایت را به منظور خودکفایی در تولید این محصول مهم و اساسی داشته باشند تا رکن مهم امنیت غذایی را حفاظت نمایند.
رهبرمعظم انقلاب در نوروز ۱۴۰۱ با تاکید بر لزوم تامین امنیت غذایی از طریق تولید محصولات اساسی کشاورزی اظهار داشتند: کشور در محصولات پایه‌ی غذائی بایستی به امنیّت کامل و به خودکفائی لازم حتماً دست پیدا کند. لکن ما بایستی از این امکاناتی که در کشور وجود دارد، در درجه‌ی اوّل موادّ غذائی مهم و اساسی، کالاهای اساسی را تولید کنیم.
دولت از سال ۱۳۶۸ با تصویب قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی به منظور تامین آن، اقدام به خرید محصول تولید شده توسط کشاورزان می کند. و در سال های نه چندان دور با اجرای دقیق و درست این قانون کشورمان در تولید گندم به خودکفایی رسیده بود و کشور دیگر نیازی به واردات گندم نداشت.
اما طی سه سال اخیر به دلیل عدم اجرای مناسب قانون خرید تضمینی ؛که اجرای مناسب این قانون به دولت برمی گردد؛ ایران از خودکفایی در تولید این محصول استراتژیکی تبدیل به وارد کنند گندم شد. کشوری که چند سال قبل خودکفا بود با اجرای نادرست قانون و در پیش گرفتن سیاست های اشتباه تبدیل به وارد کننده گندم شد.
عدم تعیین درست قیمت گندم و اعلام به موقع قیمت ها از جمله دلایل اصلی کاهش میزان تولید و خرید تضمینی این محصول اساسی بوده است. وقتی این اتفاق بیفتد در بازار دلال بازی شروع می شود و کشاورزان گندم خود را به نرخ بیشتر به دلالان می فروشند تا سود بیشتری داشته باشند.



تفاوت قیمت دولتی و آزاد گندم عامل دلالی بازی است
از همین رو شکوهیان استاد دانشگاه‌ در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به قیمت نامناسب گندم، اظهار کرد: کشاورزی بیشتر از آنکه از تولید لطمه بخورد، از عدم مدیریت در قیمت گذاری صحیح و درست محصولات رنج می‌برند که باید مشکل دلال‌بازی را نیز به این جمع افزود.
وی خاطرنشان کرد: امسال در فروش محصول گندم و عرضه آن به دولتی‌ها با چالش‌ها و مشکلاتی جدی روبرو بودیم، چرا که تفاوت قیمت خرید تضمینی گندم در بازار با فروش آزاد کفه ترازو را به نفع دلال‌بازی در این حوزه سنگین کرد و در این بین کشاورزان ما متضرر شده‌اند.

افزایش قیمت گندم گام مهم بسوی خودکفایی در تولید
همانطور که اشاره شد تعیین نادرست قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان داخلی طی سال های اخیر، دلیل اصلی واردات گسترده این محصول اساسی در سال ۱۴۰۰ بوده است. به همین منظور شورای قیمت گذاری وزارت جهاد کشاورزی پس از اقدام مجلس در حذف تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات گندم و اختصاص منابع حاصل از آن به افزایش قیمت خرید گندم از کشاورزان، نرخ خرید تضمینی این محصول اساسی را به ۱۱۵۰۰ تومان افزایش داد.



خودکفایی در تولید گندم با قیمت گذاری مناسب محقق می‌شود
قدمعلی بوربور عضو هیات رئیسه بنیاد ملی گندم کاران ایران در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به سیاست ارز ترجیحی واردات گندم عنوان کرد: اختصاص ارز ترجیحی به واردات گندم در حالی که در کشور توان و ظرفیت تولید گندم وجود دارد، غلط است زیرا تولید داخل کشور را بی رونق و کم اهمیت جلوه می‌دهد و باعث وابستگی بیشتر کشور به واردات محصول اساسی گندم می‌شود. در قیمت گذاری صحیح خرید تضمینی گندم علاوه بر بحث تامین گندم کشور، افزایش نرخ اشتغال و درآمد خانوارهای روستایی، جلوگیری از تولید محصولات آب بر که بحران آب را تشدید می‌کند نیز حائز اهمیت است.
عضو هیات رئیسه بنیاد ملی گندم کاران در پایان ضمن اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: اقدام مجلس در تخصیص منابع ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات گندم به افزایش قیمت خرید تضمینی در صورت اجرا می‌تواند مشکلات کشاورزان را تا حد زیادی برطرف و گندم کاران را امیدوار نماید. امیداریم تا قبل از فصل برداشت اصلاح قیمت توسط مجلس و دولت به کشاورزان ابلاغ شود.

همان طور که گفته شد تعیین مناسب قیمت محصولات اساسی کشاورزی و توجه به افزایش دانش و فناوری در بخش کشاورزی از جمله عوامل اصلی برای افزایش تولید محصولات اساسی به شمار می رود. با خودکفایی در تولید گندم حدود ۳ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی در واردات انجام خواهد شد که دولت در گام اول طبق نظر کارشناسان با تعیین درست قیمت گندم در این مسیر قدم نهاده است تا بازهم به سال های نه چندان دور خودکفایی در تولید گندم بازگردیم.



انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/32821
اخبار مرتبط

نظرات شما