اختتامیه سیزدهمین جشنواره علامه حلی در قم

سیزدهمین جشنواره علامه حلی با معرفی برترین‌ها به کار خود پایان داد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،سیزدهمین جشنواره علامه حلی با معرفی ۷۳ اثر برگزیده برترین‌های خود را شناخت. این جشنواره همه ساله با هدف شناسایی و تکریم نویسندگان جوان حوزه‌های علمیه برگزار می‌شود.

حجت الاسلام محمد صالح مازنی دبیر برگزاری جشنواره علامه حلی با بیان اینکه بیش از ۱۵ هزار اثر در قالب مقاله، پایان نامه، ترجمه و کتاب از استان‌های مختلف کشور به این جشنواره ارسال شده است گفت: در آئین اختتامیه برگزیدگان در ۱۰ بخش علوم اسلامی و انسانی معرفی شدند.

مدیر حوزه‌های علمیه در این جشنواره با اشاره به سنت پژوهشی علمای سلف گفت: در این زمینه بزرگان زیادی تولیدات بسیار ارزشمندی را با حفظ استاندارد‌های اجتهادی و تحقیقی در تاریخ حوزه‌های علمیه به ثمر رساندند.

آیت الله علیرضا اعرافی با بیان اینکه در زمینه فقه معاصر متناسب با مسائل روز جامعه دفاتر جدیدی گشوده شده است افزود: با هدف رفع مشکلات مختلف جامعه و پاسخ به مسائل روز جامعه، ۲۰۰ طرح و پروژه مطالعاتی در دبیرخانه فقه معاصر در حال مطالعه و تحقیق است.

وی اصلاح نظام آموزشی حوزه را از دیگر برنامه‌های دردست پیگیری حوزه‌های علمیه عنوان کرد و گفت: بخش مهمی از این اصلاح معطوف به پژوهش و تحقیق است و برای سطح ۱ این اصلاحات آموزشی انجام شده است و برای سطوح عالی هم با حفظ و صیانت از سنت‌های حوزه این تغییرات صورت خواهد گرفت و در این زمینه حمایت از پژوهشگران در دست اقدام قرار دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در خصوص برگزاری چهاردهمین جشنواره علامه حلی افزود: مقوله ۱۰۰ سالگی حوزه علمیه قم در ابعاد مختلف و ارتباط فقه با قوانین کشور، مسائل روز جامعه و مقایسه تطبیقی فقه با قوانین سایر کشور‌ها، علم اصول، کلام، دین شناسی و علوم انسانی از موضوعاتی است که از پژوهشگران انتظار می‌رود به این مسائل بپردازند.

وی با تاکید بر اینکه حوزه عصر انقلاب اسلامی متفاوت از سایر دوره‌های تاریخی است گفت: با باز اندیشی و نوسازی در زمینه رشته‌ها و مهارت‌های حوزه با حفظ سنت‌های گذشته، به دنبال استفاده از تجربیات، روش‌ها و فناوری‌های جدید در علوم اسلامی هستیم.

آیت الله اعرافی افزود: اطلاع از پرسش‌ها و شبهه‌ها و مسائل نو و پاسخ دادن به دغدغه‌های زمان و پژوهش و شناسایی علوم جدید باید در دستور کار طلاب حوزه علمیه باشد.

 


انتهای پیام/


منبع:صدا و سیما
http://qomefarda.ir/34971
اخبار مرتبط

نظرات شما