اعضای مجمع درباره پالرمو و CFT به حجت برسند/مراقب فروش آینده کشور باشیم

سخنگوی دانشگاهیان ایران اسلامی با بیان اینکه اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام باید در مورد پالرمو و CFT به گزارش ارسالی اکتفا نکرده و با تحقیقات به حجت برسند گفت: باید ارا مثبت و منفی صادره در این خصوص در سنگر آخر نظام علنی و شفاف باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی موسوم به پالرمو در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و به دلیل ایرادات شورای نگهبان به خانه ملت بازگردانده شده و در نهایت به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته و در آنجا در حال بررسی است.

برخی ها اعلام می‌کنند که می‌توانیم با برخی پیش شرط ها و حق تحفظ‌ ها از این گردنه با تصویب آن عبور کنیم این در حالی است که دیگران می‌گویند این حق از نظر غربی‌ها که خود این کنوانسیون‌ها را نوشته‌اند مورد پذیرش واقع نشده و در حقیقت برای آنان اهمیتی ندارد.

برای بررسی ابعاد این موضوعات در آستانه بررسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام با یکی از اعضای کانون دانشگاهیان ایران اسلامی که سابقه حضور در مجلس شورای اسلامی را داراست و حقوقدان است گفت‌وگو کرده‌ایم.

قاسم جعفری معتقد است نباید حسرت تصمیم‌گیری احساسی و غلط مان را بخوریم و بدانیم که آینده نظام و حیات آن به تصمیم سنجیده و یا نسنجیده اعضای مجمع بستگی دارد و در حقیقت این مجمع آخرین سنگر نظام ایران اسلامی است.

وی اظهار داشت: اعضای مجمع نباید بدون نظر کارشناسی و بدون مطالعه و بی حوصله تصمیم بگیرند و تحت تأثیر گزارشاتی که ممکن است یک طرفه به آنها ارائه شود قرار گیرند.

 

این استاد دانشگاه می‌گوید در برجام برخی به مراجع عالی تصمیم‌گیری با سیاه نمایی وضعیت موجود، فشار می‌آوردند در حالی که خودشان روحیه کم‌تحرکی داشته و از انقلابی گری فاصله زیادی داشتند و این موضوعات از مشکلات اصلی آنها بود.

جعفری تصریح کرد: اعضای مجمع تشخیص باید بدانند که اگر دقت لازم را نداشته باشند متضرر خواهیم شد و همگان بدانیم که ما در حال آینده فروشی کشور در قراردادها هستیم و ضمانت هایی را برای آیندگان ایجاد می‌کنیم.

وی افزود: اینکه عده‌ای دستاوردهای خود را برای خود بداند و پیروزی را بین خودشان تقسیم کنند ولی وقتی دچار مشکل شود ضعف‌ها را گردن طرف مقابل بیندازد و ناشی از آن بداند غیر اخلاقی است و بهتر بود که جواد ظریف وزیر خارجه و حامیانش مشکلات برجام را می پذیرفتند.

این عضو کانون دانشگاهیان ایران اسلامی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی دولتمردان به دنبال این هستند که کشور را در مسیر این که چاره ای نداریم و باید این و آن را بپذیریم قرار می‌دهند و موضوعات را با سیاست خاصی هدایت می‌کنند تا مورد دلخواه خود را در کاسه نظام بگذارند

متن کامل گفت‌وگوی تفصیلی با قاسم جعفری را در ادامه بخوانید.

فارس: هدف از فشار به مجمع تشخیص در آستانه بررسی نهایی لوایح مرتبط با fatf چیست؟

جعفری: لوایح چهارگانه اثرات خاص خود را دارد که این موضوع بر جایگاه داخلی و جایگاه بین المللی کشورمان تاثیر داشته باید کسانی که این موضوع را در مجمع بررسی می‌کنند بدانند که مسئولیت آنها در عرصه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی فعلی ایران بسیار سنگین است.

افرادی که امروز تصمیم گیر اصلی کشور بوده باید جایگاه خود را به خوبی بشناسند و بدانند که سرنوشت اصلی کشور به دست آنهاست و به آن توجه کنند. اعضای مجمع باید بدانند که در پیشگاه خداوند متعال و مردم بوده و باید به تاریخ پاسخ بدهند.

خدای نکرده نباید بعدها حسرت تصمیم‌گیری احساسی و غلط مان را بخوریم و بدانیم که آینده نظام و حیات آن به تصمیم سنجیده و یا نسنجیده اعضای مجمع بستگی دارد و در حقیقت این مجمع آخرین سنگر نظام ایران اسلامی است.

اعضای مجمع تشخیص تحت تاثیر گزارشات غلط دولت قرار نگیرند

مردم ایران، مجمع تشخیص مصلحت و اعضای آنرا به عنوان امین و هیات امنای نظام و کشور و آخرین فرصت برای کسب منافع حداکثری نظام در نظر میگیرند و اینگونه به آن نگاه کنند لذا آنها نباید ملت را فراموش کنند.

اعضای مجمع نباید بدون نظر کارشناسی و بدون مطالعه و بی حوصله تصمیم بگیرند و تحت تأثیر گزارشاتی که ممکن است یک طرفه به آنها ارائه شود قرار گیرند. وضعیت فعلی کشور سخت است ولی اعضای مجمع باید بدانند که روز قیامت بابت تصمیم‌گیری‌هایشان باید پاسخگو بوده و به دلیل نوع مسئولیتشان مورد پرسش قرار خواهند گرفت.

فارس: قبول دارید که برجام را با فشار و دروغ به مردم و نظام تحمیل کردند؟

جعفری:  به اعضای مجمع تشخیص یادآور می‌شویم که تجربه برجام را پیش چشم خود داشته باشند و هنگام تصمیم گیری به آن بنگرند. ضمن اینکه شرایط کشور آنقدرها که برخی ها می‌گویند اضطراری نیست که حتما ایران باید به پالرمو و CFT و  لوایح چهارگانه را پذیرفته و به آن بپیوندد و اگر این کار را نکنیم دچار مشکل خواهیم شد.

تصمیم‌گیری غلط، نظام را به ورطه نابودی می‌برد

برخی سیاسیون نزدیک به دولت هنگام مذاکرات برجام با دروغ و فشار آنرا به نظام تحمیل کردند ولی هم اکنون این کار را به صورت هنرمندانه تر و رندانه تر انجام می‌دهند. هنگام بررسی برجام عنوان می شد که اگر آنرا نپذیریم به کشور روزی ۱۰۰ میلیون دلار خسارت وارد می‌شود ولی با پذیرش برجام مشکلات حل می‌شود این در حالیست که هم اکنون هم می‌گویند باید لوایح چهارگانه را بپذیریم و حتی تضمینی هم برای رفع مشکلات نیست ولی در مجموع برجام تجربه عینی و خوبی برای این موضوعات است.

فارس: اعضای مجمع چه موضوعاتی را هنگام بررسی لوایح چهارگانه باید مد نظرشان قرار دهند؟

جعفری: به عزیزان اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گویم که روایات مختلف مذهبی را مدنظر خود قرار داده و بدانند که می‌توانند با تصمیم‌گیری غلط نظام اسلامی را خدای نکرده به ورطه نابودی بکشانند.

این عزیزان به خوبی می‌دانند که مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود لذا باید دقت کرده و بدانند که برخی موافق این کنوانسیون‌ها حتی مفاد آنرا را نخوانده ولی از آن حمایت می‌کنند که برای نمونه می‌توانم به برخی نمایندگان مجلس نهم اشاره کنم و حتی کسی که در حال حاضر نایب رئیس مجلس است هم در رسانه‌ها به صراحت گفت من برجام را مطالعه نکرده و در این خصوص اطلاعی ندارم.

افرادی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام در مقام تصمیم‌گیری هستند نباید به کسی اعتماد کرده و به شخصه باید لوایح چهارگانه نظیر پالرمو CFT را مطالعه کرده و تصمیم گیری کنند.

فارس: آیا محاسبات غلط و اشتباه می‌تواند نظام را به خطر بیندازد؟

جعفری: اعضای مجمع تشخیص به خوبی می‌دانند که باید فردای قیامت درباره تصمیمات خود پاسخگو بوده و نباید به اطرافیان خود اعتماد و اطمینانی داشته و بر اساس نظر آنان تصمیم‌گیری کنند ضمن اینکه دولتمردان در برجام آنرا پر دستاورد نشان می‌دادند در حالی که این معاهده بسیار خوش بین بوده و در عین حال ضعیف و پرهزینه بود و مذاکره کنندگان هم نه معاهدات بین‌المللی را به خوبی می‌شناختند و نه طرف‌های خود را.  

فشار برخی‌ها بر مراکز تصمیم‌گیری نظام

نباید در لوایح چهارگانه اسیر و فریب غربی‌ها شویم. این در حالی است که در برجام برخی به مراجع عالی تصمیم‌گیری با سیاه نمایی وضعیت موجود، فشار می‌آوردند در حالی که خودشان روحیه کم‌تحرکی داشته و از انقلابی گری فاصله زیادی داشتند و این موضوعات از مشکلات اصلی آنها بود.

از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام که سکانداران فعلی عرصه سیاست خارجی به حساب می‌آیند می‌خواهم بدانند که دقیقا مانند فرماندهی هستند که به دلیل اشتباه محاسباتی و عدم برنامه‌ریزی درست، نیروهایش را در تله و محاصره دشمن انداخته و پشت بیسیم التماس می‌کند که اگر به دادمان نرسید همه تار و مار می شوند.

در بحث برجام معتقد بودیم که برخی افراد اسیر برخورد خوشبینانه طرف مقابل شدند و می‌گفتند که امضای کری و اوباما و دیگران تضمین است و با همین حربه هم خواستار تایید لوایح چهارگانه هستند البته در مجلس ششمی هم چنین رویه‌ای را پیش گرفتند و در نامه‌ای که استانداران و وزرا آنرا امضا کرده و به رهبری انقلاب ارسال کردند خواستار تایید موضوعی شدند که این امر را با فشار به مقام معظم رهبری دنبال می‌کردند.

فارس:آیا می‌توانیم پالرمو و CFT را با حق تحفظ بپذیریم؟

جعفری: اینکه با شرط حق تحفظ این کنوانسیون‌ها را بپذیریم و برای پذیرش آن این پیش شرط را قائل شویم از سوی غربی‌ها به رسمیت شناخته نشده است.

رئیس جمهور فعلی که زمانی دبیر شورای عالی امنیت ملی بود در دور اول مذاکرات با طرف‌های اروپایی در کاخ سعدآباد، تعلیق داوطلبانه را امضا کرد ولی سه کشور اروپایی این موضوع را طوری اجرا کرده و پیش بردند که اجبار در آن و التزام به آن از هر چیزی اجباری تر بود.

برخی ها می‌گویند که می‌توانیم با حق شرط این کنوانسیون‌ها را بپذیریم و امضا کنیم ولی در بندهایی از این کنوانسیون‌ها به صراحت عنوان می‌کند تحفظ و پیش شرط اعتبار ندارد. ضمن اینکه تعاریف در خصوص تروریست با ما متفاوت است چرا که طبق نظر آنها تروریست به جنبش‌های آزادیبخشی که برای نجات از دست یک رژیم اشغال تلاش می‌کنند هم اطلاق می شود لذا ما نمی‌توانیم حق تحفظ و شرطی را در این خصوص قائل شویم و به نظر می‌رسد که ما در این مقام اجرای لوایح چهارگانه (پالرمو و CFT۹ دچار مشکل خواهیم شد.

فارس: ممکن است غربی‌ها بعد از این لوایح به سراغ دیگر خطوط قرمز ما بیایند؟

جعفری: غربی‌ها بعد از برجام به سراغ FATF آمده‌اند و به نظر می رسد که مسیر ادامه خواهد داشت. حامیان این کنوانسیون‌ها شبیه افراد قماربازی شده‌اند که مرتب می‌بازند و وعده پیروزی در قمار بعدی در روزهای آینده را می‌دهند.

به هیچ وجه بعید نیست که آنها به دنبال ورود به صنایع دفاعی و موشکی و حتی موضوعات حقوق بشری دیگر باشند و بخواهند با لوایح دیگر و با حمایت عوامل داخلی آنها به دنبال پذیرش خواسته‌های جدیدتری باشند.

غربی‌ها اگر به همین رویه ای که هم اکنون آنرا دنبال می‌کنند ادامه دهند چه بسا در آینده به ما بگویند باید در مورد موضوعات موشکی و حقوق بشر پای میز مذاکره بیایید و حتی تعهد آنها در قبالFATF  و SPV را منوط به پذیرش خواسته جدید نکنند لذا این هشدار جدی است که باید به آن توجه کنیم که شاید در آینده نزدیک این اتفاق رخ دهد.

مراقب فروش آینده کشور باشیم

اعضای مجمع تشخیص باید بدانند که تلقی عمومی انقلابیون از آنها نباید شبیه اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی باشد چرا که بخش اعظمی از اعضای این شورایعالی گویا کاری نکرده و فقط با سکوتشان در جلسه به دنبال رسمیت دادن به جلسات بوده و هیچ برون دادی از فعالیت‌های خیلی از این افراد وجود ندارد اما به هیچ وجه دوست نداریم که چنین تلقی در بین اعضای مجمع تشخیص وجود داشته باشد.

اعضای مجمع تشخیص باید بدانند که اگر دقت لازم را نداشته باشند متضرر خواهیم شد و همگان بدانیم که ما در حال آینده فروشی کشور در قراردادها هستیم و ضمانت هایی را برای آیندگان ایجاد می‌کنیم. این موضوع شاید چیزی شبیه بندهای برجام بوده و درحقیقت تعهد آن برای سال‌ها و دهه‌های آینده باشد و تعهدات برخی از موضوعات عدم ورود به برخی کارها بوده است.

فارس: چه فرصت‌هایی به نظر شما در قبل برجام از دست دادیم؟

جعفری: متاسفانه تیم فعلی دولت به طور گسترده فرصت‌ها از جمله رابطه با همسایگان را از دست داد و این انتقاد به آنها وارد است.  گویا همه افکار، ایده‌ها و هواپیماهای آنها به سمت اروپا و غرب طراحی شده است در حالی که ظرفیت و پتانسیل همسایگان را از دست دادیم ولی اگر با همسایگان اطراف ایران همکاری و روابط نزدیکی داشته بودیم بسیاری از مشکلات ما حل شده بود و به جایی نمی‌رسیدیم که کشورهایی مانند عربستان و امارات برای ما شاخ و شانه بکشاند و آنها هژمونی تبلیغاتی را بیندازند.

برخی‌ها می‌گویند علت ازدیاد و دشمنی عربستان با جمهوری اسلامی ایران به حمله کنسولگری آنها در تهران باز می‌گردد که البته قطعاً این کار خلاف عرف دیپلماتیک و اشتباه بوده و باید نقش افراد پشت قضیه روشن شود و هیچ کس هم  از این کار غیرقانونی دفاع نمی‌کند ولی اینکه اینگونه فکر کنیم که رفتار امروز عربستان ناشی از آن مسئله جزئی بوده بزرگنمایی کرده است.

این بزرگنمایی مانند آن است که ما بگوییم جنگ ۳۳ روزه رژیم صهیونیستی به لبنان ناشی از آن بوده که ۲ سرباز این رژیم توسط حزب الله لبنان دستگیر شده بود که البته بعدها اسناد و مدارک ثابت کرد که به هیچ وجه چنین دلیلی صحیح نبوده است چرا که این حمله از قبل برنامه ریزی شده بود و این حمله فقط بهانه‌ای برای آغاز جنگ علیه مردم غزه بود هر چند که این  تصمیم رژیم صهیونیستی به دلیل ضعف‌شان علیه فلسطینی‌ها بود.

فارس: اهداف دولتمردان از انداختن مسئولیت برجام به گردن نظام چیست؟

جعفری: برخی دولتمردان مشکلات و ضعف‌هایشان در خصوص برجام را حتی تا امروز متاسفانه به نظام نسبت می دهند این در حالیست که وقتی جواد ظریف برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان به مجلس شورای اسلامی رفته بود عنوان کرد که تصمیم گیری در خصوص برجام تصمیم نظام بوده است در صورتی که این امر خلاف واقع و به هیچ وجه چنین موضوعی نبوده است.

نباید ضعف‌ها را گردن نظام بیندازند

مقام معظم رهبری بارها در خصوص برجام فرموده‌اند که به آن خوش بین نبوده و به مذاکره با غربی‌ها بدبین هستند و حتی به صراحت عنوان کردند که جزئیات مذاکرات را نمی‌دانم و تایید نمی‌کند و حتی شروط تعیین شده را تایید نکردند.

اینکه عده‌ای دستاوردهای خود را برای خود بداند و پیروزی را بین خودشان تقسیم کنند ولی وقتی دچار مشکل شود ضعف‌ها را گردن طرف مقابل بیندازد و ناشی از آن بداند غیر اخلاقی است و بهتر بود که جواد ظریف وزیر خارجه و حامیانش مشکلات برجام را می پذیرفتند.

بزرگان هم در کتاب‌های خود می‌نوشتند که هر آنچه در این کتابشان است ناشی از لطف خداوند و اساتید و توصیه آنها بوده و هر آنچه که ضعف است مربوط به ماست اما به نظر می‌رسد که برخی دولتمردان، ضعف‌های خود را به نظام نسبت می‌دهند که این موضوع به هیچ وجه صحیح نست.

فارس: هدف هیاهوی رسانه‌های دولتی در آستانه بررسی این لوایح در مجمع تشخیص چیست؟ 

جعفری: برخلاف آنچه که دولت اعلام می‌کند که دنبال پوپولیستی کردن مسائل نیست اما همواره نشان داده که رفتارهای پوپولیستی داشته و به جای رفتارهای کارشناسانه اقدام دیگری را دنبال می کند.

آنها حرف همه پرسی می‌زنند اما عملاً در مقام اجرا چنین چیزی نیست در حالی که در قانون اساسی موضوع همه پرسی کاملاً مشخص است و ارگان‌های مربوطه باید در این خصوص تصمیم‌گیری کنند لذا به نظر می‌رسد که رفتارهای آنها نامناسب بوده و به جای آن که کارهای خود را از طریق کارشناسان پیگیری کنند اما همه ضعف‌های خود را به نام نظام گذاشته و بر اساس سناریوهای قدیمی خود یعنی چانه زنی در بالا و فشار از پائین موضوعات مدنظر خود را دنبال می‌کنند.

از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام می خواهم خودشان در خصوص پالرمو و CFT مطالعه و از افراد امین تحقیق کرده و مسئولیت تصمیمی که می‌گیرند را بپذیرند. ضمن اینکه به آنها پیشنهاد می‌دهم که رای مثبت و منفی آنها روشن و شفاف بوده و در مصاحبه‌هایی در این خصوص توضیح دهند و به خروجی و تصمیم‌گیری جمعی اکتفا نکنند که این امر یکی از معانی شفاف‌سازی است و باید دلایل پذیر و یا رد این کنوانسیون‌ها از سوی افراد مشخص شود.

برخی دولتمردان خواسته خود را با سیاستی خاص در کاسه نظام می‌گذارند

متاسفانه برخی دولتمردان به دنبال این هستند که کشور را در مسیر این که چاره ای نداریم و باید این و آن را بپذیریم قرار می‌دهند و موضوعات را با سیاست خاصی هدایت می‌کنند تا مورد دلخواه خود را در کاسه نظام بگذارند ولی روحیه انقلابی اقتضا می‌کند که مسائل را باز کرده و بر اساس حکمت، علم و منطق پیش برویم.

هیچکس با مذاکره منطقی و گفتمان درست و ورود صحیح به قراردادهای بین المللی مخالف نبوده و مشکلی ندارد اما مشکل اساسی آن است که نباید برخی قراردادهای بین المللی به صورت یک طرفه به جمهوری اسلامی ایران تحمیل شود و می طلبد که ما در این خصوص دقت بیشتری داشته باشیم.




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/3505
کلیدواژه: مجمع پالرمو گزارش
اخبار مرتبط

نظرات شما