یادداشت؛

دومینوی سقوط شاه

اگر قیام مردم تبریز نبود شاید پیروزی انقلاب در سال 57 اتفاق نمی‌افتاد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  29 بهمن 1356 و در واقع قیام مردم تبریز آغاز دومینوی سقوط رژیم پهلوی بود.
آن چیزی که از آن به‌عنوان حرکت چهلم‌ها از آن یاد می‌شود که ادامه‌دار شد و در یک سال باعث شد رژیم شاه سرنگون شود.
قبل از روز 29 بهمن‌ماه به دعوت اولین شهید محراب انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله قاضی طباطبایی و برخی از مراجع قرار بود مراسم بزرگداشتی برای شهدای واقعه 19 دی‌ماه در قم برگزار شود که با ممانعت نیروهای امنیتی مواجه می‌شود و اجازه ورود به مسجد را نمی‌دهند.
بعدازاین که یکی از معترضین به شهادت می‌رسد این حرکت اوج می‌گیرد و در کشور سرو صدای زیادی به پا می‌کند و خودش دلیلی می‌شود برای برپایی چهلم شهدای تبریز در شهرهای دیگر و همین مراسم چهلم‌های معروفی که تا سرنگونی رژیم پیش می‌رود.
اگر قیام مردم تبریز نبود شاید پیروزی انقلاب در سال 57 اتفاق نمی‌افتاد و چند سالی به تعویق می‌افتاد در واقع یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت این روز در این است که باعث شده سرعت وقوع انقلاب بیشتر شود.
یکی از مهم‌ترین نکاتی که می‌شود به آن اشاره کرد این است که حرکت ملی‌گرایانه در پیوند عمیق با باورهای دینی مردم به‌خصوص آرمان‌های تشیع در همه جای انقلاب موج می‌زند.
مردم تبریز به پشتیبانی از مردم قم و بعد از آن هم مردم سایر شهرها در حمایت از آزادی‌خواهی و برانداختن رژیم پهلوی به پا خواستند.
این اتفاقات نشانگر این است که در ذات مردم ایران اساساً تعارض اقوام وجود ندارد؛ بلکه تعارض ادیان هم وجود ندارد؛ یعنی این که زیست مسالمت‌آمیز اقوام و ادیان مختلف در کنار هم باعث می‌شود که یک حرکت بزرگی مثل انقلاب شکل بگیرد.
اگر هرکدام از نقاط کشور ما تعلقات مذهبی خودشان را بر آن واقعیت بزرگ‌تر انقلاب ترجیح می‌دادند هرگز انقلاب اسلامی ایران رخ نمی‌داد.
این تنوع ، اجماع و وحدت بر سر موضوعات بزرگ‌تر در ذات انقلاب وجود دارد و این پایه و اساس انقلاب اسلامی است که با اجماع همه اقوام به وجود آمده است.
در همین قیام تبریز نیروهای امنیتی که مانع از حضور در مسجد قزلی شده بودند توهین‌هایی را به ساحت مسجد و علما کردند که همین موضوع باعث شد مردم بیشتر عصبانی بشوند.
مرور این اتفاقات و توجه به آن‌ها می‌تواند چراغ راهی باشد آینده ما و این که از این تجربیات عظیم استفاده کنیم برای برداشتن موانعی که با آن روبرو هستیم.
مسلماً موضوع وحدت و انسجام در حال و حاضر کشور بسیار مهم است و بایستی امروز هم همان اصول اولیه برگردیم و همدلی و همراهی را در کشور بیش‌ازپیش افزایش دهیم.


انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/40871
اخبار مرتبط

نظرات شما