در گفتگو با قم فردا مطرح شد؛

توصیه‌های استاد حوزه و دانشگاه برای تقارن عید نوروز و ماه رمضان

کارشناس مسائل دینی عنوان داشت: ماه رمضان ماه رشد و کمال است ماه شکوفایی استعدادهای بالقوه انسان است که باید به آن توجه شود تعطیلات ایام عید فرصت خوبی است تا از برکت ماه رمضان بهره ببریم.

حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر بیاری کارشناس مسائل دینی ضمن تبریک ایام سال نو و ماه مبارک رمضان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا اظهار داشت: تقارن ایام آغاز سال نو با حلول ماه رمضان بسیار با ارزش است، در سال جدید معمولاً نگاه ما به آینده از جمله خریدهای این ایام است و کمتر به گذشته و یک‌سالی که سپری شد فکر می‌کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: انسان وقتی به گذشته نگاه می‌کند نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی می‌کند تا برای آینده و سال جدیدی که در پیش دارد تصمیم گیری بهتری داشته باشد.

بیاری تصریح کرد: سال نو و بهار یک احیاء و رشد مجدداً برای همه انسان‌ها است، فارغ از اینکه انسان‌ها در گذشته چگونه بودند می‌توانند به این بهانه زندگی جدید و بهتری را شروع کنند و نقاط ضعف گذشته را جبران و نقاط قوت را تقویت کنند.

وی خاطر نشان کرد: حواشی ایام عید نباید انسان را از اصل این ایام و احیاء طبیعت و ایام و لحظات ماه مبارک رمضان غافل کند، تنفس در ماه مبارک رمضان مقدس است باید قدر دانست.

کارشناس مسائل دینی عنوان داشت: ماه رمضان ماه رشد و کمال است ماه شکوفایی استعدادهای بالقوه انسان است که باید به آن توجه شود تعطیلات ایام عید فرصت خوبی است تا از برکت ماه رمضان بهره ببریم.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: همان‌طور که در ایام عید برای کودکان و نوجوانان لباس نو خریداری می‌شود، میوه و آجیل تدارک دیده می‌شود و خانه تکانی انجام می‌شود آن‌ها متوجه می‌شوند که اتفاق خاص و شادی در حال رخ دادن است و به آن علاقه‌مند می‌شوند برای ماه رمضان هم باید برنامه‌ریزی خاصی انجام شود تا فرزندان هم متوجه شوند ماه مبارک رمضان هم یک اتفاق بزرگ و مقدس است و از آن لذت ببرند.

بیاری تصریح کرد: اگر پدر و مادرها برای ماه رمضان هم شور و شوق عید نوروز را داشته باشند و فضای خانه را تغییر دهند نگاه فرزندان نیز به ماه رمضان یک نگاه ویژه است و آن را عید خواهند دید، والدین از این تقارن بهترین بهره و استفاده را برای تربیت دینی فرزندان به‌کار ببرند‌.

وی افزود: تلاوت قرآن کناره سفره هفت سین حتی به اندازه یک صفحه و حتی چند آیه می‌تواند بسیار مؤثر باشد و فرزندان در سنین پایین به قرآن و ماه مبارک رمضان علاقه‌مند خواهند شد.

کارشناس مسائل دینی گفت: اگر والدین می‌خواهند فرزندان دینی تربیت کنند دقت کنند در ایام تقارن عید نوروز و ماه مبارک رمضان طوری رفتار نکنند و مشغول تدارک خوردنی‌های عید نوروز شوند که آغاز سال جدید را مهم‌تر از ماه مبارک رمضان بدانند.


بیاری تأکید کرد: اکثر خانواده‌ها مهمانی‌های ایام عید را در زمان افطار و بعد از افطار برگزار خواهند کرد این دورهمی‌ها فقط به خوردنی‌های ایام عید و رفت و آمدهای خسته کننده ختم نشود تا نشاط عبادت ماه مبارک رمضان، شب زنده‌داری و و قرائت دعای  سحر در انسان حفظ شود، همه این مسائل را باید به کودکان و نوجوانان نیز آموزش دهیم.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: مراقب فخر فروشی در ایام عید باشیم و ناخواسته کودکان را در مسیر غلط قرار ندهیم و با تعریف از اینکه لباس وی و یا حتی خانه و خوراک وی بهتر از دیگران است باعث تربیت ناصحیح نشویم.

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/40975
اخبار مرتبط

نظرات شما