کارشناس و استاد دانشگاه در گفتگو با قم فردا:

کارگران گره از مشکلات تولید باز می‌کنند

استاد و استاد دانشگاه با اشاره به اینکه باید کرامت انسانی در همه قشرها مخصوصاً کارگران رعایت شود، گفت: کارگر یک نیروی تولیدکننده و فردی است که گره از مشکلات جامعه را باز می‌کند.

حبیب مظاهری،در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به جایگاه کارگر در اسلام، اظهار داشت: در روایتی داریم که اسلام از انسان تنبل و بیکار متنفر است و در واقع اسلام به همان اندازه که ارج‌وقرب برای کارگران قائل می‌شود، از افراد بیکار بیزار و متنفر است.
وی ادامه داد: اصل کار کارگری به شمار می‌آید که سیره انبیا بوده، برای مثال امام کاظم (ع) در زمین کشاورزی خودش مشغول به کار بوده، امیرالمؤمنین (ع) حفر چاه و کاشت نخل انجام می‌داده و آن‌ها را وقف یا اهدا می‌کردند که چاه‌های امام علی (ع) همچنان موجود است.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه کارگر یک نیروی تولیدکننده و فردی است که گره از مشکلات جامعه را باز می‌کند، گفت:  در اسلام نسبت به دیگر ادیان به موضوع کارفرما خیلی تأکید شده و اساس احکام الهی که بر مسلمانان نازل، حلال یا حرام شده، کرامت انسانی است.
وی اضافه کرد: بر اساس قوانین اسلام نباید بگذاریم که شخص الی‌الابد کارگر باقی بماند، یکی از رفتار‌های کریمانه کارفرما نسبت به کارگر اینکه، آن‌ها کارگران خود را بیمه کنند. امیرالمؤمنین (ع) دید که شخصی حدود ۶۰ یا ۷۰ساله نصرانی در حکومت اسلامی مشغول گدایی‌کردن است و پس از اینکه متوجه شد این شخص در جوانی برای دیگران کار می‌کرده، اما حال که ناتوان شده، چیزی به او نمی‌دهند، دستور داد که از بیت‌المال او را تأمین کنند.
مظاهری با اشاره به اینکه کارگران را در سود کار‌ها و کارخانه‌ها شریک کنید، عنوان کرد: اگر کارفرما این عدالت را در قرارداد رعایت و منابع زیستی و شغلی را به‌صورت عادلانه توزیع کند، کارگران هم به‌تناسب رشد کارخانه‌ها و رشد اموال کارفرما‌ها و مدیران رشد و ترقی می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: قطعاً کارگران باید حق کارفرما‌ها را نگهدارند و نباید رفتار‌ها یک‌طرفه باشد. کارگر‌ها باید به‌عنوان نیروی متعهد کار کنند و نباید کم‌کاری انجام دهند. پایمال‌کردن اموال کارفرماها، گناهی نابخشودنی است؛ مثلاً وقتی کسی که زمینه اقتصادی افراد را فراهم کند سپس فرد مشغول به کار اموال کارفرما را از بین ببرد، از لحاظ اسلام گناه و منع شده است.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/41803
اخبار مرتبط

نظرات شما