عضو هیئت‌علمی دانشگاه قم:

نیروى کار، یکى از ارکان اصلى تولید است

عضو هیئت‌علمی دانشگاه قم با اشاره به اینکه دستمزدها باید تأمین‌کننده نیازهای اساسی باشد، گفت: نیروى کار، یکى از ارکان اصلى تولید است.

 حجت‌الاسلام سعید فراهانی فرد در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به اهمیت جایگاه کارگران در تولید کشور، اظهار داشت: یکى از عوامل اساسى شکوفایى اقتصاد، بهبود وضعیت تولید است. از سوی دیگر، نیروى کار، یکى از ارکان اصلى تولید است؛ به همین دلیل در دین مبین اسلام سفارش‌های زیادی درباره رعایت حقوق کارگران به کارفرمایان شده است.
وی ادامه داد: در اقتصادى اسلامی، دستمزدها علاوه بر اینکه باید تأمین‌کننده نیازهاى اساسى انسان باشد، متناسب باکیفیت و مقدار آن باید افزایش یابد.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه قم اضافه کرد: امام کاظم(ع) از پدران بزرگوار خود نقل مى‌‏کند که رسول خدا(ص) فرمودند: خداوند متعال هر گناهى را مى‌‏بخشد؛ مگر کسى‌که دستمزد کارگر یا مهریه زنى را نپردازد. روایات بسیاری در این مورد وجود دارد که در پرداخت حقوق کارگر درنگ نکنید و پیش از آنکه عرق وی بخشکد، دستمزد او را پرداخت کنید.
وی بیان کرد: هر وقت یک کارگر درباره آینده خود و خانواده‏‌اش دارای فراغت بال باشد، کمیت و کیفیت کار وی نیز بالاتر خواهد بود؛ به همین دلیل است که امروزه، در بیش‏تر کشورها، کارگران تحت پوشش بیمه‌‏هاى گوناگونى از قبیل درمان، حوادث، فوت و بیمه بازنشستگى قرار دارند و صاحبان کار اعم از بخش خصوصى یا دولتى موظف هستند بخش عمده‏اى از هزینه این بیمه‌‏ها را تأمین کنند.
 فراهانی فرد خاطرنشان کرد:  اشخاصى که به دلایل مختلفی توان فعالیت اقتصادى ندارند یا در اثر حادثه‌‏اى، توان خود را از دست مى‌‏دهند، تحت پوشش حمایتى دولت اسلامى قرار مى‌‏گیرند. درآمدهاى حاصل از خمس، زکات، صدقات و سایر درآمدهاى دولت اسلامى، تأمین‌کننده چنین هزینه‌‏هایى است.
کارشناس اقتصاد اسلامی گفت: از امام موسى کاظم (ع) در این مورد نقل شده ‏است که کسی به دنبال روزى حلال براى تأمین زندگى خود و خانواده‏‌اش مى‌‏رود، مانند کسى است که در راه خدا جهاد مى‏‌کند؛ پس اگر حادثه‌‏اى براى او پیش آمد که از کار بازماند، گذران زندگى خانواده‏‌اش به عهده خدا و پیامبر او یعنی دولت اسلامى است و اگر فوت کند، پرداخت بدهى او به عهده امام است که اگر نپردازد، گناه آن به عهده اوست.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/41804
اخبار مرتبط

نظرات شما