یادداشت؛

نگاه امام خمینی(ره) و ولایت فقیه

در عرصه‌هایی ازجمله دفاعی و جبهه مقاومت که نگاه ولایت فقیه و امام خمینی(ره) را ادامه دادیم به موفقیت رسیدیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، مقام معظم رهبری می‌فرمایند باید ابواب عملی فقه که مربوط به اداره زندگی مردم است را یک بار دیگر آغاز کنیم.
ما توسط امام خمینی(ره) تاسیس حکومت را داشتیم، با این اتفاق، تمام ابواب عملی فقه که مربوط به زندگی اجتماعی است، احیا شده است.
اگر بخواهیم اسلام از منظر امام خمینی(ره) و رابطه آن با علوم اسلامی تجدید نظر کنیم می‌‌توانیم از بعدهای مختلفی به موضوع ورود کنیم.
امام خمینی(ره) در تمام علوم میراث گذشتگان را حفظ کرده است،: نه عظمت گذشتان مانع پیشروی ایشان شده است و نه پیشتازی موجب خام بودن این علوم شده است.
امروز به دنبال کارآمدی و مفید شدن علوم اسلامی و حرکت دینی هستیم و در این میان امام خمینی(ره) کارآمدترین فقیه عصر حاضر بودند.
امام خمینی(ره) می‌فرمایند یک تمدن اسلامی داشتیم که دچار افول شده ولی مجدد آن را احیا کردیم که محور آن اهل بیت(ع) هستند و در این نگاه تمدنی نگاهی بجز قرائت اهل بیت(ع) نداریم.
تمام علوم قرائت‌های عمیق خود را با اعتنا به منابع و مفاهیم اسلامی به وجود آورده‌اند.
به تدریج این علوم پررنگ‌تر شده و اسلام به حاشیه رفته و از علوم خارج شده است حال این که امام خمینی(ره) تاکید داشتند این علوم باید در آستانه اسلام باشند.
زمانی که این اتفاق رقم بخورد فقها و فیلسوف‌ها نمی‌توانند به یکدیگر ایراد بگیرند.
هر کدام از علوم بخشی از این منظومه را شامل می‌شوند.
امروز گرایش‌های معنویت در دنیا افزایش پیدا کرده است و باید تلاش کنیم معنویت حقیقی را از معنویت جعلی مانند داعش جدا کنیم.
در نگاه امام خمینی(ره) اسلام جایگاه تکاملی دارد، در این نگاه اسلام استکمالی انسان را به معراج می‌رساند.

حجت الاسلام والمسلمین علی فرحانی استاد حوزه و دانشگاه

انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/42803
اخبار مرتبط

نظرات شما