رئیس دانشگاه حکمت ایرانیان:

دفاع مقدس باعث تحولات اخلاقی عمیقی شد

رئیس دانشگاه حکمت ایرانیان گفت: دفاع مقدس باعث تحولات اخلاقی عمیقی در بین جوانان شد، به‌طوری‌که اگر همین جوان‌ها به جبهه نمی‌آمدند هرگز چنین تحولات اخلاقی را به دست نمی‌آوردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عسگر دیرباز ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اظهار داشت: دوران دفاع مقدس ‌درس‌های بسیاری داشت که امروز هم می‌توان از آن بهره برد، جوانان آن زمان وقتی در جبهه‌ها حضور پیدا می‌کردند در مدت کوتاهی تحولات اخلاقی بسیار خوبی پیدا می‌کردند به‌طوری‌که اگر همین جوان‌ها به جبهه نمی‌آمدند هرگز چنین تحولات اخلاقی را به دست نمی‌آوردند.
رئیس دانشگاه حکمت ایرانیان ادامه داد: از جمله این تحولات اخلاقی بیدارشدن در نیمه‌های شب برای اقامه نماز شب بود به طور طبیعی بیدارشدن در نیمه‌های شب سخت است؛ اما وقتی جوانان در فضای جبهه قرار می‌گرفتند به طور طبیعی قبل از اذان صبح بیدار شده نماز شب را اقامه کرده و باخدا رازونیاز می‌کردند.
وی گفت: همچنین فداکاری که جوانان در دوران دفاع مقدس آموختند یکی از ویژگی‌های بارز ۸ سال دفاع مقدس بود اوایل جنگ پشتیبانی‌های جبهه به لحاظ مواد غذایی در مضیقه بود و در برخی مواقع غذای رزمندگان فقط نان خشک بود در این شرایط مشاهده می‌کردیم که رزمندگان از همان سهمیه غذای کمی که دارند صرفه‌جویی می‌کردند تا دیگر رزمندگان سهم بیشتری ببرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: رزمندگان حتی در جبهه‌ها برای انجام کارهای سخت با هم رقابت می‌کردند تلاش می‌کردند که برای جمع مفید باشند به یاد دارم بالای یکی از قله‌ها مستقر بودیم و برای آوردن آب باید به پایین دره می‌رفتیم و با گالن‌های ۲۰ لیتری آب را بالای قله می‌آوردیم و مسیر طولانی و سختی بود در این شرایط رزمندگان برای انجام این کار سخت و خدمت به رزمندگان دیگر از یکدیگر سبقت می‌گرفتند.
رئیس دانشگاه حکمت ایرانیان بیان داشت: در جبهه وقتی شخصی دچار کسالتی می‌شد هیچگاه احساس غریبی نمی‌کرد؛ زیرا بقیه رزمندگان مانند خانواده با او برخورد می‌کردند و برای بهبود بیماری او تلاش کرده و از او پرستاری می‌کردند.
دیرباز تأکید کرد: همچنین شجاعت ویژگی بارز رزمندگان دوران ۸ سال دفاع مقدس بود افرادی که در جبهه نبودند به طور طبیعی از گلوله و موشک ترس داشتند؛ اما رزمندگان می‌دانستند که تیر و ترکش در چندقدمی آن‌ها است این شجاعت تنها در شب‌های عملیات نبود؛ بلکه در کل دوران حضور در جبهه رزمندگان شجاعت مثال‌زدنی داشتند، شب‌های عملیات عالم دیگری داشت.
وی عنوان داشت: در بسیاری از عملیات‌ رزمندگان در دل شب و زیر باران گلوله دشمن پیش روی می‌کردند و در آن میان شهادت و زخمی‌شدن هم‌رزمان خود را می‌دیدند؛ اما به راه خودشان ادامه می‌دادند و حتی به دشمن ضربات مهلکی وارد می‌کردند.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: رزمندگان در دوران ۸ سال دفاع مقدس از دانش‌آموز، دانشجو، طلبه، استاد دانشگاه و غیره بودند در اواسط دفاع مقدس که جنگ تداوم داشت بعد از بازگشت از مرخصی با خود کتاب درس به جبهه می‌آوردند تا علم‌آموزی کنند که نشان از امید بود.
دیرباز تصریح کرد: در ابتدای آغاز جنگ تحمیلی ارتش همان ارتشی بود که در دوران طاغوت شکل‌گرفته بود و برخی از فرماندهان آن هنوز در حال و هوای دوران قبل از انقلاب بودند البته افراد متدین و سالمی بودند؛ اما تحت‌تأثیر حال و هوای دوران طاغوت بودند، اما دفاع مقدس و حضور ارتشیان در کنار نیروهای مردمی در جبهه‌ها باعث شد که حال و هوای آن‌ها نیز تغییر کند و به‌راحتی با توده‌های مردم که به جبهه آمده بودند ارتباط برقرار کردند و آن دیسیپلین دوران گذشته از بین رفت و جای خود را به صمیمیت داد.
رئیس دانشگاه حکمت ایرانیان اضافه کرد: مسئله مهم دیگری که در دوران دفاع مقدس مشاهده می‌شد و برای مدیران امروز می‌تواند الگو و سرمشق باشد این است که فرماندهان در بسیاری از جبهه‌ها در صف اول حضور داشتند و خطرپذیرترین افراد بودند و این‌طور نبود که فقط عملیات را طراحی کنند و رزمندگان را به میدان بفرستند؛ بلکه خودشان پیش‌گام بودند و در بسیاری از عملیات اولین شهدا و اولین زخمی‌ها فرماندهان بودند.
دیرباز بیان داشت: فضای جبهه‌ها یک فضای معنوی، کرامت آمیز و معجزه‌آمیز بود و گاهی افراد خودشان دست غیب الهی و پشتیبانی اهل‌بیت (ع) را می‌دیدند و نیازی به استدلال ایمان و قیامت و غیره نداشتند؛ چون خودشان با چشم حقیقت دیده بودند، اکنون رزمندگان دوران ۸ دفاع مقدس آن خاطرات معنوی را بازگو می‌کنند.
وی اظهار کرد: اخلاص ویژگی بارز رزمندگان و امام خمینی (ره) در دوران دفاع مقدس بود همین باعث ایجاد یک چتری از معنویت و کرامت در جبهه‌ها بود.
انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/45352
اخبار مرتبط

نظرات شما