وزیر امور اقتصاد و دارایی:

۹۷ درصد درآمد مالیاتی محقق شد

وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به تحقق ۹۷ درصد درآمد مالیاتی کشور گفت: در سال‌های اخیر شاهد افزایش درآمدها و عبور از تکیه بر درآمدهای نفتی هستیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، سید احسان خاندوزی روز سه‌شنبه در دیدار با آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور، بهره‌گیری از ظرفیت دانشجویان اقتصاد کشور در کنار مسائل نظری برای آشنایی با سیاست‌گذاری‌های فضای اقتصادی کشور و محتوای اقتصاد اسلامی را در طرح‌های اقتصادی ضروری دانست.

وی بر اهمیت اجرایی‌سازی توافقات وزارت اقتصاد با سازمان‌های اقتصادی کشور تأکید کرد و افزود: اکنون شاهد بهبود شاخص‌های اقتصادی کشور هستیم، به‌گونه‌ای که در ماه‌های اخیر کاملاً مشهود بود و کاهش نرخ بیکاری و خروج از رکود اقتصاد تحریمی و تقویت سرمایه‌گذاری‌های داخلی از مهم‌ترین دستاوردهای این مجموعه است.

خاندوزی با بیان اینکه در وزارت امور اقتصادی و دارایی تلاش کرده‌ایم تا پروژه‌های تحولی هدفمندی را به‌منظور ایجاد تحرک‌های اقتصادی زمینه‌سازی کنیم، بیان کرد: هوشمندسازی فرایندهای مالیاتی در عین افزایش کارایی و کاهش فساد در این حوزه، سامانه‌های هوشمند مالیاتی ما را به این سمت رهنمون ساخته که مودیان مالیاتی در حوزه مشاغل آزاد به‌ اندازه کل مودیانی خواهد بود که در تمام دولت‌های پیشین شناسایی شده است.

وزیر اقتصاد به شناسنامه‌دار کردن و ثبت دارایی‌های دولت نیز اشاره و بر اهمیت مولدسازی سرمایه‌های دولتی در کشور تاکید و تصریح کرد: ترسیم سامانه هوشمند ثبت و رصد دارایی‌های سرمایه‌ای دولت از جمله اقداماتی است که در راستای ارتقای همیاری با پیمانکاران کشور در دستور کار قرار گرفته است.

وی همچنین گزارشی از سامانه مجوزهای کسب‌وکار و حساب واحد خزانه کشور ارائه کرد و یادآور شد: در سند تحول نظام بانکداری به سمت حذف بانکداری ربوی حرکت کرده و جهت‌دهی به سمت تجلی بانکداری اسلامی صورت‌ گرفته و حذف جریمه‌های دیرکرد نیز در این راستا بوده است.

خاندوزی به موضوع بیمه و حمایت‌های بیمه از حوادث غیرمترقبه پرداخت و گفت: عملیاتی‌سازی قانون بیمه حوادث غیرمترقبه کشور و مشارکت شرکت‌های بیمه در آن از دیگر رویکردهایی است که در دستور کار قرار گرفته است.

بازگشت ۱۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال مالیات

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور نیز در این دیدار، گزارشی از آخرین طرح‌ها و رویکردهای سازمان امور مالیاتی در راستای استقرار عدالت در کشور و اوضاع مالیاتی استان قم ارائه کرد.

محمدهادی سبحانیان بیان کرد: تمام تلاش ما در سازمان در جهت استقرار عدالت مبتنی بر شفافیت و اعتماد حداکثری بر داده است.

وی افزود: استقرار عدالت هم برای ما و هم برای مردم حائز اهمیت است و هوشمندسازی مالیاتی این مسیر را هموار می کند تا مالیاتی که در استان دریافت می کنیم به خود همان استان بازگردد.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: در سال ۱۴٠٠ حدود سه هزار و ۱۷۰ میلیارد ریال عوارض ارزش افزوده به خود استانها برگشت که در سال ۱۴٠۱ این رقم به ۱۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال رسید که به شهرداریها و دهیاریهای همان استان پرداخت شد.

اعلام آمادگی حوزه‌های علمیه برای تقویت همکاری‌ با تیم اقتصادی دولت

مدیر حوزه‌های علمیه کشور نیز در این دیدار، نقش نظریه‌پردازی حوزه و دانشگاه و هم راستا بودن دستگاه اجرایی در عملیاتی‌سازی طرح‌های پویا را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: تیم اقتصادی دولت در تعامل با حوزه قدم‌های خوبی برداشته و اثربخشی آن نیازمند ارتقای همکاری‌هاست.

آیت‌الله اعرافی به طرح‌ها و اسناد پویای نظامات آموزشی، پژوهشی و فرهنگی حوزه‌های علمیه اشاره کرد و یادآور شد: حوزه‌های علمیه با بیش از ۵٠ نهاد و مجموعه کشور تفاهم‌نامه همکاری امضا و ترسیم برنامه عملیاتی مشترک پنج ساله‌ای را در دستور کار قرار داده است.

وی با بیان این که حوزه‌های علمیه آماده تقویت همکاری‌ها با تیم اقتصادی دولت و تدوین برنامه مشترک پنج ساله است، اظهار کرد: تدوین فقه معاصر و اشراب آن در قلب حوزه‌های علمیه و برپایی دروس خارج فقه معاصر در موضوعات مبتلا به جامعه از جمله راهبردهایی است که در سالیان اخیر بیش‌ از پیش مورد توجه حوزه‌های علمیه قرار گرفته است.

عضو شورای نگهبان با بیان اینکه قلب تپنده حوزه‌های علمیه همواره آماده بررسی فقهی مسائل مبتلا به اجتماعی است، یادآور شد: حوزه‌های علمیه بیش از ۱۰ طرح تبلیغی تحولی را هم‌زمان در دستور کار قرار داده است؛ طرح امین و حضور طلاب کارآزموده در مدارس آموزش‌وپرورش، تنها یکی از این طرح‌های موفق تبلیغی است.

همچنین تشریح برجسته‌ترین خدمات فرهنگی و اجتماعی حوزه‌های علمیه از دیگر موضوعات مطرح شده از سوی آیت‌الله اعرافی بود؛ وی در تبیین طرح هجرت و حضور طلاب در مناطق روستایی کشور بر اهمیت فرهنگ‌سازی اسلامی در سطوح مختلف اجتماعی تصریح کرد.

اعرافی بحث بین‌الملل اقتصادی و آراستگی نگاه بین‌المللی در مراودات اقتصادی و انعکاس گفتمان انقلاب اسلامی مبتنی بر آن را مورد توجه قرار داد و گفت: مولدسازی سرمایه‌های دولتی از جمله اقداماتی است که باید در عرصه عمل مراقب‌تهای زیادی برای آن صورت گیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور به موضوع خصوصی‌سازی‌ها و جهت‌دهی این بخش به سمت تولید قطعات دانش‌بنیان و دستگاه‌های صنعتی مبتنی بر فناوری‌های روز تأکید نمود و یادآور شد: نظام‌مندسازی بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش خصوصی و جهت‌دهی درست به ظرفیت‌ها از جمله رویکردهایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی بر موضوع فرهنگ‌سازی در حوزه‌های اقتصادی، به‌ویژه عرصه مالیات و استقرار عدالت برای کاهش آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد




انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/45541
اخبار مرتبط

نظرات شما