مدیر شرکت خدمات کشاورزی استان قم مطرح کرد:

خدمات حمایتی کشاورزی، بازوی توانمند کشاورزان استان قم

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم گفت: عملکرد شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، به‌عنوان بزرگ‌ترین و اولین شبکه رسمی تأمین و توزیع کودهای کشاورزی در ایران علی‌رغم چالش‌های گوناگون قابل‌قبول بوده است.

حسین زند در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به حمایت از کشاورزان، اظهار داشت: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی علی‌رغم همه مشکلات و چالش‌ها از جمله تحریم‌های ظالمانه، کمبود منابع مالی و برخی موارد دیگر موفق به اجرای صددرصد برنامه ابلاغی و تأمین و توزیع کودهای کشاورزی در سال ۱۴۰۱ گردید که دستاورد بسیار ارزشمندی است.
وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ و از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۸۰ درصد برنامه ابلاغی کودهای یارانه‌ای استان قم تأمین و تدارک شده است.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم افزود: حمایت از تولید داخلی کودهای کشاورزی با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان مدت‌هاست که در دستور کار شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قرار دارد.
وی اضافه کرد: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به‌عنوان مجری طرح خودکفائی کودهای کشاورزی، طی سه سال گذشته با پشتیبانی اجرائی از تولید دانش‌بنیان کودهای کشاورزی در ایران، گام‌های مؤثری در مسیر تأمین بهینه کودهای موردنیاز بخش کشاورزی از منابع داخلی و افزایش و ایجاد ظرفیت‌های تازه در این زمینه برداشته است.
زند تصریح کرد: در همین راستا بیش از ۳۰ پروژه خودکفایی کشاورزی در کشور با ظرفیت حدود ۳.۸ میلیون تن برای انواع کودهای کشاورزی در دستور کار قرار گرفته است که تاکنون تعداد ۲۰ پروژه آن به تولید و بهره‌برداری رسیده است و نکته قابل‌توجه اینکه در حدود دو میلیون تن از پروژه‌های خودکفایی به کودهای فسفاته و پتاسه اختصاص دارد.
وی ادامه داد: نکته مهم دیگر، استفاده از حداکثر ظرفیت‌های داخلی تولید کود در کشور است که خوشبختانه این شرکت توانست، از مجموع ۳.۰۷ میلیون تن انواع کود تأمین شده در سال ۱۴۰۱، مقدار ۲.۷ میلیون تن معادل ۸۸ درصد را از تولیدکنندگان داخلی کودهای کشاورزی تأمین نموده و پس از اطمینان از عدم وجود ظرفیت تأمین داخلی، مابقی را به میزان ۱۲ درصد از کل مقدار کود تأمین شده؛ از منابع خارجی و به‌موقع وارد کشور کند.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم تأکید کرد: بدین ترتیب با تأمین ۲.۷ میلیون تن کود کشاورزی از منابع داخلی در سال ۱۴۰۱، نسبت به مقدار تأمین کودهای کشاورزی از منابع داخلی در سال ۱۴۰۰ به مقدار ۲.۱۳ میلیون تن، شاهد ۲۶% رشد در تأمین کودهای کشاورزی از منابع داخلی هستیم که این موضوع نیز دستاورد مهم دیگری برای شرکت و طرح خودکفائی کودهای کشاورزی بشمار می‌رود.
وی ابراز داشت: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی علاوه بر تأمین و تدارک و توزیع کودهای کشاورزی یارانه‌ای در حال حاضر با نزدیک به ۸۰ شرکت داخلی تولیدی کودهای کشاورزی تفاهم‌نامه همکاری دارد و بدین ترتیب یک سبد کودی کامل شامل کودهای شیمیایی یارانه‌ای و بیش از ۸۰۰ محصول تولیدی داخلی کودهای کشاورزی از طریق شبکه رسمی توزیع این شرکت در سراسر کشور (بیش از ۳۵۰۰ کارگزار توزیع نهاده‌های کشاورزی)، در دسترس کشاورز ایرانی قرار گرفته است.
زند خاطرنشان کرد: حساسیت‌های موجود در مباحث تغذیه گیاهی و امنیت غذائی باعث شد در زمینه  تولید محصولات کشاورزی در سال جاری، شاهد رشد چشمگیری باشیم که باتوجه‌به میزان بارش و وضعیت منابع آبی کشور، بدون مدیریت شایسته شرکت خدمات حمایتی کشاورزی برای تأمین و توزیع کودهای کشاورزی یارانه‌ای علی‌رغم تمامی مشکلات و موانع، عملاً ممکن نبود.
وی افزود: به همین منظور و در راستای بهبود  تغذیه گیاهی، مصرف بهینه و متعادل انواع کودها در دستور کار استان قرار گرفت و خوشبختانه استان قم در سال ۱۴۰۱ در این زمینه رتبه اول کشور را کسب نمود و با وجود کاهش بارش باران در سراسر کشور، تغذیه خاک و گیاه به بهترین وجه به انجام رسیده و در حال حاضر شاهد هستیم که مقدار برداشت گندم در استان قم نسبت به قبل ۳۰ درصد رشد داشته است.


انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/45888
اخبار مرتبط

نظرات شما