یادداشت؛

منطق بسیج؛ مقاوم‌سازی حداکثری کشور

امروز جبهه مقاومت همان بسیج لبنان است، بسیج سوریه است، بسیج عراق است، بسیج یمن است، بسیج فلسطین است و دیر نیست که بسیجیان در کشورهایی که آمریکا و رژیم صهیونیستی حتی فکرش را نمی‌کنند بر سر آنها آوار شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» صالح اسکندری در یادداشتی نوشت: یکی از چالش‌های اساسی در چرخه سیاست‌گذاری کشورها و جوامع مختلف، مسائل و رویدادهای ناشناخته‌ای است که پیامدهای ناشناخته‌ای دارند. نسیم طالب تحلیلگر ریسک لبنانی - آمریکایی در سال ۲۰۰۷ با طرح نظریه " قوی سیاه" به رویدادهای بسیار نادر و مهمی اشاره می‌کند که کسی انتظار وقوع آنها را ندارد؛ اما پس از رخ‌دادن آنها تأثیرات شگرف جهانی، منطقه‌ای و ملی به‌جای می‌گذارند.
این دست رویدادها و مسائل اگر حتی از منظر مطالعات آینده‌پژوهی بتوان با تخمین‌های دور به ابعادی از آن پی برد؛ اما مطمئناً عواقب و پیامدهای آنها را به‌هیچ‌وجه نمی‌توان تصور کرد. جنگ جهانی دوم، حملات ۱۱ سپتامبر برای آمریکایی‌ها، اپیدمی کووید-۱۹، ابداع و ظهور اینترنت  و حتی حماسه حماس در ۷ اکتبر برای رژیم صهیونیستی را می‌توان از مصادیق قوی سیاه در چرخه سیاست‌گذاری دانست.
البته سیاست‌گذاران در چرخه خط‌مشی‌گذاری از تدوین دستور کار گرفته تا تدوین بسته‌های سیاستی، مشروعیت‌بخشی به سیاست‌ها، اتخاذ و اجرای سیاست و حتی در مرحله ارزیابی سیاست‌ها با مسائل دیگری نیز روبرو هستند.
برخی مسائل و رویدادها برای سیاست‌گذار شناخته شده هستند و پیامد و عواقب آنها نیز شناخته شده است.
برخی مسائل و رویدادها شناخته شده‌اند؛ اما درک درستی از عواقب و پیامدهای آنها وجود ندارد. 
برخی پیامدها و عواقب نیز مشخص نیست ریشه در چه مسئله‌ای دارند. در حقیقت چهار نوع مسئله پیشروی سیاست‌گذار قرار دارد: ۱- مسئله شناخته  و پیامدهای شناخته، ۲- مسئله شناخته و پیامدهای ناشناخته، ۳- مسئله ناشناخته و پیامدهای شناخته و ۴- مسئله ناشناخته و پیامدهای ناشناخته
برای سه نوع مسئله اول خط‌مشی‌گذار از طریق اقدام فوری، سناریونویسی و تحقیق و مطالعه مسیر مشخصی پیشروی دارد؛ اما در مسائل و رویدادهایی از نوع " قوی سیاه" که هم مسئله ناشناخته و بسیار نادر است و هم عواقب آن غیرقابل‌تصور است سیاست‌گذاران عموماً افزایش میزان تاب‌آوری جامعه را در قبال رویدادهای غیرقابل‌پیش‌بینی توصیه می‌کنند.
نکته جالب اینجاست که امام راحل باهوش درایتی سرشار این مهم را در سال‌های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی در چرخه سیاست‌گذاری برای انقلاب اسلامی در ایران و سپس با تداوم این سیاست توسط مقام معظم رهبری در منطقه پی گرفتند که ثمرات آن در بحران‌ها و رویدادهای مختلف طی ۴۴ سال گذشته خود را نشان داده است.

دشمن که به اسم اعتدال به دنبال شبکه‌سازی سازش‌کاران منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا بود امروز در برابر منطق مقاومت به‌زانو درآمده و تمام رؤیاهای شوم آنها تحت عنوان خاورمیانه جدید بر ملا شده است.
امروز جبهه مقاومت همان بسیج لبنان است، بسیج سوریه است، بسیج عراق است، بسیج یمن است، بسیج فلسطین است و دیر نیست که بسیجیان در کشورهایی که آمریکا و رژیم صهیونیستی حتی فکرش را نمی‌کنند بر سر آنها آوار شوند.


انتهای پیام/


منبع:خبرگزاری فارس
http://qomefarda.ir/46428
اخبار مرتبط

نظرات شما