استاد دانشگاه:

دانشجویان کشورمان آغازگر جنبش‌های دانشجویی در جهان هستند

یک استاد دانشگاه گفت: دانشجویان کشورمان آغازگر و ابداع‌کننده جنبش‌های دانشجویی در جهان هستند.

شاهین صادقی نسب در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»  با اشاره به ۱۶ آذرماه و روز دانشجو اظهار داشت: چند ماه بعد از کودتای ۲۸ مرداد و در دورانی که یک سرخوردگی و خشم درونی در ملت ایران به خصوص در بین جامعه آگاه ایرانی وجود داشت ما دیدیدم که ریچاد نیکسون به ایران سفر کرد و قصد ملاقات با شاه را داشت و روابط با بریتانیا از سر گرفته شده بود که مردم و قشر تحصیلکرده این را نمی توانستند بر بتابند.

وی ادامه داد: تظاهرات گسترده‌ای در جاهای مختلف به‌خصوص دانشگاه تهران برپا و همین موضوع باعث ورود نظامیان به دانشگاه شد و بسیاری از دانشجویان را ضرب و شتم کردند و در دانشکده فنی ۳ نفر از دانشجویان به نام های شریعت رضوی، بزرگ نیا و قندچی را به شهادت رساندند و خون گلگون آن ها به تصویری از آرمان ها و آرزوهای جامعه دانشگاهی تبدیل شد.
صادقی نسب با بیان این که این جنبش بزرگ بسیار اصیل است، ابراز داشت: جنبش‌های دانشجویی در دنیا به‌خصوص آمریکا همه بعد از اعتراضات دانشجویی کشور ما شکل گرفت و به نظر می‌رسد با شنیدن تحرکات دانشجویی کشورمان آن‌ها هم به پا خاستند.
وی ادامه داد: این جنبش دانشجویی ایران بود که آغازگر تحولات دانشجویی در جهان شد، اگر تاریخ هزاران ساله کشورمان را بررسی کنید همواره اولین‌ها برای کشورمان بوده، از تشکیل اولین دولت بشری که دولت هخامنشی بوده تا بسیاری از دستاوردهای علمی همواره کشورمان اولین بوده است.
این استاد دانشگاه با بیان این که آغاز جنبش دانشجویی از کشورمان بوده است، تصریح کرد: جنبش دانشجویی ما شجاع است و با در اختیار داشتن نیروی جوانی از حداکثر ظرفیت جسارت استفاده می‌کند که حرف خودش را بزند.
وی ادامه داد: این جنبش ظلم‌ستیز و استعمارستیز است؛ چون نسبت به رفتارهای استعماری دولت‌های غربی حساس است و این ها هم در طول تاریخ هیچ‌وقت کشورمان را رها نکردند.
صادقی نسب افزود: جنبش دانشجویی همواره در پیشانی مبارزه با استعمار و ستمگران ایستاده و عدالت‌خواه است و نسبت به فاصله طبقاتی، فقر و تبعیض‌های اجتماعی ایستاده و به قول رهبر انقلاب مایه حیات جامعه است.
وی عنوان کرد: هر زمانی که در کشور جنبش دانشجویی را خاموش و بی‌صدا دیدیم آفت‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی دامن‌گیر ما شده است.
صادقی نسب ادامه داد: جنبش دانشجویی با به حرکت درآمدنش جامعه را نیز به حرکت درمی‌آورد و  زمانی که در شرایط فعلی جنبش صحبت می‌کنیم حتی در خصوص برخی از کاستی‌های اقتصادی که در دولت دوازدهم اوج گرفت و امروز هم از آفت‌های آن صدمه می‌بینیم جنبش دانشجویی اعتراض و ناراحتی خود را بیان می‌کند.
وی به شرایط کنونی جهان و منطقه اشاره کرد و گفت: امروز در عرصه بین‌الملل ما شاهد اتفاقات بسیار تلخ و دردناکی هستیم در  سرزمین‌های اشغالی، تمام جبهه کفر و پلیدی‌ها در برابر یک مردم ستمدیده قرار گرفته و از هیچ قساوت و ناجوانمردی دریغ نمی‌کنند.
کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: وقتی در فضای مجازی نگاه می‌کنیم نظرات دانشجویان کشورمان و موج‌هایی که در فضای مجازی برای دفاع از مردم فلسطین ایجاد می‌کنند در نوع خود بی‌نظیر بوده و  لیدر جریانات جهانی هستند.
وی ادامه داد: این پویایی و زنده‌بودن جنبش دانشجویی در داخل کشورمان را نشان می‌دهد که مسئولان ما باید آن را قدر بدانند.
صادقی نسب تأکید کرد: سیاست‌گذار ما باید این را با تمام وجود درک کند که این جنبش موهبت الهی بوده و علاوه بر این داشتن یک قشر جوان تحصیل‌کرده و آگاه یک امتیاز است.
وی افزود: بسیاری از کشور‌های دنیا در آرزوی چنین نسل جوان پرشور و حساس به مسائل اجتماعی هستند چرا که عموماً جوانان در بسیاری از کشورها نسبت به موضوعات اجتماعی بی‌تفاوت هستند که این موضوع در کشور ما جایی ندارد.
صادقی نسب خاطر نشان کرد: تمام جنبش‌های دانشجویی نباید هم فکر باشند؛ بلکه همین تنوع افکار باعث غنی‌شدن جامعه می‌شود و اگر در جایی این جنبش صدمه خورد خودمان در صدد ترمیم آن وارد عمل شویم.

انتهای پیام/۱۱۰









http://qomefarda.ir/46457
اخبار مرتبط

نظرات شما