عضو کمیسیون صنایع مجلس:

حمایت از تولیدات صنعتی بار اول در خنثی‌سازی تحریم‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد‌‌

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: حمایت از تولیدات بار اول بستری برای رفع نیازهای کشور از محصولات داخلی و خنثی‌سازی تحریم‌ها را فراهم‌ می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» به نقل از دانا، سید جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره حمایت‌‌های صورت‌گرفته از تولیدات صنعتی داخلی به‌خصوص تولیداتی که برای بار اول در کشور در دسترس صنایع قرار می‌گیرد، اظهار کرد: کشورهای دنیا به سمت دانش‌ بنیان‌ شدن در حرکت هستند، و این حرکت در اولین مرحله با اولین تولید آغاز می‌ شود.

 

تولید بار اول بستری برای رفع نیازهای کشور به اقلام راهبردی و استراتژیک را مهیا‌ می‌کند

 

وی تصریح کرد: استفاده از دستاوردهای دانش‌بنیانی هزینه‌‌های تولید را پایین‌ می‌آورد و بستری برای رفع نیازهای کشور به اقلام راهبردی و استراتژیک مهیا‌ می‌کند.

 

وی ادامه داد: ما با حمایت‌‌هایی که از دانش‌بنیان‌ها و تولیدات بار اول در کشور به عمل آوردیم، اکنون شاهد هستیم که سهم آن‌‌ها در تولید ناخالص داخلی کشور در حال افزایش است. این نشان‌ می‌دهد که در حال انجام سیاست‌‌های صحیحی در زمینه‌‌های علمی در کشور هستیم.

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطر نشان کرد: تلاش کردیم حمایت‌‌های جدی در قالب قانون جهش تولید دانش‌ بنیان از تولیدات بار اول داشته باشیم. قانون ترک تشریفات مناقصه در همین راستاست و نوعی بازارسازی برای دانش‌بنیان‌ها محسوب‌ می‌شود.

 

وی در خصوص این موضوع که تولیدات بار اول توانسته اند صرفه جویی ارزی ۶۸ هزار میلیارد تومانی را برای کشور رقم بزنند، تاکید کرد: حمایت از دانش بنیان‌‌ها و استفاده از تولیدات بار اول بستری برای رفع نیازهای کشور از طریق محصولات داخلی فراهم‌ می‌کند و از آنجائیکه تولیدات داخلی نسبت به واردات به هزینه‌ کمتری نیاز دارند، صرفه جویی ارزی بالایی رقم‌ می‌خورد.

 

قانون ترک تشریفات مناقصه برای اولین تولید

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطر نشان کرد: آینده‌ کشور بستگی به عملکرد دانش‌بنیان‌ها دارد. آن‌‌ها برای فعالیت نیاز به حمایت‌‌های جدی دارند. در قالب قانون ترک تشریفات مناقصه در مجلس تلاش کردیم این حمایت را از تولیدات بار اول به عمل بیاوریم.

 

حسینی کیا گفت: اینکه دانش‌بنیان‌ها بتوانند محصولات تولید بار اول خود را به شرکت‌‌ها و سازمان‌‌های دولتی بفروشند، بستر خوبی برای فعالیت آن‌‌ها به وجود‌ می‌آورد و تمامی این روندها در نهایت به نفع اقتصاد کشور است.

 

وی ادامه داد: ما راهی جز این نداریم که به‌منظور خنثی‌ سازی تحریم‌‌ها به حمایت از تولیدات بار اول و دستاوردهای دانش‌بنیانی در کشور بپردازیم. با استفاده از تولیدات بار اول‌ می‌توانیم در شرایط تحریمی کشور را سر پا نگه داریم و نیازهایمان را رفع کنیم.

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: دانش‌بنیان‌ها امتحان خودشان را در کشور پس داده‌اند و نمونه‌‌های موفق تولیدات بار اول را در کشور کم نداریم که توانسته‌اند صرفه‌جویی ارزی بالایی را برایمان به ارمغان بیاورند.

 

حسینی کیا در پایان تأکید کرد: تولیدات بار اول صرفه‌جویی ارزی بالایی را برای کشور به ارمغان‌ می‌آورند. این محصولات‌ می‌توانند به بازارهای جهانی راه پیدا کنند و ارزآوری برای کشور داشته باشند.

 

پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها اولین مقصد تولیدات بار اول

 

به گزارش راه دانا؛ یکی از مشکلات اصلی و دغدغه بزرگ شرکت‌های دانش‌بنیان در طول سال‌های گذشته مشکل بازار فروش است. دستگاه‌های دولتی و شبه‌دولتی مثل پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و مجتمع‌های نیروگاهی و… می‌توانند یکی از مشتریان خوب محصولات دانش‌بنیان و فناورانه باشند، اما این مشتریان برای خرید کالا و محصولات، قوانین و مقررات محدودکننده‌ای دارند و باید از طریق اجرای مناقصه نسبت به خرید محصولات اقدام کنند.

 

از طرفی مواردی همچون مدعیان زیاد ساخت داخل و دشواری ارزیابی محصولات آنها و ریسک بالای توسعه فناوری، دامپینگ شرکت‌های خارجی و زمان‌بَر بودن فرایند مناقصات باعث ‌می‌شود که بیشتر مدیران دولتی و خصولتی عطای بو‌می‌سازی را به لقای آن ببخشند و ترجیح بدهند محصول موردنیاز خود را از شرکت‌های خارجی و دلالان آنها خریداری کنند. این موضوع در شرایط تحریم هزینه‌های سنگینی را به کشور تحمیل می‌کند.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/46663
اخبار مرتبط

نظرات شما