جزئیات توافق بی‌سابقه تجارت آزاد ایران و اوراسیا؛

مذاکرات ۶ ساله برای توسعه تجارت به ثمر نشست

در حالی توافق تجارت آزاد ایران و اوراسیا (۵ کشور روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان) امروز امضا شد که نظیر این توافق در سال‌های بعد از انقلاب بی‌سابقه بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد موافقت‌نامه‌های تجاری در خلال ۳۰ سال اخیر در جهان ده برابر شده است. این موضوع نشان‌دهنده کارکرد مثبت این توافق‌ها در حوزه تولید و تجارت جهانی است. ایران تاکنون توافق‌های تجاری کمی با برخی کشورها داشته که سطح پوشش کالایی این توافق‌ها بسیار کم و تأثیر آنها ناچیز بوده است.

ایران آمادگی دارد از فرصت‌های همکاری صلح‌آمیز در منطقه در جهت تقویت درهم‌تنیدگی اقتصادی کشورهای منطقه استفاده نموده و زمینه را برای همکاری‌های هر چه بیشتر با همسایگان خود فراهم آورد. استراتژی کشور ما در تقویت روابط با کشورهای همسایه و منطقه با این توافق وارد مرحله جدیدی می‌شود.

حضور مستمر بخش خصوصی در دوره ۶ساله انعقاد موافقت‌نامه تجارت ترجیحی با اوراسیا

این در حالی است که موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا (۵ کشور روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان) که امروز با حضور وزیر صمت امضا شده است، ادامه موافقت‌نامه تجارت ترجیحی قبلی است که به مدت بیش از ۴ سال اجرا شده و اثرات مثبتی به بار آورده است.

مذاکرات ۶ساله برای توسعه تجارت به ثمر نشست

در خلال مذاکرات ۶ساله مربوط به عقد موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا همواره نماینده بخش خصوصی یعنی اتاق ایران به مذاکرات دعوت شده و طرف مشورت دولت برای تنظیم جزئیات این توافق بوده است. علاوه بر این از نظرات فعالین اقتصادی هم در جریان این مذاکرات بهره لازم برده شده است.

عزم اعضای اوراسیا و ایران در برطرف‌شدن موانع توسعه تعاملات تجاری

عزم کشورهای اوراسیا و ایران بر این قرار گرفته که زمینه تعامل‌های اقتصادی و تجاری بین دو طرف را ایجاد و در عالی‌ترین سطوح موانع آن را بر طرف نمایند. عقد موافقت‌نامه فعلی مهم‌ترین پیامی که به بخش‌های خصوصی دو طرف دارد این است.

اجرای توافق موقت بدون یک مورد نارضایتی در حوزه اجرایی

بررسی‌های آماری از گزارش‌های وزارت صمت نشان می‌دهد حتی یک مورد نارضایتی صنعت داخلی در خلال ۴ سال دوره اجرای موافقت‌نامه قبلی نداشته‌ایم.

موافقت‌نامه قبلی باعث افزایش صادرات ایران به این اتحادیه شده و ترکیب کالاهای صادراتی را از کالاهای کشاورزی به سمت کالاهای صنعتی تغییر داده است. این موافقت‌نامه دسترسی تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما را به بازار بزرگ اوراسیا بهبود می‌دهد و می‌تواند باعث رشد تجارت آنها با این اتحادیه شود.

هر فرصتی در درون خود چالش‌هایی را هم ایجاد می‌کند و موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا نیز شرکت‌های تولیدی و صادراتی کشورمان را در معرض آزمون جدیدی قرارداد می‌دهد و آنها را وادار می‌کند به تلاش‌های خود برای غلبه بر چالش‌های ناشی از این موافقت‌نامه و ارتقای توان رقابتی خود در حد بازار اوراسیا اضافه نمایند.

اگر قرار بود ایران پنج کشوری را در جهان انتخاب کند که بتواند با آنها موافقت‌نامه تجارت آزاد منعقد نماید. بهتر از این پنج کشور انتخابی نمی‌توانست داشته باشد. نزدیکی جغرافیایی، اشتراکات فرهنگی و تمدنی و روابط سیاسی مطلوب با این کشورها نقطه قوت این توافق است .

بخش عمده‌ای از نیازهای وارداتی محصولات غذایی ما نظیر گندم، جو، دانه‌های روغنی و محصولات خوراک دام از این کشورها قابل تأمین است و این موافقت‌نامه می‌تواند تأثیر مثبتی بر تضمین امنیت غذایی کشورمان داشته باشد. هم اکنون هم سهم عمده واردات ما از اتحادیه اقتصادی اوراسیا را این اقلام تشکیل می‌دهند.

چالش رقابتی این موافقت‌نامه برای شرکت‌های ایرانی قابل‌هضم و قابل‌مدیریت است چرا که توان تولیدی و فن آوری شرکت‌های ایرانی و ظرفیت آنها در مقایسه با کشورهای طرف توافق ما در این موافقت‌نامه از وضعیت مطلوبی برخوردار است.

تولیدات داخلی ما، مادامی که در معرض چالش‌های ناشی از رقابت با کالاهای خارجی قرار نگیرند رشد و ارتقای لازم را پیدا نمی‌کنند و این موافقت‌نامه در سطح مدیریت شده‌ای این چالش مثبت را برای شرکت‌های تولیدی و صادراتی ما فراهم می‌آورند. تجربه نشان داده است که به‌واسطه عقد چنین موافقت‌نامه‌هایی و در سایه مغناطیس تأثیرگذاری آن، سرمایه‌گذاری‌های مشترک، انتقال فن آوری و تکنولوژی هم ایجاد می‌شود و اثرات مثبت این‌گونه توافق‌ها را افزایش می‌دهد.

ایران ۲۷ سال است که درخواست الحاق خود را به سازمان جهانی تجارت ارائه نموده است؛ ولی قدرت‌های بزرگ نمی‌توانند حضور مؤثر ایران را در حوزه‌های اقتصادی تحمل کنند. به همین جهت مانع الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت شده‌اند. این‌گونه موافقت‌نامه‌ها در واقع امکان تعامل سهل ما را با تعدادی از شرکای تجاری بزرگ خودمان فراهم می‌کند و جایگزین مناسبی برای بسترهای بین‌المللی مشابه آن محسوب می‌شود.

* صفرشدن تعرفه ۸۷ درصد کالاها در تجارت ایران با اوراسیا

معاون ارتقای کسب‌وکارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت گفت: با امضای سند نهایی توافقنامه تجارت آزاد ۸۷ درصد کد تعرفه کالاهای تجاری ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا صفر می‌شود.

سیدمحمدصادق قنادزاده، معاون ارتقای کسب‌وکارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت گفت: بعد از گذشت بیش از ۳ سال و انجام بیش از ۳۰ دور مذاکره، سند نهایی توافقنامه تجارت آزاد بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا امروز در حاشیه اجلاس سران این اتحادیه در سن‌پترزبورگ روسیه به امضای وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان و وزرای تجارت ۵ کشور عضو این اتحادیه رسید.

قنادزاده در ادامه گفت: توافقنامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اوراسیا بعد از تصویب در مجالس کشورهای امضاکننده قابل‌اجرا خواهد بود. با اجرایی‌شدن این توافقنامه تعرفه ۸۷ درصد کالاهای تجاری بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا صفر خواهد شد.

وی بیان کرد: این توافقنامه نخستین توافقنامه چندجانبه تجارت آزاد ایران بوده که پیش‌بینی می‌شود با اجرایی‌شدن آن تجارت کشورمان با کشورهای عضو این اتحادیه تا پنج سال آینده می‌تواند به ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلار برسد.

قنادزاده با اشاره به اجرای توافقنامه تجارت ترجیهی ایران و ۵ کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: قبل از امضای توافق‌نامه تجارت آزاد، از سال ۹۸ توافقنامه تجارت ترجیحی بین ایران و کشورهای اوراسیا در حال اجرا بوده است. در دو تا سه سال اخیر با اجرایی‌شدن توافقنامه تجارت ترجیحی حجم تجارتمان با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا ۲ برابر شده است.




انتهای پیام/


منبع:تسنیم
http://qomefarda.ir/46767
اخبار مرتبط

نظرات شما