عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

برای جلوگیری از زیان کشاورزان باید به دنبال اهداف جدید صادراتی باشیم

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر وجود سیب‌زمینی مازاد در بازار و انبارها گفت: برای جلوگیری از زیان کشاورزان باید به دنبال اهداف جدید صادراتی باشیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»ذبیح‌الله اعظمی ساردویی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی؛ درباره قیمت خرید محصولات کشاورزی با قیمت پایین مثل سیب‌زمینی و زیان این کشاورزان اظهار کرد: با توجه‌ به تولید بسیار بالاتر از نیاز  سیب‌زمینی انبارها در بیشتر استان‌ها پر هستند و  برداشت سیب‌زمینی جنوب استان کرمان نیز آغاز شده است.
قیمت خرید کنونی سیب زمینی هزینه های کشاورزان را پوشش نمی‌دهد

این نماینده مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در حال حاضر سیب‌زمینی از کشاورزان با قیمت هر کیلوگرم حدود ۵ هزار تومان خریداری می‌شود که هزینه برداشت و انبارداری آن را پوشش نمی‌دهد.
وی با اشاره به اهمیت تقارن میزان عرضه و تقاضا و برنامه ریزی در این حوزه، توضیح داد: تولید کیلوگرم از این محصول بیش از ۱۰ هزار تومان برای کشاورزان هزینه دارد.

وی تصریح کرد: کمیسیون کشاورزی مجلس به دنبال یافتن بازارهای جدید صادرات سیب‌زمینی است و در این زمینه اینجانب با معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه مکاتباتی را داشته‌ام و مقرر شد مشکل صادرات سیب‌زمینی به عراق که از سوی این کشور اعمال شده به‌زودی مرتفع شود تا با صادرات این محصول از زیان کشاورزان جلوگیری شود.
برای جلوگیری از زیان کشاورزان باید به دنبال اهداف جدید صادراتی باشیم

این عضو کمیسیون کشاورزی با تأکید بر اینکه عراق یکی از بازارهای اصلی صادرات سیب‌زمینی ایرانی است و در کنار این کشور به کشورهای حوزه آسیای میانه نیز در طول زمستان صادرات خوبی را داریم، افزود: معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه باید برای یافتن بازارهای هدف صادرات سیب‌زمینی پای‌کار بیاید.

وی در پایان تصریح کرد: باید مسئولان وزارت کشاورزی مدنظر داشته باشند که با توجه نزدیکی به اسفندماه و گرم‌شدن هوا بخشی از این محصولات به‌واسطه زیادتر بودن از مصرف داخلی در انبارها از بین می رود که این موضوع ممکن است به کشاورزان و منابع کشور آسیب وارد کند.


انتهای پیام/


منبع:دانا
http://qomefarda.ir/47183
اخبار مرتبط

نظرات شما