مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری قم مطرح کرد؛

جزئیات کنگره زنان تأثیرگذار استان قم

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری قم گفت: پذیرش سوابق بانوان استان قم در کنگره زنان تأثیرگذار استان قم تا ۲۲ بهمن ادامه دارد و این مهلت تمدید نخواهد شد دوم اسفندماه نیز اختتامیه برگزار خواهد شد.

زینب عبداللهی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»  اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از مسائلی که به‌صورت جدی موردبحث و توجه افکار عمومی قرار گرفت مسئله بانوان بود، هم در داخل کشور و هم در خارج از کشور نگاه‌ها به این بود که با این انقلابی که صورت‌گرفته چه تحولی در حوزه زنان در ایران رخ خواهد داد.

گفتمان جدید امام خمینی در حوزه زنان

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری قم تصریح کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مکاتب گوناگون و ایدئولوژی‌های سکولار در سطح جوامع وجود داشت که نگاه‌های خاصی به موضوع زن داشته و آن را ترویج می‌دادند بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) یک گفتمان و یک الگوی جدیدی را در حوزه زنان به دنیا ارائه داد الگویی که به تعبیر مقام معظم رهبری الگوی سوم زن بود که ارائه این الگو یک نه بزرگ به الگوی زن شرقی و یک نه بزرگ به الگوی زن غربی بود.

وی اضافه کرد: در الگوی شرقی، زن یک عنصر در حاشیه‌ و یک عنصری بود که کنشگری نداشت از طرفی در الگوهای غرب به زن؛ مانند موجودی نگاه می‌کردند که جنسیت او مهم‌تر از انسانیت او بود و ابزاری در خدمت مردان بود.

عبداللهی خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) گفتمان جدیدی در حوزه زنان ارائه داد که زن در عین رعایت عفت، حیا و حجاب می‌تواند در سطح جامعه به فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی، ورزشی، فرهنگی و اقتصادی بپردازد این الگو مبتنی بر مبانی دینی و اسلامی بود.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری قم اضافه کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری زن درعین‌حال که می‌تواند عفیف، محجبه و شریف باشد می‌تواند در متن و مرکز تحولات جامعه حضور داشته و اثرگذار باشد، زن می‌تواند سنگر خانواده را پاکیزه نگه دارد و در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی حضور داشته باشد و سنگرسازی کند این یک ادبیات جدیدی بود که به دنیا ارائه شد و باگذشت بیش از چهل سال از عمر انقلاب اسلامی، زنان جامعه ما بر اساس همین الگو و سیاست‌گذاری‌های انجام شده توانستند در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و حتی اقتصادی در سطح ملی و بین‌المللی حضور داشته و تأثیرگذاری داشته باشند.

آماج حملات دشمنان به زنان و دختران ایرانی

وی گفت: در سال‌های اخیر جامعه ایران مخصوصاً زنان و دختران جامعه آماج حملات متعدد دشمنان این مرزوبوم قرار گرفتند دشمنان تلاش می‌کردند که در بین جوانان و بانوان ما ناامیدی ایجاد کنند مسئله‌ای که بارها رهبر معظم انقلاب در بیانات خود در مناسبت‌های مختلف به آن اشاره کردند که دشمن دستاوردهای بزرگی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف از جمله حوزه زنان کسب شده را با سیاه‌نمایی منکر می‌شود.

عبداللهی عنوان داشت: یکی از اهداف برگزاری کنگره زنان تأثیرگذار در سطح استان مقابله با همین بذر ناامیدی است که دشمن در میان زنان و دختران جامعه ما می‌پراکند دستاوردهای زیادی در حوزه فعالیت‌های بانوان در جامعه وجود دارد که در هیچ کجا نتوانستیم این زنان موفق را به‌عنوان الگو در جامعه و به نسل جوان معرفی کنیم و بسیاری از مردم از این دستاوردها مطلع نیستند.

شناسایی زنان تأثیرگذار جامعه

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری قم تأکید کرد: کنگره زنان تأثیرگذار یکی از مسائل و اهداف مهمی که دارد شناسایی زنان موفق، ایجاد شبکه در بین این بانوان موفق و معرفی این بانوان به نسل جوان و نوجوان است، در این کنگره حس دیده‌شدن و حس ارزشمندی فعالیت‌های بانوان به نمایش برخواهد آمد و الگو بودن را در سطح این کنگره معرفی کنیم.

عبداللهی تصریح کرد: استان قم باتوجه‌به ظرفیت‌های بسیار ویژه و خاصی که دارد این بستر ‌را به‌خوبی برای بانوان در عرصه‌های مختلف فراهم کرده که بتوانند به توانایی و استعدادهای خود جامه عمل بپوشانند.

ظرفیت‌های ویژه قم در حوزه بانوان

وی با بیان اینکه طراحی‌هایی که در سطح کنگره انجام‌شده و پوستر کنگره در روز میلاد حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها که الگوی جامع و کاملی برای زنان است رونمایی شد، افزود: در قالب کنگره ۹ کارگروه شکل‌گرفته است و بانوان استان قم در کارگروه‌ها ثبت‌نام می‌کنند و سوابق آن‌ها مورد داوری کارشناسان متخصص قرار می‌گیرد.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری قم اظهار داشت: کارگروه فرهنگ و هنر، کارگروه تعلیم‌وتربیت، کارگروه گفتمان‌سازی و رسانه، کارگروه فعالیت‌های اجتماعی، کارگروه اقتصاد و کارآفرینی، کارگروه علمی و پژوهشی و فناوری، کارگروه سیاست‌گذاری و حکمرانی، کارگروه ورزش، کارگروه بین‌الملل و یک کارگروه ایثار و شهادت از جمله کارگروه‌های کنگره زنان تأثیرگذار استان است.

عبداللهی افزود: دو کارگروه آخر در سطح ملی وجود نداشت؛ اما استان قم ازآن‌جهت که میزبان ملیت‌های مختلف است که در عرصه‌های مختلف حوزوی و دانشگاهی مشغول تحصیل هستند به‌عنوان یک ظرفیت ناشی از صدور انقلاب اسلامی است که زنان از کشورهای مختلف با اشتیاق به ایران و شهر قم سفر می‌کنند و به تحصیل علم و دانش می‌پردازند، در کنگره زنان تأثیرگذار استان پیش‌بینی‌شده است.

وی ادامه داد: در کارگروه‌ها ایثار و شهادت که یک روح جاری در تمام کارگروه‌ها است نگاه ویژه‌ای وجود دارد در این کارگروه به معرفی بانوان و مادران و همسرانی که مرهون ایثارگری و وفاداری و صبر و استقامت این عزیزان هستیم می‌پردازیم.
مدیر امور زنان و خانواده استانداری قم ادامه داد: مسئولین کارگروه‌ها مشخص شدند هر مسئولی موظف شده یک تیم داوری در کارگروه خود متشکل از افراد صاحب‌نظر و متخصص در همان حوزه ایجاد کند سایتی هم طراحی شده که بانوان در سطح استان برای شرکت در این کنگره به سایت http://www.banooghom.ir مراجعه کنند و در هر کدام از کارگروه‌ها که احساس می‌کنند سوابق خوبی دارند و توانستند دستاوردهایی را کسب کنند ثبت‌نام نمایند.

مهلت ارسال آثار تمدید نخواهد شد

عبداللهی بیان داشت: اکنون کارگروه در حال تدوین شاخص‌های انتخابی هستند و تعداد قابل‌توجهی از بانوان استان در سایت ثبت‌نام کردند و سایت هر روز بررسی می‌شود و تا ۲۲ بهمن بانوان استان قم فرصت ثبت‌نام دارند این زمان تمدید نخواهد شد و بلافاصله داوری‌ها بدون شناسایی هویت افراد برای داوران آغاز خواهد شد سپس مصاحبه با این افراد انجام خواهد شد تا به بهترین گزینه استان برسند.

وی اضافه کرد: در دوم اسفندماه سال جاری با حضور همه بانوان شرکت‌کننده و دیگر بانوان کوثر استان اختتامیه کنگره  زنان تأثیرگذار استان قم برگزار خواهد شد، ان شاالله بتوانیم با برگزاری چنین کنگره هایی مسیر را برای جوانان و نوجوانان هموار کنیم، امید است برگزاری این کنگره یک اثر ماندگار در حوزه بانوان باشد و با همکاری و هم‌اندیشی همه بانوان استان ادامه پیدا کند.

گفتگو از مرضیه مهدیلو 

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/47445
اخبار مرتبط

نظرات شما