گزارش قم فردا از الگوی زن انقلابی؛

ارزش بخشی به جایگاه زن در سایه انقلاب اسلامی

برخی سعی دارند القا کنند که جایگاه زنان در چهار دهه اخیر نه‌تنها ترقی نداشته، بلکه تنزل هم پیدا کرده است؛ اما حقیقت این است که با پیروزی انقلاب اسلامی الگوی سوم و شاخص جدیدی تحت عنوان زن انقلابی معرفی شد که باارزش‌های انقلاب رشد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»  نیمی از جمعیت کشور ما را زنان تشکیل می‌دهند؛ در ۴۰ سال اخیر بر خلاف دوران رژیم ستم‌شاهی که تلاش می‌شد زن ایرانی همچون زن غربی، مظهر تبرّج و جلوه‌گری و هیجان جنسی باشد، تلاش شده تا از امکان و استعداد عظیم وجودی زن برای تعالی جامعه بهره گرفته شود.
از طرفی با پیروزی انقلاب اسلامی و قرارگرفتن دین در متن جامعه به‌عنوان محور اصلی نظام جمهوری اسلامی، یکی از موضوعاتی که هم در مباحث علمی وهم در عرصه جامعه زیر ذره‌بین قرار گرفت، مسئله زنان و جنبه‌های مختلف زندگی آنان مخصوصاً برای جوامع و رسانه‌های غربی بود.
از همین رو باید گفت که یکی از بزرگ‌ترین افتخارات نظام جمهوری اسلامی، آن است که در سایة این نظام مقدس، زنان فرزانه و تحصیل‌کرده و خوش‌فکر و ممتاز از لحاظ فکری و عملی در جامعة ما رشد و نمو یافته‌اند.

در اسلام جایگاه زن عظیم و رفیع است
این در حالی است که سهیل اسعد در حاشیه برنامه گرامیداشت پیروزی انقلاب اسلامی ایران در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به وضعیت اسلام قبل و بعد از انقلاب، اظهار داشت: امام خمینی (ره) با پیروزی انقلاب اسلامی در مقام احیاگر دین وارد و تصور درستی از دین را به دنیا نشان داد.
وی ادامه داد: کشورهای مختلف در دنیا با انکار خداوند و تحریف در دین، بشریت را در مسیر غلطی هدایت می‌کردند.
این مُبلغ دین با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) با انقلاب مقابل انحرافات ایستاد، گفت: در کل دنیا وضعیت شیعیان قبل از انقلاب به‌هیچ‌عنوان مناسب نبود؛ اما با پیروزی انقلاب، حیات جدیدی به دنیا و به‌خصوص شیعیان داده شد.
وی به نقش اساسی امام خمینی (ره) در ترویج دین اشاره و عنوان کرد: امام خمینی (ره) جایگاه و مفهوم دین را عوض و جایگاه واقعی دین را در زندگی بشریت احیا کرد.
سهیل اسعد در ادامه با اشاره به جایگاه زن در اسلام خاطرنشان کرد: دشمنان همواره به دنبال پایین آوردن ارزش زن در جامعه بودند؛ اما در اسلام جایگاه زن عظیم و رفیع است.
باتوجه‌به این موضوع باید گفت که بعد از پیروزی انقلاب هجمه‌ها در قالب ژست دلسوزی برای آزادی زنان آغاز شد که در سال‌های اخیر با وجود ماهواره‌ها و شبکه‌های مجازی این هجمه‌ها اوج گرفت. چه‌بسا عده‌ای هم تحت‌تأثیر این فضاسازی‌ها قرار گرفته باشند و به تصور اینکه جایگاه زنان در چهار دهه گذشته مورد بی‌مهری و تسامح قرار گرفته، مدعی حقوق زنان و نگران جایگاه، مقام و منزلت زن ایرانی هستند.

اسلام احیاگر شخصیت زن است
از همین رو معصومه ظهیری، کارشناس مباحث زن و خانواده در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه اسلام احیاگر شخصیت زن است، اظهار داشت: در طول تاریخ بشریت بنا به مکاتب و سلیقه‌های بشری و حاکمیت حاکمان نسبت به هر دو جنس زن و مرد ظلم شده است. گاهی به‌عنوان آپارتاید نژادی؛ نژادی را به نژاد دیگر برتری بخشیدن و گاهی با عنوان آپارتاید تبعیض جنسیتی؛ یک جنس را بر جنس دیگر والا دست قراردادن و دیگری را فرودست قرار دادند.
وی ادامه داد: در طول تاریخ در دوران قرون‌وسطا زنان جنس فرودست بودند و جنس دوم شمرده شدند. در دوران پس از آن‌هم رنسانس به‌رغم شعار آزادی که برای زنان داد و بعدها هم فمینیسم شعار برابری را سردادن؛ اما استفاده ابزاری از زن روا داشته شد.
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: طبیعتاً احیاگر شخصیت زن پیامبر گرامی اسلام (ص) و حیات و ظهور اسلام است
زن انقلابی الگوی سومی که انقلاب اسلامی ارائه کرد
وی اضافه کرد: در طول تاریخ زنان دچار فرازوفرودهای مختلف شدند؛ یعنی در دوره‌ای به جایی رسید که یک عقب‌گرد حاکمیتی داشتیم که حاکمیت، بسیاری از این حقوق را محترم نشمرد و در بخش دیگری هم زنان دچار تقلید از غرب شدند.
ظهیری عنوان کرد: در اوج دو جریان تجددگرایی در غرب و روشن‌فکری غرب تابع شدیم و تقلید کردیم که تبدیل به سه دسته شد. یک دسته زنانی که در عُزلت، سنت و کناره‌گیری محرومیت‌ها را می‌کشیدند و یک عده‌ای هم باید آن ارزش‌ها را می‌باختند، لذا باید از نوک سر تا نوک پا فرنگی می‌شدند.
وی تصریح کرد: اما دراین‌بین انقلاب اسلامی آمد و یک الگوی سومی و شاخص جدیدی را معرفی کرد تحت عنوان زن انقلابی که باارزش‌های انقلاب رشد کرد و حقوق ناشناخته او دوباره موردتوجه قرار گرفت و این تساوی به معنای برخورداری از حقوق و جایگاه اجتماعی و تکریم او موردتوجه قرار گرفت.
این کارشناس خانواده گفت: این یک الگوی سومی بود که زن بر اساس استعداد، قابلیت، توانمندی، شخصیت و در یک رقابت مثبت با جنس مقابل خود وارد عرصه‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی می‌شد.



عمده نگاه غرب به زن جنسی است
تردیدی نیست که زنان، در طول تاریخ از موقعیت مطلوب و شأن بالایی برخوردار نبوده و غالباً مورد بی‌مهری و ظلم و ستم واقع می‌شدند؛ اما بعد از اسلام به زن ارزش زیادی داده شده است. اسلام به زن با یک نگاه ویژه و آسمانی می‌نگرد به‌طوری که هیچ یک از مکاتب مادی و غربی چنین نگاه و تفسیری را از زن نداشته‌اند.
اگر بادقت در نوع نگرش غرب به شخصیت زن، درمی‌یابیم که عمده نگاه غرب به شخصیت زن، نگاهی غریزی و جنسی است جامعة غرب به بهانه‌های مختلف سعی بر آن دارد که جلوه‌گری زن را از چهارچوب خانواده بیرون آورد تا به امیال نفسانی مردها پاسخ‌گویند. در چنین بستری جای هیچ‌گونه تعجب نیست که مردها به‌جای آن که با دید تکریمی به شخصیت زن بنگرند با دید غریزی و ابزاری به او نگاه کنند.
استفادة گسترده از اندام زن و زیرسؤال‌بردن شخصیت انسانی این جنس در تولید فیلم‌های سینمایی، تبلیغات تلویزیونی و … از بهترین شواهد این مدعاست.

جامعه غرب به‌مراتب از اسلام عقب است
از همین رو معصومه ظهیری، کارشناس مباحث زن و خانواده در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به جایگاه زن در غرب، گفت: جامعة درحال‌توسعه غرب (آمریکا و اروپا) از اسلام به‌مراتب عقب است. شروع اوج تحولات غرب در مسائل زنان از قرن ۱۷ است و در اواخر قرن ۱۹ و ۲۰ توانستند به برخی مسائل برسند به‌عنوان‌مثال تازه در این قرن توانستند مسئله حق رأی برای زن، حق برابری، حق اشتغال؛ حقوق اجتماعی را مطرح کنند و یک‌به‌یک به آن دست پیدا کنند.
وی ادامه داد: اما بیش از ۱۴۰۰ سال پیش اسلام حق رأی، حق مالکیت، حق تحصیل و تمام حقوقی را که یک انسان برخوردار است را به زن اعطا کرد. پس اولین فرقی را که ما قائل هستیم این است که در اسلام حقوق زن به او عطا شده است؛ ولی در غرب و شرق زنان برای حق خود مبارزه کرده‌اند.
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: بنابراین، پیامبر اسلام اولین احیاگر شخصیت زنان است که به فرمان الهی حقوق اجتماعی و فردی را به زنان اعطا کرده است بدون اینکه زنان مبارزه‌ای کنند. ولی در طول تاریخ این توازن به‌هم‌خورده است به‌جایی رسیده که زنان دچار فرازوفرودهایی شده‌اند.

شعار آزادی غربی‌ها بهانه‌ای برای استثمار زنان است
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی، عضو خبرگان رهبری وضعیت زنان در مهد آزادی غربی را تأسف‌آور خواند و گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی هم فرموده‌اند که در کشورهای غربی مُزد زن کمتر از مرد است چراکه زن ضعیف‌تر و زور پذیرتر است و مستکبران همیشه به دنبال سوءاستفاده هستند.
وی تصریح کرد: شعار آزادی زنان در غرب برای این بود که زنان را از خانه بیرون بکشند و با پرداخت مزد کمتر کارگران را استثمار کنند، ما هم باید مراقب باشیم تا فریب شعار آزادی غربی‌ها را نخوریم، اسلام عزیز مدافع حقوق بانوان بوده و هست و بر اساس مصالح احکام و قوانینی را قرار داده که رعایت آنان به نفع جامعه اسلامی و انسانی است.


حفظ کرامت و جایگاه زن در انقلاب

سید محمدحسین چاوشیان رئیس مؤسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم نیز در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به جایگاه زن در دوران پیش‌وپس از انقلاب اظهار داشت: زن در پیش از انقلاب در همان مسیری قدم می‌گذاشت که کشورهای غربی آن را تجربه کرده‌اند.
وی ادامه داد: استفاده ابزاری و نگاه‌کردن به زن به‌عنوان کالا یک عرف تأیید شده در اروپا است که این موضوع در کشورمان بعد از انقلاب به کل تغییر کرد.
چاوشیان بیان داشت: حفظ کرامت و جایگاه زن در خانواده مهم‌ترین هدفی است که در انقلاب دنبال شده و قطعاً تداوم خواهد داشت.

در پایان با گفت انقلاب اسلامی ایران زن را از انحطاط و فرومایگی به سمت عزت، منزلت و کرامت که در اسلام تأکید شده سوق داد.



انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/47538
اخبار مرتبط

نظرات شما