عضو هیأت‌علمی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران:

حمله به کنسولگری‌ها در حقوق بین‌الملل تجاوز محسوب می‌شود

عضو هیأت‌علمی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران گفت: ماده ۵۱ منشور بین‌المللی حقوق جنگ اعلام می‌کند در صورت وقوع حمله مسلحانه، کشور مقابل حق دفاع دارد سفارتخانه و کنسولگری هر کشوری نیز یک نماد سیاسی کشورها است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» احمد طباطبایی در نشست حقوقی با موضوع «بررسی ابعاد حقوقی حمله اسرائیل به کنسولگری ایران و پاسخ جمهوری اسلامی ایران» اظهار داشت: حقوق بین‌الملل معاصر در بند ۴ ماده ۲ جنگ را ممنوع اعلام کرده است؛ اما دو استثنا برای جنگ اعلام می‌کند یکی دفاع مشروع است اگر حمله مسلحانه‌ای صورت بگیرد کشورها حق دفاع دارند و دومی داشتن مجوز شورای امنیت بر اساس ماده ۴۲ منشور ملل متحد است.

عضو هیأت‌علمی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران ادامه داد:  جنگ‌ها چه دفاعی باشد چه متجاوز کارانه کشورها باید حقوق جنگ را رعایت کنند حقوق غیرنظامیان، بیمارستان‌ها، اسرا و مجروحین باید رعایت شود.

وی گفت: در همین راستا اقدام ایران در حمله فرودگاه و پایگاه هوایی اسرائیل بر اساس ماده ۵۱ منشور یک حق دفاع مشروع است، ماده ۵۱ منشور بین‌المللی حقوق جنگ اعلام می‌کند در صورت وقوع حمله مسلحانه کشور مقابل حق دفاع دارد.

طباطبایی اضافه کرد: نماینده ایران در سازمان ملل اعلام کرده بود؛ چون شورای امنیت کاری انجام ندهد ما حق دفاع را داریم که از این حرف سو برداشت شده بود درحالی‌که ماده ۵۱ منشور اعلام می‌کند شورای امنیت به‌عنوان حافظ صلح بین‌المللی باید جایی که به آن تجاوز انجام شده از جانب آن دولت‌ها دفع تجاوز کند.

عضو هیأت‌علمی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران ادامه داد: چون چنین زمینه‌ای فراهم نبود و شورای امنیت اقدامی به عمل نیاورد حق دفاع مشروع بر اساس منشور سازمان ملل متحد برای کشورها وجود دارد، در این منشور حمله مسلحانه به‌صورت عام بیان شده است.

سفارت هر کشور نماد حاکمیت سیاسی است

وی خاطرنشان کرد: در دفاع مشروع کشور می‌تواند خودش به‌تنهایی دفاع کند و یا چند کشور به کشوری که مورد تجاوز قرار گرفته است کمک کنند تا به دفاع مشروع بپردازد ماده ۵۱ وقوع حمله مسلحانه را  به‌صورت یک جمله عام بیان کرده است؛ اما قانون در خصوص تجاوز موارد مختلفی را بیان کرده است.

طباطبایی اضافه کرد: قطعنامه تعریف تجاوز مصادیق تجاوز را بیان کرده است از جمله تجاوز به معنی به‌کاربردن نیروی مسلح یک دولت علیه حاکمیت ارضی، استقلال سیاسی دولت دیگر را بیان کرده است و حاکمیت سیاسی را بیان کرده است؛ مثلاً اگر نماینده یک کشور در کشور دیگر مورد حمله قرار بگیرد نماد حاکمیت سیاسی یک کشور است، سفارتخانه و کنسولگری هر کشوری نیز یک نماد سیاسی جز حاکمیت کشورها است.

عضو هیأت‌علمی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران افزود: از طرفی تجاوز تنها به این معنی نیست که حتماً باید تیری شلیک شود؛ بلکه در قطعنامه تعریف تجاوز، محاصره یک کشور توسط یک کشور دیگر تجاوز محسوب می‌شود از جمله در محاصره غزه که به مدت ۱۷ سال محاصره شده بودند.

وی عنوان داشت: در حادثه حمله به کنسولگری ایران در دمشق بر اساس حقوق بین‌المللی تجاوز به حاکمیت سیاسی ایران رخ‌داده است‌، بند ۴ ماده ۳ قطعنامه تعریف تجاوز بیان می‌کند حمله نیروهای یک دولت به نیروهای زمینی، دریایی و هوایی دولت دیگر تجاوز است این ماده نگفته این حمله باید در سرزمین و خاک آن کشور باشد؛ بلکه در هر کجا که باشد تجاوز محسوب می‌شود.

طباطبایی گفت: در خصوص کنسولگری‌ها و سفارت خانه‌ها دیدگاه‌های مختلفی بیان شده از جمله اینکه آیا خاک آن کشور تلقی می‌شود یا نه به‌عنوان یک تئوری سفارت خانه‌ها به‌عنوان خاک یک کشور تلقی می‌شود  از جمله اینکه حمله به کنسولگری‌ها حمله به خاک محسوب می‌شود و دفاع مشروع اینجا می‌تواند به‌عنوان اقدام ایران در ماجرای حمله به کنسولگری‌ ایران در سوریه تلقی شود.

انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/48505
اخبار مرتبط

نظرات شما