آخرین خبر از بارندگی و سیل/سامانه بارشی قوی در راه کرمان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،

بارش‎های سیل آسای از ابتدای سال در کشور موجب سیلابی شدن برخی از استان‌ها و اختلال در زندگی مردم شده است.

همچنان برخی شهر‌های خوزستان از جمله سوسنگرد و حمیدیه و رفیع و… در معرض ورود آب هستند.

پیرو اطلاعیه سازمان هواشناسی کشور سامانه بارشی فعالی از روز جمعه مورخ ۹۸/۱/۲۳ وارد کشور شده و طی روز‌های شنبه، یکشنبه و دوشنبه هفته آینده در کشور فعال خواهدبود.

راه ارتباطی ۱۴ روستای کوهدشت مسدود است؛ تخریب ۴۲ پل
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان کوهدشت گفت: راه ارتباطی ۱۴ روستا در این شهرستان بر اثر وقوع سیلاب مسدود است.

به گزارش تسنیم از کوهدشت، محمدامین رحیمی مقدم در جلسه ستاد بحران که در فرمانداری این شهرستان برگزار شد اظهار داشت: در سیل اخیر از ۳۲۴ روستای شهرستان کوهدشت راه ارتباطی ۹۸ روستا مسدود شد و این تعداد هم‌اکنون به ۱۴ محور مسدودی تقلیل پیدا کرده است.

وی افزود: راه‌های مسدودی روستا‌های کوهدشت در محور رودبار بخش کوهنانی شامل ۱۰ روستا، محور زرده‌سوار شامل ۲ روستا و ۲ نقطه هم در محور کوهدشت شمالی است.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان کوهدشت با اشاره به اعزام تجهیزات سپاه پاسداران و ارتش از استان‌های دیگر به این شهرستان عنوان کرد: راه ارتباطی ۱۴ روستا تا هفته آینده به‌صورت موقت بازگشایی می‌شود و ۴۲ دستگاه پل نیز در سیلاب آسیب دیده است.

وی بیان کرد: ۲ آبنما در محور کوهدشت که به‌طول ۵۰ متر است با بارش‌های اندک حداقل در ۴ ساعت مسدود می‌شود؛ خسارتی که در ۲ سیل اخیر ۹۸ به حوزه راهداری شهرستان کوهدشت وارد شده ۹۵ میلیارد تومان است.

پست برق منطقه عین ۲ اهواز از خطر آب‌گرفتگی نجات یافت
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان گفت: پس از اعلام خطر تهدید آب‌گرفتگی در پست برق واقع در منطقه عین ۲ که برق شهر اهواز را تامین می‌کند، پست برق از خطر آب‌گرفتگی نجات یافت.

به گزارش تسنیم در اهواز، غلامعباس بهرامی‌نیا صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: خوشبختانه با همکاری و تلاش راهداران عزیز که با استقرار ۱۸ دستگاه کمپرسی، چهار دستگاه لودر و یک دستگاه بیل مکانیکی فعالیت خود را آغاز کردند، شرایط به تثبیت رسید و اکنون این پست برق که برق اهواز را تامین می‌کند از خطر آبگرفتگی نجات یافت.

وی افزود: در تلاش هستیم تا بتوانیم سایر مناطقی که در عین ۲ وجود دارد، به خصوص جاده کمربندی که شرایط آن اکنون بحرانی اعلام شده از خطر آبگرفتگی و تهدید سیل جلوگیری کنیم و وضعیت این مناطق را نیز به ثبات برسانیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان تصریح کرد: در سایر مناطق به ویژه پادگان الغدیر، ورزشگاه الغدیر و میدان میوه تره بار، راهداران با همکاری عوامل قرارگاه سازندگی خاتم در تلاش هستند که بتوانند سیل بند‌های این مناطق را که محله کیانشهر را تهدید می‌کند، مستحکم کنند و طی سه روز گذشته نیز در این مناطق مستقر و در حال فعالیت هستند.

بهرامی نیا عنوان کرد: همچنین در محور دغاغله و جاده نیشکر روبروی پادگان سلمان نیز راهداران مشغول به کار هستند تا بتوانند سیل بند کانال سلمان را نیز هرچه زودتر به اتمام برسانند.

 

آخرین وضعیت شهرک شماره ۲ اهواز در محاصره سیلاب

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان با اشاره به احداث پل دسترسی برای ورود به این شهرک گفت: شدت جریان آب مانع تسریع در روند احداث پل‌های تردد به شهرک صنعتی شماره ۲ اهواز شده است.

اخلاق محمدیان در گفتگو با ایسنا، با اشاره به آبگرفتگی معابر شهرک صنعتی شماره ۲ اهواز اظهار کرد: عملیات احداث مسیر دسترسی به شهرک از طریق ایجاد ۵ پل ۷ متری با بهره‌مندی از امکانات مختلف از روز گذشته آغاز شده است و به صورت شبانه‌روزی ادامه دارد.

وی افزود: به دلیل محاصره شهرک صنعتی توسط سیلاب کرخه، فضای محدودی برای حرکت ماشین‌آلات وجود دارد و شدت جریان آب باعث کندی در روند احداث مسیر دسترسی توسط پل شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان تصریح کرد: مصالح و ماشین آلات سنگین مورد نیاز توسط شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان تأمین شده و لازم است تا واحد‌های تولیدی مستقر در شهرک صنعتی اهواز ۲ برای تأمین نیروی انسانی مورد نیاز همکاری کنند.

محمدیان ادامه داد: با توجه به میزان حجم آب در منطقه، باید از شدت جریان آب کاسته شود تا بتوان عملیات را با سرعت بیشتری ادامه داد.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل بریدگی‌های انجام شده در جاده ترانزیتی اهواز - شوش برای عبور آب، آب وارد شهرک شده و خیابان‌های آن را آب فرا گرفته است. در تلاش هستیم تا هرچه سریع‌تر شرایط را برای ورود و تردد در شهرک فراهم کنیم.

به گزارش تسنیم، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان با بیان اینکه سامانه بارشی قوی تا ساعاتی دیگر وارد استان کرمان می‌شود گفت: از صعود به ارتفاعات و توقف در مسیر رودخانه‌ها، سیلاب‌ها و حریم رودخانه‌ها به شدت منع شده است.

مجید سعیدی با اشاره به ورود سامانه بارشی قوی در کشور اظهار داشت: این سامانه بارشی تا ساعاتی دیگر وارد استان کرمان می‌شود.

وی با بیان اینکه تمامی فرمانداری ها، شهرداری‌ها، بخشداری‌های و دهیاری‌ها در استان در آماده‌باش هستند افزود: مسیر‌های رودخانه‌ها و مسیر‌های عبور سیلاب‌ها بازدید شده و اشکالات و موانع موجود در این مسیر‌ها در حد امکان در حال برطرف شدن است تا در صورت جاری شدن سیلاب به مناطق خارج از شهر‌ها هدایت شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان با بیان اینکه تاکنون اقدامات خوبی در استان کرمان برای مقابله سیل و یا جاری شدن سیلاب‌های احتمالی انجام شده است عنوان کرد: آمادگی هرگونه اتفاق احتمالی در استان کرمان وجود دارد.

وی با اشاره به مطالب غیرواقعی که بعضا در فضای مجازی منتشر می‌شود گفت: هم‌استانی‌ها آخرین اطلاعیه‌ها و وضعیت هواشناسی مناطق مختلف استان را از هواشناسی استان، صدا و سیما و خبرگزاری‌ها و منایع خبری رسمی پیگیری کنند.

سعیدی با بیان اینکه در صورتی که در استان کرمان بارش باران را داشته باشیم حفظ خونسردی و آرامش و رعایت نکات ایمنی از سوی مردم اهمیت ویژه‌ای دارد افزود: صعود به ارتفاعت به علت احتمال قوع رعد و برق به شدت منع شده است.

وی با اشاره به اینکه مردم از توقف در مسیر رودخانه‌ها، آبنما‌ها و حریم رودخانه‌ها در زمان بارندگی خودداری کنند گفت: دامداران و عشایر مراقب باشند تا دام‌های آن‌ها در مسیر رودخانه‌ها و مسیر‌های سیلابی خودداری کنند.

تخلیه منازل قشموندان هرمزگان در مسیر سیلاب

‌رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان قشم از تخلیه منازل قشموندانی که در مسیر سیلاب قرار دارند خبر داد.

‌به گزارش ایسنا، علیرضا نصری اظهار کرد: به دنبال بازدید‌های میدانی مشترک با دادستان و مسولان سازمان منطقه آزاد از محلات شهر قشم، منازل آن دسته از قشموندانی که در مسیر سیلاب احتمالی قرار داشته‌اند تخلیه شد.

وی با بیان اینکه تمامی نیرو‌های امدادی در آمادگی کامل به سر می‌برند، اظهار کرد: تمامی تمهیدات لازم پیش بینی شده است.

رانش راه در ۳ نقطه از محور ترانزیتی سوادکوه

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران، مجموع خسارت ناشی از سیلاب را ۵۰۰ میلیارد تومان بیان کرد و گفت: در سه نقطه محور سوادکوه نیز با رانش مواجه شدیم.

به گزارش مهر، سید محمد نظری با اشاره به چهار خطه شدن محور سوادکوه اظهار داشت: با توجه به دبی بالای سیلاب شاهد رانش و تخریب نقطه‌ای در محور سوادکوه بودیم.

وی گفت: در سه نقطه محور سوادکوه شامل کارسالار، روبروی مسکن مهر پل سفید، سرخ کلاً زیرآب براثر سیلاب و خالی شدن زیر جاده با رانش مواجه شدیم و در محدوده کارسالار که بخشی از خط انتقال آب شیرگاه از حاشیه آن عبور کرده است وضعیت بارش سبب شد تا در این نقطه نیز با رانش مواجه باشیم.

نظری با اشاره به تهیه سند کنترل سیلاب در استان اظهار داشت: این سند اسفندماه سال قبل به تصویب رسید و در گذشته مازندران فاقد سند بود و در این سند، به حوزه راه وشهرسازی توجه شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران تصریح کرد: با تخصیص منابع ملی امیدواریم از سال آینده اقدامات خوبی در حوزه‌های مختلف صورت گیرد و طبق آئین نامه حدود یک کیلومتر بالادست و پایین دست جاده، برداشت مصالح از رودخانه ممنوع بوده و به این مسئله در سند تهیه شده توجه شده است.

وی اجرای طرح دیوار ضامن، زهکشی و حائل و طراحی متد‌های فنی در حوزه راه نکا و بهشهر را از برنامه‌ها بیان کرد و گفت: از اردیبهشت ماه عملیات فنی و اجرایی در نقاط آسیب دیده انجام می‌شود.

هشدار دوباره وقوع سیل در خراسان رضوی/ظرفیت برخی سد‌ها تکمیل شد
فعالیت سامانه‌های بارشی در شمال شرق کشور همچنان ادامه داشته و پیش بینی شده روز‌های ابتدایی هفته بارش‌های رگباری در این منطقه رخ دهد.

به گزارش مهر، بارش‌های رگباری بهاری که از ابتدای سال جاری در خراسان رضوی موجب بارش‌های قابل توجهی شده است همچنان ادامه داشته و طبق پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی روز‌های شنبه تا دوشنبه هفته جاری نیز با فعالیت سامانه جدید بارشی امکان آبگرفتگی برخی معابر و سیلابی شدن رودخانه‌ها وجود دارد.

طی روز‌های گذشته ظرفیت آبی مخزن برخی از سد‌های خراسان رضوی تکمیل شده و برای کنترل سیل‌های احتمالی دریچه سد‌ها باز و آب در پایین دست جریان یافته است.

طبق اطلاعیه هواشناسی خراسان رضوی تقویت هسته بارشی سامانه ناپایدار در حال گسترش به استان از اواخر امروز باعث افزایش حجم بارش‌ها به شکل رگبار و رعدوبرق در نواحی مستعد بارش تگرگ همراه با وزش باد شدید خواهد شد.

انتظار می‌رود فعالیت این سامانه ایجاد رواناب، آبگرفتگی و سیلابی شدن مسیل‌ها را در اکثر نقاط استان از اوایل وقت یکشنبه تابعدازظهر سه شنبه موجب شود. همچنین احتمال آبگرفتگی در بره‌ی نقاط مستعد استان به خصوص شهرستان‌ها و توابع صالح آباد، سرخس، فریمان، تربت‌جام، باخرز، تربت‌حیدریه و شهرستان مشهد وجود دارد.

بارش ۲۲۹ میلیمتر باران

از ابتدای سال جاری جدید به صورت متوسط ۲۲۹ میلیمتر باران در شهر‌های خراسان رضوی باریده که این میزان در مدت مشابه سال قبل حدود ۸۰ میلیمتر بوده است.

در این مدت بیشترین میزان بارش‌ها در شهر قوچان با ۳۱۵ میلیمتر و کمترین میزان در تربت جام با ۱۵۶ میلیمتر به ثبت رسیده و همه شهر‌های استان با افزایش بیش از ۲ برابری بارندگی مواجه بوده اند.

میزان بارش ثبت شده در مشهد نیز از ابتدای مهر سال گذشته تا ۲۳ فروردین سال جاری به میزان ۲۱۸ میلیمتر به ثبت رسیده که این میزان در مدت مشابه سال قبل ۹۰ میلیمتر بوده است.

مسدود بودن راه ۶۰ روستای دلفان
فرماندار دلفان با اشاره به اینکه راه دسترسی ۶۰ تا ۷۰ روستای شهرستان دلفان همچنان مسدود است، گفت: در حال حاضر ۹ روستا در این شهرستان فاقد آب آشامیدنی بوده و ۲۱ روستا نیز تاکنون برق‌دار نشده‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، حشمت‌الله بهمنی فرماندار دلفان با اشاره به اینکه راه دسترسی ۶۰ تا ۷۰ روستای شهرستان دلفان همچنان مسدود است، اظهار کرد: خدمات‌رسانی به این روستا‌ها از طریق هوایی و در قالب کمک خیرین، سمن‌ها و هلال‌احمر انجام می‌شود و در زمینه تامین مایحتاج اولیه با مشکلی مواجه نیستند.

وی افزود: شدت سیلاب به حدی بوده که در برخی جا‌ها جاده‌ها اختلاف سطح پیدا کرده بنابراین کار ترمیم و بازسازی زمان بر است.

فرماندار دلفان با بیان اینکه براثر سیلاب ۶۰ تا ۷۰ درصد راه روستایی شهرستان از بین رفت، عنوان کرد: در حال حاضر ۹ روستا فاقد آب آشامیدنی بوده و ۲۱ روستا نیز تاکنون برق‌دار نشده‌اند.

بهمنی خسارت ناشی از سیل را در حوزه راه و ابنیه سنگین عنوان کرد و گفت: به زیر ساخت‌های آب، برق و گاز خسارت جدی وارد شده، پل‌ها، کانال‌ها و دیواره‌های ساحلی نیز خسارت فراوانی دیده‌اند.

وی با اشاره به اینکه سیلاب فروردین ماه به ۶ تا ۷ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی و تجاری خسارت وارد کرد، افزود: تاکنون ارزیابی خسارت ۳۵۰۰ واحد انجام شده و مابقی نیز در حال پیگیری است.

فرماندار شهرستان دلفان بیان کرد: در جریان سیلاب اخیر به ۱۵۰۰واحد صنفی خسارت جدی وارد شد.

بهمنی حجم خسارات وارد شده به شهرستان را بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد.

سیلاب اهواز به کارون و هورالعظیم هدایت می‌شود/ ساخت سیل‌بند ۲۶ کیلومتری برای اهواز

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: سیلاب جاری شده به سمت اهواز از طریق کانال سلمان به رودخانه کارون و تالاب هورالعظیم هدایت می‌شود همچنین ساخت یک سیل‌بند حفاظتی به طول ۲۶ کیلومتر و ارتفاع ۳ متر در غرب اهواز آغاز شد.
 

فرهاد ایزدجو مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: ساخت یک سیل‌بند حفاظتی به طول ۲۶ کیلومتر و ارتفاع ۳ متر در غرب اهواز با همکاری دستگاه‌های اجرایی و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء آغاز شد که ساخت ۴.۵ کیلومتر این سیل‌بند را سازمان آب و برق بر عهده گرفت و از ابتدای دغاغله تا پلیس‌راه اندیمشک و شمال عین دو ادامه دارد.

وی افزود: با بررسی‌های انجام شده این سیل‌بند حفاظتی پاسخگوی سیلاب جاری شده به سمت اهواز است، اما در شرایط خاص می‌توان ارتفاع و استحکام آن را تغییر داد.

ایزدجو با اشاره به پیش‌بینی وضعیت خوب آب‌گیری برای تالاب هورالعظیم، اظهار کرد: در کشور عراق نیز مانند ایران افزایش رهاسازی آب درحال انجام است که منجر به افزایش ارتفاع آب در هورالعظیم می‌شود و احتمال آب‌گرفتگی برای برخی مناطق نزدیک به تالاب پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: با کاهش آب در روخانه نیسان و اقدامات انجام شده در شهر‌های غرب استان و مسیر کرخه اکنون شاهد وضعیت بهتری در دشت آزادگان و شهر‌های اطراف هستیم.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به آب‌گرفتگی منطقه عین دو اهواز، عنوان کرد: سیلاب جاری شده به سمت اهواز از طریق کانال سلمان به رودخانه کارون و تالاب هورالعظیم هدایت می‌شود که در حل مشکل کانون‌های ریزگرد تالاب هورالعظیم مؤثر است.

ایزدجو با اشاره به کاهش خروجی سدها، اظهار کرد: سد‌های استان خوزستان در ایمنی و پایداری کامل هستند و میزان ظرفیت خالی سد‌های خوزستان از شرایط طبیعی کمتر است که به دلیل وضعیت آب‌گرفتگی در پایین‌دست سد‌ها مجبور به کاهش خروجی شدیم.

وی افزود: خروجی سد دز یک هزار و ۳۵۰ مترمکعب در ثانیه، خروجی سد کرخه یک هزار و ۴۰۰ مترمکعب در ثانیه و خروجی سد گتوند یک هزار و ۵۰۰ مترمکعب در ثانیه است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به احتمال بارندگی در اردیبهشت‌ماه، عنوان کرد: به دلیل این‌که هواشناسی امکان پیش‌بینی دقیق حجم بارندگی را ۵ روز قبل از آن دارد باید سد‌ها آمادگی کامل را برای پذیرش سیلاب‌های احتمالی داشته باشند.

وی گفت: طبق پیش‌بینی‌ها بارش باران در اواخر فروردین کمتر از میزان متوسط است به همین دلیل میزان خروجی سد‌ها با توجه به وضعیت شهر‌های پایین‌دست کاهش یافت.



انتهای پیام/
منبع:فردانیوز
http://qomefarda.ir/6419
اخبار مرتبط

نظرات شما