رکورد ۴۶ ساله ایران مقابل سوریه با سرمربی جدید هم ادامه دارد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، درحالیکه تاکنون تکلیف انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال ایران قطعی نشده، اما طبق اعلام فدراسیون برگزاری دیدار تدارکاتی این تیم با سوریه در تاریخ ۱۶ خرداد در ورزشگاه آزادی قطعی شده و این بازی نخستین بازی تیم ملی با سرمربی جدیدش است که در راستای آماده سازی یوز‌ها برای حضور در مرحله نخست انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر انجام می‌شود.

ایران و سوریه تاکنون ۲۷ بار در رقابت‌های رسمی، تدارکاتی و تورنمنت‌های مختلف به مصاف هم رفته اند که ایران در این دیدار‌ها ۱۵ بار پیروز شده، ۱۱ بار به تساوی رسیده و تنها یک بار سکست خورده است.

اولین بازی این ۲ تیم ۱۸ اردیبهشت ۱۳۵۲ و در چارچوب مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۴ در ورزشگاه شهید شیرودی برگزار شد که تیم ملی کشورمان توانست با تک گل اکبر کارگرجم حریف عرب زبان خود را شکست دهد.

رکورد ۴۶ ساله ایران مقابل سوریه با سرمربی جدید هم ادامه دارد؟

یک هفته بعد اولین و آخرین برد تاریخ فوتبال سوریه برابر ایران حاصل شد. جایی که عقاب‌های قاسیون موفق شدند با هدایت عزت عبدالوهاب و گلی که عبدالغنی تاتیش به ثمر رساند توانستند شکست بازی قبلی در ورزشگاه شیرودی (امجدیه) را جبران کنند.

ایران و سوریه تاکنون ۱۲ بار در مقدماتی جام جهانی مقابل هم قرار گرفته اند که ۵ برد سهم ایران، یک برد سهم سوریه بوده و شش بار هم ۲ تیم به تساوی رضایت داده اند. البته یکی از پیروزی‌های ایران در بازی‌های مقدماتی جام جهانی برابر سوریه به این دلیل بود که حریف در تاریخ ۱۵ فروردین ۵۶ به زمین نیامد و نتیجه آن دیدار با حکم فیفا ۲ بر صفر به سود ایران اعلام شد.

در چارچوب مقدماتی جام ملت‌های آسیا هم ۸ بازی بین ایران و سوریه برگزار شده که آمار ۶ برد و ۲ تساوی برای تیم ملی کشورمان در آن‌ها ثبت شده است. البته آن‌ها یک بار در خود جام ملت‌های قاره کهن با هم بازی کرده اند. دیداری که در مرحله گروهی جام ملت‌های ۱۹۸۰ کویت برگزار شد و با تساوی بدون گل به اتمام رسید.

۵ بازی ایران و سوریه در چارچوب رقابت‌های غرب آسیا برگزار شده که تمام این بازی‌ها با برتری ایران پایان یافته که خاطره انگیز‌ترین این بازی‌ها برتری یک بر صفر در فینال جام ۲۰۰۰ به میزبانی امان اردن و برتری ۴ بر در فینال جام ۲۰۰۴ به میزبانی تهران بود.

همچنین ایران یک بار هم در بازی‌های غرب آسیا برابر سوریه قرار گرفت که آن دیدار هم با تساوی یک بر یک همراه شد.

رکورد ۴۶ ساله ایران مقابل سوریه با سرمربی جدید هم ادامه دارد؟

بهترین پیروزی ایران برابر حریف قدیمی اش اول تیر ۸۳ در ورزشگاه آزادی و در چارچوب رقابت‌های غرب آسیا رقم خورد که شاگردان برانکو ایوانکوویچ (سرمربی وقت ایران) توانستند با گل‌های علی دایی، علیرضا نیکبخت واحدی، محمد نصرتی، آرش برهانی (۲گل) علی کریمی و فرهاد مجیدی در برابر تک گل ماهر سعید حریف را هفت بر یک شکست دادند.

البته سوری‌ها ۴۶ سال است که لذت پیروزی برابر ایران را نچشیده اند. همانگونه که ایران حدود ۱۱ سال است در این مهم ناکام مانده است.

ایران بین ۱۴ فروردین تا ۱۳ خرداد ۷۹ در چهار بازی متوالی سوریه را برد تا از لحاظ دوام پیروزی هایش بهترین آمار را در تاریخ بازی‌های بین ۲ تیم ارائه کرده باشد. با این وجود تیم ملی کشورمان ۸ خرداد ۶۷ تا ۱۵ تیر ۷۲ سه بار متوالی مقابل این حریف به تساوی رضایت داد تا بدترین آمارش برابر سوریه را ثبت کرده باشد.

۵۵ گل در مجموع بازی‌های ایران و سوریه وارد دروازه‌ها شده که سهم ایران ۳۹ و حریف ۱۶ گل بوده است.

برترین گلزنان ایران در طول این ۲۷ بازی علی دایی و جواد نکونام با ۴ گل بوده اند.

پس از آن‌ها آرش برهانی، علی کریمی و حمید علیدوستی با ۳ گل قرار گرفته اند. سردار آزمون، علیرضا واحدی نیکبخت، غلامرضا رضایی و محمد نصرتی مردان ۲ گله فوتبال ایران برابر سوریه هستند و در نهایت کیانوشرحمتی، محسن خلیلی، فرهاد مجیدی، جلال کاملی مفرد، سهراب بختیاری زاده، مهدی هاشمی نسب، رضا شاهرودی، علیرضا منصوریان، حمید درخشان، علی اصغر مدیرروستا، کریم باوی، ناصر محمد خانی، علی پروین و اکبر کارگرجم نیز بازیکنانی هستند که یک بار به سوریه گل زده اند.

رکورد ۴۶ ساله ایران مقابل سوریه با سرمربی جدید هم ادامه دارد؟

در سوی مقابل رجا رافی، انس ساری و ماهر سعید با ۲ گل برترین گلزنان تاریخ فوتبال سوریه برابر ایران هستند. عمر السوما، تامر حاج محمد، زیاد شعبو، سعید بایزید، نهاد البلوشی، محمد مصطفی خدیر، عبداللطیف هیلو، سیفلان محمد، مروان شیخ حسن و عبدالغنی تاتیش هم بازیکنان سوری هستند که در کارنامه شان یک گل به ایران دیده می‌شود.

محمود بیاتی، حشمت مهاجرانی، حسن حبیبی، محمود یاوری، پرویز دهداری، علی پروین، محمد مایلی کهن، جلال طالبی، منصور پورحیدری، برانکو ایوانکوویچ، امیر قلعه نویی، منصور ابراهیم زاده، علی دایی و کارلوس کی روش سرمربیان تاریخ تیم ملی فوتبال ایران هستند که سابقه تقابل با سوریه را دارند.

هچمنین عزت عبدالوهاب، موسی شماس، آودیس کاولاکیان، آناتولی آزارنکو (شوروی سابق) ویرجیل دریدی (رومانی) میرچه آ رادولسکیو (رومانی) دراگوسلاو اسریدوویچ (یوگسلاوی) جلال طالبی (ایران) احمد رفعت، فجر ابراهیم، محمد کوید و آیمن حکیم هم ۱۲ سرمربی تاریخ تیم ملی سوریه هستند که در بازی با ایران روی نیمکت این تیم نشسته اند.

از طرفی دروازه بان‌های ایران و سوریه به ترتیب تاکنون ۱۲ و ۴ بار در این بازی‌ها کلین شیت کرده اند.




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/7322
اخبار مرتبط

نظرات شما