اختصاصی| در سایه غفلت مسئولان؛

تخریب گران به نام گردشگر در حال تخریب گنبد نمکی قم هستند +فیلم

در روزهای تعطیل گردشگران بسیاری از گنبد نمکی قم بازدید می‌کنند که برخی از آنها رفتار تخریب‌گرانه دارند .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،کوه نمک قم در ۱۵ کیلومتری جاده قم به سمت جعفریه قرار گرفته و از جاذبه های طبیعی استان قم به شمار می رود. تاریخ زمین ‌شناسی گنبد نمکی قم به شصت میلیون سال قبل برمیگردد.
نمک های این منطقه با رنگ های متفاوتش مانند: قرمز، کرم قهوه ای، بفش و ابری چشم بینندگان را مبهوت و متحیرخود کرده است

گنبد نمکی طغرود که تنها گنبد نمکی متقارن جهان است، با دارا بودن دریاچه ای کوچک در دل خود پدیده ای طبیعی و منحصر به فرد به شمار می رود که در این منطقبه قرار گرفته است. در این گنبد، بلورهای نمک به صورت تیغه های مشخص و کنگره دار درآمده اند و مناظر زیبایی را خلق کرده اند. این گنبد خیلی بزرگ بوده و گسترش شمالی آن تا طول سه کیلومتر ادامه دارد..

وجود دریاچه نمک در میان گنبد نکته منحصر به فرد دیگری است. در این منطقه گرمسیری بعد از بارندگی های فصلی به دلیل گرمای زیاد، آبهای شور تبخیر و گنبدهای نمکی با اشکال بسیار متفاوت و زیبا شکل می گیرند که این امر موجب جذب گردشگران و توریست ها به این مناطق می شود.

از سال ۹۳ بود که فعالان محیط زیست به تبلیغ گنبد نمکی در برنامه های تلوزیونی و سایر رسانه ها که این اثر ارزشمند در جریان توسعه استان و...  پرداختند تا یکی از مهم ترین و ارزشمندترین ژئوسایت های کشور تخریب نشود.

به گفته فعالان محیط زیست  پیش تر تجربه خوبی را از معرفی تالاب البرز (بهشت معصومه) قم داشتیم. یعنی از سال ۸۹ که تالاب معرفی شد حضور گردشگرانی که مسئولانه سفر‌ می‌کردند سبب شد تا تالاب و تنوع زیستی آن حفظ شود. در این راستا اداره کل‌محیط زیست استان قم هم زحمات بسیاری کشید، حضور‌ محیط بان ها در کنار گردشگران باعث نا امن شدن تالاب برای متخلفان و شکارچی ها شد.

اما در گنبد نمکی کمی بعد اتفاقات تلخی‌ را دیدیم، هرچه در برنامه های تلوزیونی و رسانه ای در معرفی این جاذبه فوق العاده گردشگری قم به کدهای اخلاقی اشاره شد و هرچه به گردشگرها گفته می شد متاسفانه کسی به حفاظت از آن توجه نمی‌کرد.

به گفته یکی از کارشناسان محیط زیست، سال ۹۷ با تلاشی بسیار این اثر در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسید،  اتفاقی که در ابتدا موجی از خوشحالی را در بر داشت، گنبد نمکی اولین اثر ثبت شده طبیعی استان و همچنین اولین پروژه  در خصوص ثبت ملی میراث طبیعی استان بود،‌ همچنین خرسند بودیم که حالا متولی آن یعنی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و بحث حفاظت آن سروسامان خواهد گرفت.

ولی بعد از گذشت چند سال و تغییر دو مدیر کل دریغ از اندکی حفاظت، حتی یک تابلو هم نصب نشد!در روزهای تعطیل گردشگران بسیاری از گنبد نمکی قم بازدید می‌کنند که برخی از آنها رفتار تخریب‌گرانه دارند .

فیلم مربو ط به چند روز گذشته است.
 
انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/29812
اخبار مرتبط

نظرات شما