معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان قم مطرح کرد:

ظرفیت بالای قم در کشت گل محمدی/احداث کارخانه فرآوری گل محمدی در قم

معاون بهبودتولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان قم با اشاره به برداشت ۳۵۰تن گل محمدی در آخرین برداشت این محصول درقم گفت: قم ظرفیت بالایی برای تولید گل محمدی دارد اما گل برداشت شده برای فرآوری به شهرهای دیگر منتقل می شد،کارخانه فرآوری گل محمدی درجعفریه قم ساخته شده وسال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

محمد علی سلامی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم در گفتگو با خبرنگارپایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اظهار داشت: ۴۳۳ هکتار از زمین های زراعی قم کشت گل محمدی اختصاص یافته است، گل محمدی از جمله گیاهان دارویی است که به صورت باغ احداث می شود گیاه گل محمدی از نظر آبی جزو گیاهان کم آب بر است و مناسب کشت در آب و هوای استان قم نیز می باشد.

 وی خاطر نشان کرد : کشت گل محمدی از نظر هزینه و ایجاد اشتغال و مسئله اقتصادی بسیار به صرفه است و اشتغال خوبی نیز ایجاد می کند و هنگام برداشت نیز به کارگر بسیار زیادی نیاز دارد  و گاهی اوقات در روزی که برداشت می شود ممکن است به ۳۰۰ الی ۵۰۰ کارگر برای برداشت گل نیاز باشد.

 سلامی تصریح کرد:  در سالهای گذشته برای فرآوری گل محمدی در استان قم مشکل وجود داشت و محصولات برداشته شده برای فرآوری به شهرهای همجوار از جمله کاشان ارسال می‌شد اما خوشبختانه این مسئله نیز در حال حل شدن می باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم اضافه کرد : گل محمدی را نمی توان به مدت زیادی نگهداری کرد و بعد از چیده شدن به سرعت باید فرآوری شود در همین راستا یک کارخانه فرآوری گل و تولید اسانس در جاده جعفریه در مزرعه کرباسچی احداث شده است که خوشبختانه نتیجه بسیار خوبی نیز حاصل شد.

وی ادامه داد: سال آینده محصول برداشت شده گل محمدی استان قم در کارخانه فرآوری استان قم فرآوری و اسانس گیری می‌شود البته چند کارگاه کوچک گلاب گیری در استان قم وجود از جمله در  منطقه وسف که گل برداشت شده از منطقه وسف را فرآوری می‌کنند.

سلامی تاکید کرد: زیرساخت فرآوری گل محمدی در استان قم تکمیل است و حتی اگر در سال های آینده نیز میزان برداشت گل محمدی و باغات قم توسعه  یابد امکان فرآوری آن در کارخانه احداث شده کرباسچی جعفریه امکان پذیر است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم عنوان کرد: هر سه تن  گل محمدی یک کیلو اسانس دارد گل محمدی و اسانس گل محمدی ارز آوری بسیار بالایی نیز دارد به همین خاطر زیرساخت فرآوری گل محمدی بسیار مهم است که در استان قم آماده شده است.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه برداشت گل محمدی به کارگر زیادی نیاز دارد و هنگام برداشت ممکن است باغدار به مشکل برخورد کند با گروه های دانش بنیان رایزنی‌های انجام دادیم تا دستگاه برداشت گل محمدی را بسازند البته هنوز چنین دستگاهی در دنیا وجود ندارد و امیدوار هستیم که این دستگاه در استان قم ساخته شود، بلغارستان که از کشورهای شاخص در تولید گل محمدی است هنوز هم با دست گل محمدی را برداشت می کند که کار بسیار دشوار و زمانبری است ما در تلاش هستیم که بتوانیم زیرساخت‌های مهم و جدید را برای کشت ، برداشت و فرآوری گل محمدی آماده کنیم.

سلامی گفت:  تهیه زیرساخت‌ها توسعه کشت گل محمدی در استان قم باعث افزایش کشت گل محمدی در مقیاس بالا  می شود زیرا آب و هوای استان قم و خاک آن برای کشت گل محمدی بسیار مناسب است و در سالی که گذشت حدود ۳۵۰ تن گل محمدی در استان قم برداشت شد البته گل محمدی در استان قم رو به توسعه است و تولید آن با گذشته سال ها بیشتر می‌شود و احتمال این که امسال ۵۰۰ تن برداشت گل محمدی داشته باشیم و همین زمین های این که زیر کشت گل محمدی است توانایی برداشت ۱۵۰۰ تن گل محمدی در سال را نیز دارد.


انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/30105
اخبار مرتبط

نظرات شما