رئیس جمهور:

حوزه علمیه قم برای مشکلات راهکار ارائه دهد/مراکز پژوهشی می توانند اتاق های فکر دولت باشند

رییس جمهور با اشاره به اینکه مراکز پژوهشی می توانند اتاق های فکر دولت باشند، گفت: حوزه علمیه قم برای مشکلات راهکار ارائه دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، آیت الله سید ابراهیم رییسی امروز در سیزدهمین سفر استانی خود در استان قم و در جمع اساتید و طلاب حوزه علمیه، با اشاره به اینکه صدها مرکز پژوهشی در سطح حوزه علمیه قم و کشور با حضور پژوهشگران و فرهیختگان بسیاری وجود دارد، اظهار داشت: مسائلی که امروز پیش روی ما است بصورت مساله محوری بحث شود و راهکارهای برون رفت از مشکلات مبتنی بر مبانی ارائه شود.
وی ادامه داد: حوزه علمیه قم همواره در تمام عرصه ها پیشتاز بوده و در سطح منطقه و جهان اسلام امیدآفرینی کرده است.
فقه می تواند پاسخگوی تمام نیازهای جامعه امروز باشد
رییس جمهور ویژگی حوزه و علمای اسلامی را خودساختگی و هدایت مردم دانست و ادامه داد: علما و فقهای بسیاری در حوزه علمیه قم در طول تاریخ منشا تحول بوده اند و علما در تلاش بودند تا در جامعه فقه اجرا شود. ما معتقدیم فقه می تواند پاسخگوی تمام نیازهای جامعه امروز بشری در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و غیره باشد.
وی اضافه کرد: ادعای اینکه فقه می تواند پاسخگوی تمام نیازهای جامعه بشری باشد یک مساله کاملا علمی و منطقی است و قابلیت اجرایی دارد. وجود کاستی ها در جامعه کنونی ارتباطی با فقه ندارد و باید این مشکلات را در خودمان جستجو کنیم.
آیت الله رئیسی با اشاره به اقتصاد مقاومتی، بیان کرد: اگر درباره اقتصاد مقاومتی به منویات مقام معظم رهبری از سالهای قبل عمل می شد امروز مشکلات کنونی اقتصادی وجود نداشت، عمل نکردن به این مبانی برای ما مشکل آفرین بوده است.
وی عنوان کرد: ما برای استفاده از تجربه و حرف های نو دیگران هیچ محدودیتی نداریم اما برای نسخه نویسی بیگانگان برای کشور با احتیاط برخورد می کنیم و معنای احتیاط این است که کارشناسان بومی باید نسخه های خارجی بصورت دقیق بررسی کنند و راهکارهای برون رفت از مشکلات را مشخص کنند.
با تکیه بر توان داخلی می توانیم از مشکلات عبور کنیم
رئیس جمهور یادآور شد: اگر با بصیرت و اتکاء به خداوند متعال و اعتماد به نفس و تکیه به توان داخلی حرکت کنیم با وجود تمام موانع و تحریم ها، متوقف نخواهیم شد.
وی ضمن تاکید بر ضرورت جبران عقب ماندگی ها، گفت: هیچ کس حق ندارد در جامعه القای یاس کند و باید با امید حرکت کنیم.
آیت الله رئیسی ابراز کرد: بعنوان کسی که در بخش های مختلف کشور کار کرده ام می توانم ادعا کنم که هر چه که پیش می رویم امیدها برای بازشدن گره ها بیشتر می شود و می توانیم با تعامل و همکاری تمام مشکلات را برطرف کنیم.
مراکز پژوهشی می توانند اتاق های فکر دولت باشند
وی با بیان اینکه مراکز پژوهشی می توانند اتاق های فکر دولت باشند، تصریح کرد: تحول در کشور باید علم پایه باشد، تحولی که علم پایه باشد از دام سلیقگی و شخصی رها می شود و می تواند مسائل کشور را حل نماید.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: برنامه توسعه هفتم کشور با استفاده از برنامه های توسعه قبلی در حال تدوین است و در این زمینه حوزه علمیه می تواند نقش مهمی داشته باشد.
وی مشکلات و آسیب های اجتماعی را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: در مبحث آسیب های اجتماعی و سایر آسیب ها مانند مشکلات نظام بانکی و اقتصادی باید به دنبال علل و عوامل آن برویم.
حوزه علمیه در بخش نرم افزار و سخت افزاری می تواند نقش مهمی در اهداف نظام داشته باشد
آیت الله رییسی با بیان اینکه حوزه علمیه در هر دو بخش نرم افزار و سخت افزاری می تواند نقش مهمی در اهداف نظام داشته باشد، بیان داشت: جامعه المصطفی العالمیه به عنوان یکی از نهادهای حوزوی از مجموعه هایی بسیار اثرگذاری است که خوش درخشیده و در تربیت نیروی انسانی عالم و مهذب اثرگذار بوده است.
بایدعدالت اجرایی در تمام ابعاد زندگی مردم جلوه داشته باشد
وی توسعه متوازن و عدالت را سرلوحه دولت سیزدهم دانست و بیان کرد: مردم باید مزه شیرین عدالت را بچشند و عدالت اجرایی در تمام ابعاد زندگی مردم جلوه داشته باشد.
رئیس جمهور با انتقاد از توسعه نامتوازن و ناعادلانه امکانات در کشور، خاطرنشان کرد: تقسیم عادلانه امکانات، بودجه و اعتبارات در راستای اجرای عدالت اجرایی و توسعه ملی و عدالت اجتماعی عملیاتی شود.
وی افزود:ارتباط دولت با حوزه علمیه بسیار ضروری است و دولت این ارتباط را برای پشتوانه فکری، اندیشه ای و کارهای پژوهشی خود لازم می داند.
 
انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/30416
اخبار مرتبط

نظرات شما