گزارشی از مصوبه سفر رئیس جمهور در رفع نقاط حادثه خیز استان؛

رفع نقاط حادثه خیز نیازمند عزم جدی مسئولان/ مسئولان پیگیر جذب اعتبار برای رفع نقاط حادثه خیز باشند

با توجه به قرار گرفتن استان در مسیر تردد 17 استان و وجود 30نقطه حادثه خیز و مصوبه سفر رئیس جمهور برای در نظر گرفتن اعتبار در رفع این نقاط، می طلبد که مسولین استانی هرچه سریعتر برای جذب این اعتبارات و رفع نقاط حادثه خیز اقدامی جدی داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  استان قم یک استان خاص به لحاظ ترافیکی است و در مسیر  تردد ۱۷ استان کشور قرار گرفته و سه کریدور اصلی جاده‌ای از این استان عبور می‌کند و روزانه بیش از ۱۷۰ هزار خودرو از محورهای استان عبور می‌کنند که البته بیش از ۵۰ درصد پلاک‌های غیر بومی هستند و این حجم بالای تردد استهلاک روکش جاده ها و افزایش تصادفات و تلفات جاده‌ای را به همراه دارد.
همچنین استان قم ۱۸۰۰ کیلومتر جاده دارد که از این بین ۲۱۳ کیلومتر آزادراه، ۲۳۲ کیلومتر بزرگراه ۱۵۴کیلومتر راه اصلی و۱۵۰ کیلومتر راه فرعی و ۱۰۵۹کیلومتر راه روستایی می باشد.
این حجم تردد از جاده های استان و قرار گرفتن قم در سه کریدور اصلی جاده ای می توان باعث بروز تصادفات بی شمار در محورهای شود و البته این حجم تردد عاملی بر از بین رفتن جاده ها می شود که همین مسائل نیازمند رسیدگی بیشتر به جاده های استان را می رساند. البته برخی از نقاط استان هم می تواند حادثه خیر باشد که باید برای رفع این مشکل به همین دلیل تردد زیاد از محورهای استان و کاهش تصادفات اقدامات جدی صورت بگیرد.

عزم دادگستری قم بر رفع نقاط حادثه خیز جاده ای
این در حالی است که حجت الاسلام والمسلمین مظفری، رئیس کل دادگستری استان قم گفت: با شناسایی نقاط حادثه خیز راه‌های مواصلاتی و درون شهری استان، عزم دستگاه قضایی بر پیگیری اصلاح این نقاط و کاهش میزان حوادث و تلفات جاده‌ای است.
وی ادامه داد: کاهش تصادفات راه‌های مواصلاتی و درون شهری استان، خدمتی بی بدیل به زائران و مجاوران حرم کریمه اهل بیت (ع) است.
رئیس کل دادگستری استان قم بیان داشت: اصلاح نقاط حادثه خیز، به روز شدن تابلو‌ها و نصب علائم هشدار دهنده و دوربین‌های نظارتی پلاک خوان و تردد شمار از یک طرف و ارسال پیامک برای رانندگان خاطی از سویی دیگر؛ از جمله اقدامات پیشگیرانه‌ای است که در کاهش تصادفات نقش عمده‌ای را ایفا می‌کنند.



۳۰ نقطه حادثه خیز قم در صورت اخذ اعتبار ایمن سازی می‌شود
همچنین محمد حسن کلهری مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قم در گفتگو با خبرنگار ما یکی از حوزه‌های کاری راهداری را اقدام در خصوص حذف نقاط حادثه خیز با هدف کاهش تصادفات جاده‌ای عنوان کرد و گفت: طبق مطالعات انجام شده در سال ۱۳۹۵، ۶۶ نقطه پر تصادف در طول محورهای مواصلاتی شناسایی شد که با پیگیری‌ها تا سال ۱۳۹۸، ۵۰ نقطه رفع شد و ۱۶ نقطه باقی ماند و از سال ۱۳۹۸ با اخذ اطلاعات بیش از ۱۲ هزار کروکی تصادف از پلیس راه بازنگری کردیم و به ۳۰ نقطه پر تصادف جدید رسیدیم که در صورت اخذ اعتبارات برای ایمن سازی این نقاط اقدام خواهیم کرد.
وی در خصوص پروژه های راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اظهار کرد: پروژه چهار خطه سلفچگان _ ساوه که سال گذشته به طول ۸ کیلومتر به بهره برداری رسید و با بهره برداری این پروژه سه نقطه حادثه خیز تقاطع روستا تاج خاتون و پل راه آهن حذف شد.
کلهری در ادامه تاکید کرد: احداث جاده با اداره راه و شهرسازی است و ما تحویل گیرنده راه‌های احداث شده و ایمن شده و  مسئول نگهداری آن هستیم.
وی یکی از پروژه‌های مهمی که امسال به بهره برداری رسید را پل روستای خورآباد و حذف نقطه حادثه خیز در ورودی روستا خورآباد معرفی کرد و گفت: پروژه دیگر شروع عملیات پل باکسی مقابل روستای راهجرد در محور سلفچگان به اراک است، که باکس ها نصب شده و ترافیک از روی پل جاری است و آماده سازی زیر پل و مسیر دسترسی در حال انجام است.

با توجه به وجود حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران در استان ، حضور زائران برای زیارت به استان در مناسبت های مختلف بسیار است و البته اینکه قم در محور مواصلاتی 17 استان قرار دارد و همین مسئله می طلبد در رفع این نقاط حادثه خیر هرچه سریعتر اقدامات لازم  انجام و پیگیری های مورد نیاز انجام شود.
اهمیت جاده ای استان قم به لحاظ اتصال به چندین استان کشور
از همین رو رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در جلسه شورای اداری استان با اشاره به اهمیت شهر قم به لحاظ متصل بودن به چندین استان کشور گفت: موضوع راه‌اندازی قطار مسافربری بین قم - کاشان که مطرح شد، انجام آن امکان دارد.
وی در ادامه طرح قطار سریع السیر تهران - قم - اصفهان را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: قرارداد این طرح که کار جدیدی در کشور محسوب می‌شود با سرمایه‌گذار خارجی به مبلغ چهارمیلیون یوان نهایی شده‌است.
وزیر راه و شهرسازی  با اشاره به طرح آزاد راه قم - بروجرد گفت: قرارداد این طرح که کنار گذر قم به شمار می‌آید، با سرمایه‌گذار بسته شده و عملیات اجرایی آن نیز آغاز شده‌است.
وی خاطرنشان کرد:  در سهم مشارکت مشکل‌هایی است، که قرار شد در تهران جلسه ای برگزار شود،مقداری سهم مشارکت راه و شهرسازی بیشتر شود، الان ۳۰ به ۷۰ هستیم و طرف قرارداد تقاضای ۵۰ به ۵۰ کرده است، کار به خوبی پیش می‌رود.
قاسمی افزود: مرحله نخست این آزاد راه از قم شروع شده و تا راهجرد که مرز بین اراک و قم است، ادامه پیدا می‌کند، بخش دوم این طرح نیز تا بروجرد می‌باشد که قرارداد آن با سرمایه‌گذار منعقد شده و عملیات اجرایی نیز شروع شده‌است.



تخصیص اعتبار در سفر رئیس جمهور برای رفع نقاط حادثه خیز استان
همچنین آیت الله رئیسی، رئیس جمهور در سفر دو روزه خود به قم در جلسه شورای اداری با اشاره به اینکه استان قم در مسیر تردد بسیاری از مردم قرار داد، گفت: این استان به دلیل جاذبه های مذهبی که دارد در سال پذیرای زائران بسیاری از استان های دیگر است.
وی ادامه داد: استان قم در مسیر تردد 17استان قرار دارد و باید نقاط حادثه خیز جاده‌های استانی شناسایی شود.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد:برای رفع این نقاط حادثه خیز باید طرح هایی آماده شود تا این نقاط برطرف شود
وی تاکید کرد: برخی از جاده ها و مسیر ها باید اصلاح شود که مصوب شد تا برای این مسئله اعتباراتی در نظر گرفته شود.

در هر صورت با توجه به قرار گرفتن استان قم در مسیر تردد 17استان می طلبد مسئولین استانی با توجه به مصوبه های سفر رئیس جمهور به استان در رفع نقاط حادثه پیگیر جذب اعتبارات لازم باشد تا کمر شاهد وقع تصادفات در محورهای استان باشیم.

گزارش از حسین حیدری
انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/30488
اخبار مرتبط

نظرات شما