نرخ باسوادی در قم به ۹۷.۵ درصد رسید

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش قم از افزایش نرخ باسوادی در سالجاری به ۹۷.۵ درصد در سطح استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حجت‌الاسلام محمدرضا قاسمی‌نیا در نشست بنیاد قم‌پژوهی در موسسه طلوع مهر با عنوان بررسی سطح سوادآموزی پیش از انقلاب با وضعیت موجود در استان اظهار داشت: سطح باسوادی در گروه‌های سِنی مختلف ۱۰ تا ۴۹ سال و ۶ سال بالاتر رشد قابل توجهی داشته‌است.

 
وی خاطر نشان کرد: درسال ۵۷ نرخ باسوادی در قم تنها ۴۷ درصد بوده که با توجه به توفیق‌های روز افزودن در نهضت‌های سوادآموزی پس از انقلاب تاکنون بیش از ۵۰ درصد رشد حاصل شده‌است.

وی ادامه داد: بر اساس آمارهای ثبت شده در سال‌های قبل از انقلاب جمعیت قم حدود ۳۱۵ تا ۳۲۰ هزار بوده و حدود ۴۷ درصد باسواد بوده‌اند ولی اکنون میزان باسوادی به ۵۰ درصد رشد رسیده است.

قاسمی‌نیا با اشاره به اینکه اولویت فعالیت‌های نهضت سواد آموزی بی‌سوادان گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال است گفت: رشد باسوادی زنان از ۳۴ درصد به ۸۷ درصد رسیده که این میزان رشد ۵۳ درصدی را در بخش باسوادی زنان رقم زده‌است و در بخش مردان نیز از ۶۴ درصد به ۹۳ درصد در سال جدید تخمین زده شده است که به رشد ۲۹ درصدی در این بخش دست یافته‌ایم.

 وی ادامه داد: در سطح شهری نیز از ۵۳ درصد جمعیت باسواد استان قم در اوایل انقلاب میزبان باسوادی با رشد ۳۷ درصدی به حدود ۹۰ درصد رسیده و در سطح روستاها نیز از ۳۰ درصد به ۸۰ درصد رسیده‌است.

وی تصریح کرد: پس از انقلاب و تشکیل نهضت سوادآموزی توجه‌ ویژه ای به عدالت آموزشی فارغ از شهر و روستا و جنسیت شده و اکنون نیز در بیانیه گام دوم انقلاب و تاکیدهای مقام معظم رهبری به صراحت بیان شده‌است.

به گفته وی مهاجرپذیری یکی از شاخصه و ویژگی های استان قم است که در خصوص سوادآموزی اتباع خارجی نیز مورد توجه قرار گرفتند و بر اساس آخرین آمار اعلام شده سرشماری نفوس و مسکن در سال ۹۵ باسوادی غیرایرانی ها در سطح کشور ۷۲ درصد است در حالی که در همان سال ۸۴ درصد باسواد غیرایرانی در قم زندگی می کردند که بیش از ۱۲ درصد نسبت به سطح کشوری اتباع خارجی باسواد در قم حضور دارند. 

معاون آموزش و پرورش قم از شناسایی ۱۳۵ تا ۱۴۰ تَن در این استان خبر داد که از نهضت سوادآموزی در بزرگسالی آغاز کردند و اکنون به مدارج عالی علمی مختلف مانند پزشکی، هیات‌های علمی، استادان دانشگاه، استادان حوزه و کارآفرین رسیده‌اند که این امر یکی از برکت‌ها و نتایج نهضت سوادآموزی بوده است.

وی آموزش به بی‌سوادان را در سه دوره سوادآموزی، انتقال و دوره تحکیم سواد دانست و افزود: در ۴۰۰ ساعت دوره سوادآموزی چهار ماده درسی آموزش داده می‌شود که پس از گذراندن این دوره مدرکی معادل سوم ابتدایی به افراد داده می‌شود که افراد می‌توانند ادامه تحصیل بدهند و وارد دوره انتقال شوند که در این دوره هشت ماده درسی طی آن ۶۰۰ ساعت آموزش حضوری و ۲۰۰ ساعت آموزش غیرحضوری دریافت می‌کنند و مدرک آن معادل پایان ششم ابتدایی است و در دوره تحکیم نیز به تثبیت و تعمیق سواد نوآموزان پرداخته می شود که شامل ۷۰ ساعت آموزش حضوری و ۱۳۰ ساعت آموزش غیرحضوری است.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/30889
اخبار مرتبط

نظرات شما