گزارش قم فردا از مغفول ماندن ظرفیت صنعت انگشترسازی؛

صنعت انگشترسازی قم دچار بی تدبیری/نگین انگشتری ایران گرفتار مشکلات

با وجود اینکه شهر قم در دی ماه سال ۱۳۹۹ به عنوان شهر ملی انگشتر انتخاب شد، اما در طول این مدت هیچ اقدام مناسبی برای معرفی این ظرفیت صورت نگرفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، نام گذاری قم به نام شهر ملی انگشتر در دی ماه سال 1399، آغاز حرکت برای توسعه این هنر در سطح ملی و بین المللی بود، حرکتی که نیازمند حمایت سازمان‌ها و حتی هنرمندان از این هنر است.
توجه به این نکته که هنر انگشتر سازی در شهر قم قدمتی به بلندای تپه هفت هزار ساله قلی درویش دارد مکانی باستانی که در آن نمونه‌های انگشتری قم وجود داشت و این نشان می‌دهد از دیر باز این هنر مورد توجه مردمان شرق زمین بوده است و حال که این فرصت در سطح ملی به هنر قم داده شده است  باید با برنامه ریزی و تخصیص اعتبارات بهترین بهره ‌ها را از این ثبت ملی برای آوازه شهر قم کسب کرد.



۱۲۰۰ هنرمند قمی در صنعت انگشتر فعال هستند
بازار انگشتر قم با وجود 1000 کارگاه انگشتر سازی و 1200 هنرمند انگشتر ساز قطب تولید انگشتر نقره دست ساز ایران می‌باشد. این هنرمندان در رشته های نقره سازی ، جواهرنگاری و مخراج کاری، قلم زنی، گوهر تراشی (دامله و فست) و حکاکی نگین مشغول به فعالیت هستند.
تفاوت عمده انگشتر سازی قم نسبت به انگشتر سازی در سایر شهرها مانند مشهد در دست ساز بودن آن است. در قم استاد انگشتر ساز تمام مراحل ساخت انگشتر را با ابزارهای دستی و با ذوق و سلیقه خود انجام می‌دهد. اما در سایر شهرها مانند مشهد انگشتر به صورت سری سازی و یا ریختگری تولید شد که با این کار سرعت ساخت محصولات بالا رفته ولی از کیفیت و ظرافت آن کاسته می‌شود‌. در قم نیز تعداد محدودی واحد به تولید انگشتر ریختگری مشغول می‌باشند ولی در هیچ شهری از ایران این تعداد هنرمند سازنده انگشتر دست ساز وجود ندارد. استان قم از نظر حجم تولید انگشتر نیز پس از مشهد در رتبه دوم کشور قرار دارد. در ایران شهرهای مشهد، قم، اصفهان، تهران و یزد عمده تولیدکنندگان جواهرات نقره کشور می‌باشند.



ایجاد شهرک صنایع‌دستی در قم یک ضرورت است
این در حالی است که خانم پویا محمودیان دهم فروردین ماه ۱۴۰۱ در بازدید از زمین اختصاصی شهرک صنایع‌دستی درعوارضی قم _تهران گفت: با توجه به این که قم به عنوان شهر ملی انگشتر ایران ثبت ملی شده است این ظرفیت هم در این شهر وجود دارد که برای توجیه اقتصادی بیشتر یک شهرک صنایع‌دستی با محوریت هنر انگشترسازی داشته باشد.
معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با ابراز تعجب از غفلت مسئولان نسبت به معرفی انگشتر قم گفت: متاسفانه در سطح شهر، علاوه بر اینکه هیچ تبلیغاتی از انگشتر قم نیست، هیچ گونه مکان ویژه‌ای برای فروش و معرفی این هنر - صنعت وجود ندارد.
وی افزود:  استان قم از لحاظ صنایع‌دستی دارای ظرفیت بی‌نظیری است و طبق برنامه‌ریزی انجام شده مقرر شده که مجموعه نمایشگاهی صنایع‌ستی استان در کنار شهرک چاپ و نشر ایجاد شود.
 محمودیان در ادامه با اشاره به نبود بازار مناسب عرضه و فروش محصولات و صنایع دستی در استان عنوان کرد: سایت عوارضی قم تهران بهترین مکان برای محل مناسبی برای عرضه هنرهای سنتی و تولیدات صنایع‌دستی است چرا که سالانه میلیون‌ها نفر از این بزرگراه تردد می‌کنند و دسترسی مردم قم نیز به این سایت سهل و آسان است.
ارزآوری و توسعه اشتغال در قم با توجه به سنگ های قیمتی

محمودیان در ادامه با اشاره به سنگ های یاقوتی، ابراز داشت: تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی و صادرات آن به کشورهای دیگر علاوه بر حفظ منابع کشور، نقش بزرگی در تولید ناخالص ملی خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: ضرورت توجه به سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی علاوه بر حفظ ثروت ملی کشور، ارزآور خواهد بود و در عین حال سبب توسعه اشتغال می‌شود.
معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه قم به عنوان شهر ملی انگشتر معرفی شده است، افزود: ایجاد موزه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی نقش مهمی در تزئین انگشتر دارد و در توسعه این هنر صنعت ضروری به نظر می‌رسد.



 امروز فعالان این عرصه  از دشواری تأمین مواد اولیه، بازاریابی ، صادرات ، مشکلات بیمه ، آموزش، قاچاق و اجناس بی کیفیت در این صنعت به عنوان مشکلات یاد می کنند که می طلبد مسئولین استان  در این زمینه ورود کنند و گوشه ای از مشکلات و دغدغه های هنرمندان این عرصه را رفع کند.

ظرفیت هنر انگشترسازی نیازمند حمایت مسئولین
شهر قم سالانه میزبان 15 میلیون زائر و گردشگر ایرانی و 3 میلیون زائر و گردشگر خارجی می‌باشد. این آمار نشان دهند وجود پتانسیل قوی در حوزه فروش صنایع دستی و انگشتر به عنوان سوغات است.
 اما به جهت عدم ارتباط مستقیم تولیدکنندگان و قرارگیری آن ها در پاساژهای حاشیه حرم که دور از دید زائران و گردشگران می باشد و همچنین نبود یک بازارچه صنایع دستی در شهر قم منجر به عدم بهره برداری مناسب از این فرصت شده است .
در هر حال ظرفیت عظیم انگشترسازی در قم انگیزه‌ای شد تا این شهر در بین استان‌های کشور به عنوان شهر ملی انگشتر به ثبت برسد. اگرچه در مناسبت های مختلف وعده هایی برای این صنعت داده شده است. وعده هایی همچون ساخت شهرک عقیق و انگشترسازی در اتوبان قم تهران،  واگذاری چند صد مغازه به انگشتر سازان قمی یا استقرار بازارچه گوهرسنگ و عقیق در ورودی شهرقم و شاید وعده ها و قول های بسیاری که در این روزهای سخت کشور به فراموشی رفته باشد و یا به صورت نصف و نیمه اجرایی شده باشد.



انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/32956
اخبار مرتبط

نظرات شما