رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم مطرح کرد؛

محله دروازه ری ساماندهی می‌شود

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم گفت: طرح ساماندهی محله دروازه ری درگذشته با مرکزیت کانون شهدای دروازه ری وجود داشت طرح قدیمی قاعدتاً به‌عنوان محور قرار می‌گیرد که حوزه‌های مختلف را به هم ارتباط دهد و با یک برنامه واحد طرح‌های محله اجرا شود.

روح الله امراللهی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اظهار داشت: دو برنامه برای محله دروازه ری در دستور کار داریم در ابتدا بودجه ای برای تملک که ۱۵ میلیارد تومان است در نظر گرفته شده است که بخشی از تملکات مانند محور شهیدان برقعی که شهرداری به صورت جدی وارد شد برای سال آینده ورود کند و این محله را از این وضعیت نابسامان خارج کند که بخش هایی باید در محور اصلی تملک شود .

امراللهی خاطرنشان کرد: طرح ساماندهی محله دروازه ری در گذشته با مرکزیت کانون شهدای دروازه ری وجود داشت طرح قدیمی قاعدتاً به عنوان محور قرار می گیرد که حوزه های مختلف را به هم ارتباط دهد و با یک برنامه واحد طرح های محله اجرا شود.

وی در پاسخ به این سوال که برای ساماندهی محله دروازه ری زمان‌بندی هم وجود دارد؟  تصریح کرد: زمان‌بندی مشخصی وجود ندارد زیرا برنامه های طرح بافت مانند پروژه های عمرانی نیست که بتوان برای آن زمان‌بندی مشخصی تعیین کرد زیرا یک کار زمانبر است از طرفی به علت اینکه تملکاتی دارد کار فرسایشی می شود زیرا بعد اجتماعی هم به این مسئله غالب می شود اما استارت کار به صورت جدی امسال زده شده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای  اسلامی شهر قم تصریح کرد: کارهای انجام شده در این محله به صورت مقطعی از جمله کمک های استانی و اعتبارات سفر مقام معظم رهبری به قم بود و زمانی که اعتبارات به پایان می رسید پروژه قطع می شد اما اکنون شهرداری به صورت جدی به این موضوع ورود کرده است.

امراللهی اضافه کرد: ارگان های دیگر هم که در حوزه محله های کم برخوردار فعالیت می کنند پای کار بیایند مانند طرح های محله شهرقائم و بخشی از محدوده جمکران اجرا شد که در محله دروازه ری که جزء مناطق هدف طرح ساماندهی سکونتگاه‌های کم برخوردار است ورود کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آماری وجود دارد که چه تعدادی از منازل محله دروازه ری اقدام به گرفتن تسهیلات نوسازی بافت فرسوده کردند؟ بیان داشت: خیر چنین آماری وجود ندارد اما در خصوص آمار جمعیتی مطالعاتی در دهه نود انجام شد و یک آسیب شناسی چندوجهی اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سکونتی و کالبدی و فضایی انجام شده و یک گزارش خوبی وجود دارد و تا آنجا که اطلاع دارم از آن زمان تا کنون تغییرات بافتی زیادی انجام نشده و میتوان به همان مطالعات استناد کرد.

عضو شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: یک سری اقدامات پراکنده ای در این زمینه انجام شد اما بسیار محدود بود به طور مثال شهرداری تملک های یک پلاک و دو پلاک را انجام می داد اما برنامه این است که چون محور شهیدان برقعی تکمیل شد دغدغه ما این بود که برنامه های شهرداری منطقه یک در این محور متمرکز شود.

گفتگو از مرضیه مهدیلو

انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/33485
اخبار مرتبط

نظرات شما