قم فردا گزارش می دهد؛

چرا همه محله های قم فاضلاب کشی نمی شود

برخی از مردم با ارسال پیام های از عدم اتصال و لوله کشی فاضلاب در برخی از محله های قم گلایه داشتند که این موضوع را بررسی کردیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، چند سالی است که طرح شبکه فاضلاب در قم در حال اجرا است و بیش از ۴۰ درصد از شهر قم به شبکه فاضلاب متصل شده و  یک هزار و ۵۰ کیلومتر شبکه فاضلاب اجرا شده که بیشتر مناطق ۲،۳،۶،۷ و محدوده پردیسان هستند و در حال حاضر تمام پردیسان به شبکه فاضلاب متصل شده است.

 جمعیت تحت پوشش فاضلاب شهری قم ۵۴۵ هزار مشترک و جمعیت تحت پوشش روستای ۱۵۲ روستا و ۲ هزار و ۱۰۰ مشترک می باشد.

تقریبا نیمی از شهر قم شبکه جمع آوری فاضلاب اجرا شده است به اندازه همین جمعیت هم تصفیه خانه وجود دارد.

در این ۵۰ درصد باقی مانده مطالعه ای نشده است و بر اساس مصوبات شورای حفاظت استان سمت شرق رودخانه قمرود نباید شبکه فاضلاب نصب شود علت آن هم برای جلوگیری نشست زمین و کاهش سطح آب های زیرزمینی بود که نباید شبکه فاضلاب اجرا شود.

در حال حاضر توسعه شبکه فاضلاب به صورت بسیار محدود و صرفا در نقاط دارای معضل جدی انجام می‌شود، بسیاری از شهروندان که منطقه آنها فاضلاب کشی نشده است از این مسیله گلایه داشتند،  سال ۱۳۹۷ مصوبه‌ای در شورای حفاظت آب استان قم تصویب شد که احداث شبکه فاضلاب را ممنوع اعلام کرد؛ با این حال مطالعات توسعه شبکه فاضلاب انجام شده ولی برای توسعه آن مجوزی وجود نداشت.

در مناطق غرب قم بیشترین و در مناطق شرق قم کمترین شبکه فاضلاب اجرا شده است، علت تحت پوشش قرار گرفتن این مناطق در شبکه فاضلاب معضلات زیست محیطی، عدم جذب خاک و یا حفظ حریم چاه‌های شهری از آلودگی است

۲۰۰ کیلومتر توسعه شبکه فاضلاب طی سال‌های ۹۴ تا ۹۸ با اعتبارات بانک توسعه اسلامی اجرایی شده و با توجه به قول مساعد وزارت نیرو در جهت تأمین ۱۵۰ میلیارد تومان و همچنین منابع داخلی، امید‌ است بخشی عمده از قم تحت پوشش شبکه فاضلاب قم قرار گیرد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم متوسط کشوری پوشش جمعیتی بخش فاضلاب را ۵۲ درصد اعلام و خاطرنشان کرد: این رقم در شهر قم ۴۱ درصد است که امیدواریم با کمک مسئولان و نمایندگان مجلس بتوانیم ظرفیت‌های لازم را برای توسعه این بخش ایجاد کنیم.

بختیاری با بیان اینکه در مناطقی که بلندمرتبه‌سازی صورت گرفته دچار مشکل هستیم، اظهار داشت: در حال حاضر نیز تصفیه‌خانه‌های فاضلاب با تمام ظرفیت در مدار قرار دارند و اگر شبکه جدید ایجاد کنیم با چالش مواجه خواهیم شد.

معاون مهندسی و توسعه شرکت اب و فاضلاب قم بیان داشت: در حال حاضر محدوده انسجام باتوجه به تراکم بالایی که دارد و محدوده بلوار ۱۵ خرداد به سمت کمربندی امام علی (ع) از اولیت‌های شرکت ابفا برای اجرای شبکه فاضلاب هستند.

نظرزاده تصریح کرد: متاسفانه تاکنون با وجود پیگیری‌هایی که انجام شده، خط انتقال برای رینگ شرقی قم و تصفیه خانه در این قسمت تامین اعتبار نشده و تا زمانی که تامین اعتبار نشود هیچ اقدامی نمیتوان کرد.

با وجود اینکه هنوز برخی از مناطق شهری قم به شبکه فاضلاب متصل نیستند متاسفانه در محله‌هایی از پردیسان هم که اکنون احداثی صورت نگرفته و در حال اماده سازی هستند فعلا ظرفیت پذیرش برای شبکه فاصلاب وجود ندارد و لازم است فعلا از طریق چاه‌های جذبی و تمهیدات دیگر پیش بینی لازم برای این مناطق انجام شود.


همچنین سال گذشته لوله‌های فرسوده در خیابان ۱۹ دی، خیابان‌های مهر و صدف منطقه فرهنگیان، فرعی‌های خیابان پرستار، خیابان صفاشهر، خیابان شیخ انصاری و شهرک مهدیه با هماهنگی سایر نهادها و دستگاه‌ها به‌ویژه شهرداری و نیروی انتظامی که بیش از ۱۵ هزار کیلومتر بود تعویض شد.

 در محله هایی که شبکه فاضلاب اجرا شده چه به شبکه فاضلاب متصل باشد چه متصل نباشند بر اساس میزان مصرف آب هزینه فاضلاب روی قبض محاسبه می شود حق آبونمان را باید پرداخت کنند.


ادغام شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی، کل فعالیت مربوط به آب و فاضلاب شهر و روستایی قم در قالب یک مجموعه واحد شکل گرفت و کل امور مربوط به تقسیم وظایف جدید به‌سرعت انجام شد.

در استان قم ۵ تصفیه خانه فاضلاب به همراه یک آزمایشگاه فاضلاب فعال است.

سالانه ۳۰ میلیون متر مکعب پساب در قم تولید می شود که با توافق شرکت آب و فاضلاب قم با شهرداری قم  از ۴ و نیم میلیون متر مکعب پساب برای آبیاری فضای سبزشهری استفاده می شود و با دریافت مجوز از وزارت نیرو ۱۰ میلیون متر مکعب پساب برای صنعت در شهرک‌های شکوهیه، محمود آباد و الغدیر نیز اختصاص می‌یابد.

 ۱۵ میلیون متر مکعب پساب نیز باید برای تغذیه آبخوان‌ها اختصاص می‌یابد و ۶۰ درصد از پساب باید برای حوزه‌های آبخیز تخصیص یابد و ۴۰ درصد نیز برای بخش صنعت و سایر مصارف استفاده شود.

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/33844
اخبار مرتبط

نظرات شما