به مناسبت سالروز قیام خونین ۱۵خرداد؛

ماجرای قبرهای مخفی شهدا در قم چه بود+ عکس

به دلیل خفقان موجود تعدادی از شهدای قیام ۱۵ خرداد قم در قبرستان قم نو به صورت مخفیانه به خاک سپرده شده اند و تا همین چند سال پیش قبرها مخفی بود و توسط خانواده ها نشانه های داشت اما اکنون دارای سنگ مزارهای یادبود مشخصی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، به گواه تاریخ قیام ۱۵ خرداد نقطه عطفی در پیروزی انقلاب اسلامی مردم داشت با با انعکاس خبر دستگیری امام خمینی (ره)  و دیگر علما، در روز  ۱۴ خرداد سال ۴۲، موج عظیم اعتراض عمومی از قم شروع شد و به سرعت به شهرهای دیگر سرایت کرد، در خیابان‌های مرکزی قم و تهران مزدوران رژیم طاغوت به روی تظاهر کنندگان آتش گشودند و دست به قتل عام مردم بی دفاع زدند.

به گفته شاهدان شدت کشتار و قتل عام مردم در قم توسط رژیم پهلوی بسیار وحشتناک بود از طرفی بعد از کشتار کسی حتی جرات نمی کرد برای شهید خود مراسم آشکاری بگیرد  شهدای انقلاب مخصوصا شهدای قیام ۱۵ خرداد از مظلوم ترین شهدا هستند زیرا به دلیل خفقان موجود این شهدا به صورت مخفیانه و پراکنده به خاک سپرده می شدند.

به دلیل همین خفقان موجود تعدادی از شهدای قیام ۱۵ خرداد قم در قبرستان قم نو به صورت مخفیانه به خاک سپرده شده اند و تا همین چند سال پیش قبرها مخفی بود و توسط خانواده ها نشانه های داشت اما اکنون دارای سنگ مزارهای یادبود مشخصی است، وقتی وارد قبرستان قم نو می شویم تعدادی سنگ مزار با ارتفاع نیم متری از زمین مشخص هستند که در داخل قبرستان به صورت پراکنده مشخص هستند این همان قبرهای مخفی شهدا است و سال ها بعد از پیروزی انقلاب مردم متوجه شدند ماجرای این قبرهای مخفی چیست.

به دلیل کشتار بالا و خفقان موجود و حتی مخفی کردن پیکرها توسط مأموران رژیم پهلوی از تعداد شهدای ۱۵خرداد آمار صحیحی در دست نیست، اما تعداد آنها را رقمی بین ۵ تا ۱۵ هزار نفر، تخمین زده اند.


نارسایی در آمار شهیدان و مجروحان قیام ۱۵ خرداد و ناآگاهی و بی اطلاعی از نام و نشان کامل آن‎ها ریشه در ترس برخی از خانواده‎های شهیدان از بیم پیگرد شدید رژیم، و مخفی‎کاری رژیم به منظور پوشیده نگه داشتن شدت برخورد با قیام دارد، زیرا بعد از کشتار خونین مردم در ۱۵ خرداد رژیم پهلوی همچنان پیگیر دستگیری مردم و علما بود به اذعان شاهدان در مسگرآباد کانالی کنده بودند و جنازه‎ها را داخل آن می‎ریختند. برخی از افراد نیز شاهد انداختن تعدادی از جنازه‎ها در دریاچه نمک قم بودند.

پیکر‌های برخی از شهدای قیام خونین ۱۵ خرداد قم   به تهران منتقل و در قبرستان مسگرآباد به خاکسپاری شدند.

بسیاری از شهدا و مجروحان قبل از شناسایی یا انتقال به بیمارستان، به وسیله کامیون به خارج از شهر‌ها انتقال داده و در گور‌های دسته جمعی دفن شدند، بسیاری از شهدای این قیام غریبانه به داخل چاه ها انداخته شدند و مدت ها خانواده هابه دلیل آنکه اجازه برپا کردن مراسم عزاداری نداشتند، بر سر چاه ها اقامه عزا می کردند، برخی از این شهدا نیز غریبانه و به صورت دسته جمعی در گورستان مسگراباد دفن شدند در حالی که خانواده این شهدا اجازه بر تن کردن لباس سیاه نیز نداشتند.

خانواده شهدای پانزده خرداد اجازه برگزاری مراسم سوگواری و ختم را از سوی ساواک پیدا نکردند و بسیاری از خانواده ها نیز هیچگاه از سرنوشت جگر خود اطلاعی به دست نیاوردند.

انتهای پیام/170


گالری عکس
http://qomefarda.ir/33976
اخبار مرتبط

نظرات شما