عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفتگو با قم فردا:

محرم باعث رشد عمیق جریان اسلامی در دنیا می شود

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه دشمنان در فضای مجازی به دنبال تحریف و شبهه افکنی علیه مراسمات محرم هستند، اظهار داشت: باید مبلغان و مداحان دینی از این فرصت طلایی در این دهه محرم استفاده کنند تا آن زنگارهای انحراف و تحریف را از چهره مراسم حسینی از بین ببرند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  بی شک قیام خونین عاشورا یکی از مهمترین اتفاقات تاریخ است که جاودانگی این قیام بر جهاد و شهادت بنا گذاشته شده است که همواره انگیزه جهاد و شهادت را با آرمان های اصیل آن نشان می دهد؛ ایثار و شهادت که از ابعاد قیام عاشورا است به عنوان اوج وارستگی نوین و نشانه بارز پیوستگی به خدا و مکتب تلقی شده و در قرآن از آن برای آزمودن مردان بزرگ خدا استفاده شده است.
حادثه عاشورا و مکتب عظیم امام حسین(ع) درس های بیشماری برای هر فردی دارد که این عبرت ها یکی از اساسی ترین ابعاد عاشورا می باشد. درس‌های عاشورا همواره بحثی زنده، حیات‌بخش و حرکت‌آفرین است. هر چند این رویداد در مکان و زمان محدودی به وقوع پیوست اما درس‌های آن ویژه زمان و مکان خاصی نیست. عدالت‌خواهی و ستم‌ستیزی، عزت، پاسداری از اسلام و ارزش‌های اسلامی، شهادت در راه خدا، جمع میان سیاست و معنویت، امر به معروف و نهی از منکر از جمله درس‌های مهم در عرصه رفتار سیاسی رویداد عاشورا است.
اصالت فرهنگ و اهداف نهضت عاشورا برای دشمنان اسلام یک تهدید به شمار می رود و به همین منظور در طول تاریخ و به ویژه در دهه های اخیر بدعت ها و شبهات زیادی را به محرم , فلسفه قیام عاشورا وارد کرده اند. از همین رو خبرنگار
قم فردا در این زمینه با حجت الاسلام محمد ملک زاده، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم گفتگویی را انجام داده است.
دوست و دشمن به مکتب امام حسین(ع) و جایگاه آن اشاره کرده اند
قم فردا: اهمیت مکتب عاشورا و جایگاه امام حسین(ع) در طول تاریخ در چه حد بوده است.
موضوع اهمیت مکتب عاشورا و جایگاه امام حسین(ع) یکی از موضوعاتی است که از دیرباز از زبان دوست و دشمن مطرح شده است. امام حسین(ع) شخصیتی است که از صدر اسلام مورد توجه دوست و دشمن قرار گرفته است. حتی کسانی که دشمن امام حسین(ع) هم بودند به جایگاه والای این شخصیت بزرگ در تاریخ اسلام اعتراف می کنند.
معاویه به فرزند خودش یزید سفارش و وصیت می کند که مبادا دست خود را به خون امام حسین(ع) آغشته کنی. به پسرش تاکید می کند که امام حسین(ع) از پوست و گوشت و خون پیامبر است و باید مراقب رفتار خود با امام حتی برای حفظ ظاهر در انزار عمومی باشی.
در واقعه کربلا عمر به شمر می گوید که حسین هرگز با یزید بیعت نخواهد کرد چون او فرزند علی است و چنین شخصیتی هرگز زیربار بیعت با یزید نخواهد رفت.
بازهم می بینیم که فرمانده نیروهای پیاده عمر در کربلا به جایگاه امام اغراق دارد و او از کسانی است که برای امام  حسین(ع) نامه می نویسد و حضرت را به کوفه دعوت می کند اما بخاطر مصالح مادی و دنیا طلبی وقتی می بیند که وضعیت به نفع یزید است امام را رها می کند و در سپاه یزید قرار می گیرد.



قم فردا: آیا به جایگاه و عظمت عاشورا و امام حسین(ع) غیرمسلمانان هم اشاره کرده اند؟در کشور های غربی چطور؟
در طول تاریخ اسلام وقتی مشاهده می کنیم می بینیم که اندیشمندان غیرمسلمان هم حتی به جایگاه والای امام حسین(ع) و واقعه کربلا اعتراف می کنند و تاکید می کنند که امام حسین(ع) شخصیت بزرگی بوده و واقعه کربلا را ارج می نهند.
گاندی رهبر هندوستان می گوید که اگر هندوستان بخواهد در برابر استعمار انگلیس پیروز شود تنها کاری که باید انجام دهد این است که به سیره امام حسین(ع) اقتدا کند.
همچنین می بینیم که جورداق مسیحی که یک دانشمند مسیحی است تاکید می کند که یاران امام حسین(ع) وقتی به امام گفتند اگر 70بار هم کشته شویم بازهم در کنار تو خواهیم ماند، این نشان می دهد که واقعا یاران امام حسین(ع) ایمان واقعی به خدا داشتند و کسانی بودند که چنان به امام خود ایمان داشتند که حاضر بودند بارها و بارها در رکاب او کشته شوند.
درس امام حسین(ع) یکی از اصول ابدی برای کل تاریخ است
از طرفی هم شخصیت دیگری به نام فردریک که از اندیشمندان غربی است می گوید درس امام حسین(ع) و واقعه عاشورا حسینی برای  تمام دنیا درس است و مختص شیعیان و یا مسلمانان نیست. این شخصیت می گوید درسی که امام حسین به تاریخ داد یکی از اصول ابدی برای کل تاریخ است. درس عدالت، محبت است که این اصول تاپایان تاریخ همواره پایدار هستند.
همچنین یکی از اندیشمندان انگلیسی می گوید بهترین درسی که واقعه کربلا به تاریخ می آموزد تاثیرات ایمان به خدا است. امام حسین و یارانش به خدا ایمان واقعی داشتند و هیچ گاه از کمی عده و عده و تعداد نفرات در برابر دشمن نترسیدند. در نهایت هم می گوید من تعجب می کنم چنین شخصیتی با آن تعداد اندک در برابر آن سپاه عظیم به پیروزی می رسد که بعد می گوید به دلیل آن ایمان قوی امام و یارانش چندان تعجبی هم ندارد.
همین دیدگاه ها و همین نظرات در خصوص شخصیت امام حسین(ع) است که باعث می شود که ادوارد بران بگوید امام حسین فقط اختصاص به شیعیان و مسلمانان ندارد و او شخصیتی است که غیرمسلمانان هم می توانند به او اقتداد کنند و از آزادگی و جوانمردی او و آن روان پاک و روح پاک حسینی که هیچ کس نمی تواند آن را انکار کند سخن بگویند.



محرم باعث رشد عمیق جریان اسلامی در دنیا می شود

بخاطر همین اهمیت جایگاه واقعه عاشورا است که بزرگداشت این واقعه از سوی مسلمانان همواره برای دشمنان اسلام  قابل تحمل نبوده است. چرا که بزرگداشت این واقعه تاثیر عمیقی بر رشد جریان اصیل اسلامی میگذارد.
از این جهت دشمنان اسلام همواره سعی می کنند این واقعه را به انحراف بکشانند و آن مراسم اصیل عزاداری و سنت عزاداری برای امام حسین(ع) را به انحراف بکشانند.

قم فردا: نمونه ای از این تلاش دشمن در ورود سبک جدید عزاداری و انحراف کشاندن عزاداری را می فرمائید؟
ما می توانیم در این زمینه به مشهور ترین پدیده که در تاریخ ایران اتفاق افتاده است به توطئه استعمار انگلیس اشاره کرد. انگلیس به دلیل وحشتی که از رشد اسلام داشت همواره تلاش می کرد که این جریان را به انحراف بکشاند.
تلاش انگلیس برای به انحراف کشاندن عزاداری ها
یکی از این اقدامات در این زمینه، آموزش قمه زنی توسط سفارت انگلستان بود. این سفارت در ایام محرم قمه و کفن رایگان در اختیار عزادارن حسینی قرار می داد تا این عزاداری را وارد کند. این اقدامات نشان می دهد آنها در این زمینه چه میزان برنامه ریزی کرده اند تا آن را به انحراف بکشانند.
در انگلستان در سال های اخیر این جریان انحرافی که به دنبال همین مسئله قمه زنی است به دنبال ایجاد چهره نامناسب و خشن از شیعیان است و دولت و ملکه آنها این مسئله را بسیار مورد حمایت قرار داده است.
دشمنان در فضای مجازی به دنبال تحریف و شبهه افکنی هستند
دشمنان با ایجاد بدعت و سنن غلط در بین مسلمانان و شیعیان به دنبال ایجاد اختلاف هستند تا اهداف نهضت عاشورا را به انحراف بکشانند.
در فضای مجازی هم این روز ها می بینیم که دشمن بسیار تلاش می کند مخصوصا وقتی به ایام عزاداری نزدیک می شویم به دنبال شبهه افکنی ، به دنبال ایجاد تردید و به دنبال ایجاد تحریف هستند  تا عقاید مسلمانان را دچار انحراف کنند .



قم فردا: حال این سوال پیش می آید که در برابر این اتفاقات چه باید کرد و در برابر این هجمه گسترده ای که علیه جریان اصیل اسلامی و تشیع به وجود می آید مخصوصا در ایام محرم وظیفه ما چیست و باید چه اقداماتی صورت بگیرد؟
بزرگداشت صحیح و پرشور واقعه عاشورا در محرم یک ظرفیت بی نظیری برای خنثی نمودند توطئه دشمنان و مقابله با جنگ نرم آن ها علیه عقائد مسلمانان به همراه دارد که باید از این فرصت استفاده کنیم.
امروز باید اهداف نهضت عاشورا را در دنیا ترویج دهیم
یادآوری اهداف نهضت حسینی در این ایام  یک فرصت طلایی است برای تمام  آزادی خواهان و عدالت جویان جهان تا ظلم ستیزی و مقاومت در برابر ظالمان و ستمگران را از واقعه عاشورا دریافت کنند و آن را ترویج دهند.
عزاداری به دور از افراط و تفریط و به دور از سنت های  نادرست با رعایت تقوا و اخلاق و کرامت انسانی بهترین فرصت را در اختیار ما قرار می دهد تا توطئه های دشمان را خنثی کنیم.
مبلغان و مداحان، زنگارهای انحراف و تحریف را از چهره مراسم حسینی پاک کنند
باید مبلغان و مداحان دینی از این فرصت طلایی در این دهه محرم  استفاده کنند تا آن زنگارهای انحراف و تحریف را از چهره مراسم حسینی از بین ببرند.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/35391
اخبار مرتبط

نظرات شما