مدیر کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی استان قم:

تپه قلی درویش قم به اندازه تخت جمشید اهمیت تاریخی دارد

مدیر کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی استان قم گفت: تپه تاریخی قلی درویش به اندازه تخت جمشید اهمیت تاریخی دارد اما برای آن بودجه مناسبی اختصاص داده نمی شود برای تبدیل شدن به سایت موزه هزینه زیادی لازم است با جذب اعتبارات بیشتر فاز به فاز افتتاح  خواهد شد البته اکنون نیز بازدید انجام می شود.

علیرضا ارجمندی  مدیر  کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اظهار داشت : برای ثبت ملی حوض سلطان اقدام شده است این کار باید زودتر انجام شود متاسفانه می خواهند هزار هکتار پنل خورشیدی در حوض سلطان نصب کنند که مخالف هستم زیرا مانع گردشگری است .

وی با اشاره به اینکه ثبت معنوی های خوبی نیز انجام شده است گفت: ۸۲۲ مجوز صنایع دستی داده شده و ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات صنایع دستی خانگی داده شده است و بازار کهنه تبدیل به بازار فاخر صنایع دستی خواهد شد و فقط پروانه صنایع دستی برای این بازار داده خواهد شد ۳۰۰ مغازه شمسه برای انگشتر اختصاص داده شده چون پله برقی ندارد مغفول مانده است.

مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در پاسخ به سوال خبرنگار قم فردا در خصوص آخرین وضعیت مجموعه قلی دوریش  تصریح کرد: تپه قلی درویش به اندازه تخت جمشید اهمیت تاریخی دارد اما برای آن بودجه مناسبی اختصاص داده نمی شود برای تبدیل شدن به سایت موزه هزینه زیادی لازم است با جذب اعتبارات بیشتر فاز به فاز افتتاح  خواهد شد البته اکنون نیز بازدید انجام می شود.


مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان با اشاره به اینکه برای کوه نمک نیز به زودی سرمایه گذار امور را به دست خواهد گرفت بیان داشت:  ۶ هزار شی تاریخی در قم وجود دارد و در حال ساماندهی است و سایت قلی دوریش در حال معابر سازی و جذب اعتبار است، ۱۳۰ ملیت در قم ساکن هستند که  برنامه داریم سوگواره اقوام و ملل  را در قم برگزار کنیم.


وی افزود : تپه قلی درویش قم تاریخی ترین تپه باستانی کشور قدمت هفت هزارساله با ۲۲ دوره معماری در ایام نوروز سال جاری مورد بازدید گردشگران قرار گرفت ، تپه تاریخی قلی درویش مسقف شده است این تپه هویت تاریخی استان قم را مشخص می کند که این هویت یک شهر مذهبی هفت هزار ساله است.

مدیرکل میراث‌‎فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم خاطرنشان کرد: تلاش می شود با جذب اعتبارات تپه قلی درویش را بیشتر معرفی کرد تا زمینه مطالعات تاریخی در این منطقه فراهم شود.


به عقیده باستان شناسان و با توجه به آثار به دست آمده ، تپه تاریخی ' قلی درویش' قم را می توان از مبانی شهرنشینی و قطب عصر آهن ایران نامید.

در باستان شناسی کل ایران و شرق باستان در اواسط هزاره دوم مدرکی در طول تاریخ وجود ندارد در زمان کاوش از منطقه قلی درویش کاوشگران باور نمی کردند که مدارکی بین ۱۸۰۰ تا ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد را  پیدا کنند هزاره ای که در تاریخ گم بوده است.

همچنین در تپه باستانی قلی درویش آثاری از هزاره دوم قبل از میلاد یافته شده که ارزش زیادی در معرفی این برهه از تاریخ دارد.

محوطه باستانی قلی‌درویش در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۸۲ به شماره ۱۰۱۷۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/36344
اخبار مرتبط

نظرات شما