نائب رئیس سازمان نظام مهندسی استان قم در گفتگو با قم فردا:

هزینه برای ادامه منوریل منطقی و شرعی نیست

نائب رئیس سازمان نظام مهندسی استان قم با بیان اینکه هزینه برای ادامه منوریل منطقی و شرعی نیست، گفت:احداث منوریل در قم متاسفانه به دلایل سیاسی مورد استقبال قرار گرفت و دلایل کارشناسی وجود نداشت.

سید مجید فارغیان قمی نائب رئیس سازمان نظام مهندسی استان قم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اظهار داشت: از همان ابتدا که بحث احداث منوریل در قم مطرح شد عضو شورای اسلامی شهر بودم و مخالف ساخت منوریل بودم و به صورت مبسوط دلایل این مخالفت را اعلام کردم، همچنان هم همان عوامل عدم محبوبیت منوریل در قم پابرجا است.


استاد دانشگاه افزود: منوریل یک وسیله حمل و نقل شهری پر حجم نیست و عمدتا در دنیا در مسیرهای گردشگری کاربری دارد و در موارد خیلی محدود در مکان هایی که امکانی غیر از احداث منوریل نباشد کاربری دارد ، منوریل قم در مسیر رودخانه قم طراحی شده که قبلاً در این مسیر اتوبوس بی آرتی وجود داشت و شب های جمعه و شب های چهارشنبه زائران را به جمکران منتقل می کرد و نیازی به سیستم  حمل و نقل دیگری نداشت.

فارغیان ادامه داد: احداث منوریل در قم به دلیل اصرار لجوجانه رییس جمهور وقت بود که در قم هم متاسفانه به دلایل سیاسی مورد استقبال قرار گرفت و دلایل کارشناسی وجود نداشت، احداث منوریل در قم هیچ توجیهی نداشت و ندارد، هزینه های نگهداری منوریل منطقی و قابل قبول نیست.


عضو گروه شهرسازی شورای مرکزی نظام مهندسی کشور تصریح کرد: در سال های قبل که به  این حد از تورم نرسیده بودیم و دلار افزایش این چنینی نداشت در ارزیابی اولیه بلیط منوریل ۲۵ هزار تومان اعلام شده بود فرض کنیم همچنان هم بلیط منوریل ۲۵ هزار تومان باشد یک خانواده ۴ نفره برای جابجایی در یک مسیر کوتاه ۴ کیلومتری باید ۱۰۰ هزار تومان پرداخت کند مطمئنا این کار را نخواهند کرد.

فارغیان تاکید کرد: سوبسید عظیمی نیاز است تا هزینه های منوریل که مسافر چندانی هم ندارد تامین شود از کجا قرار است  تأمین شود، شهرداری قم مطمئنا توان پرداخت چنین یارانه ای را ندارد.


وی عنوان داشت: احداث منوریل هیچ توجیهی نداشت و اکنون هم ادامه ساخت آن هیچ توجیهی ندارد، مسیری که منوریل ایجاد شده است مسیر جاذب و شریان اصلی تردد سفر نیست و هزینه نگهداری آن بسیار بالا است.

نائب رئیس سازمان نظام مهندسی قم گفت: عدم ضرورت به بهره برداری رساندن منوریل با چند دلیل مضاعف می شود در ابتدا اینکه خط اصلی مترو که میدان هفتادودوتن را به حرم مطهر و سپس به پردیسان وصل می کرد به دلیل منوریل حذف کردند در حالی که  مسافر پذیری خط b که از شهرک کامکار به سمت جمکران در حال احداث است یک سوم خط a بود و حذف خط a یک خیانت در حق مردم قم بود.

فارغیان بیان داشت : افرادی که در آن زمان به دلیل هواداری سیاسی این کار را کردند باید در دنیا و آخرت پاسخگوی هزینه های هنگفتی که صرف شده باشند تا آنجایی که به یاد دارم ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه احداث منوریل با دلار ۱۲۲۶ تومان تا این مرحله شد.

وی افزود : اگر هزینه ای که قرار است برای تکمیل منوریل صرف شود صرف احیا و راه اندازی خط اصلی مترو قم شود یا صرف هر پروژه دیگری در قم شود از منظر کارشناسی و هم از منظر شرعی بسیار قابل قبول تر است، یک موضوعی که اشتباه بودنش اکنون محرز شده است باید جلوی ادامه آن را گرفت و مصداق ضرب المثل جلوی ضرر را از هر کجا بگیریم منفغت است می باشد.

عضو گروه شهرسازی نظام مهندسی کشور گفت : درست است پولی از بیت المال صرف شده و این سازه سنگین ایجاد شده ولی هیچ دلیلی ندارد که این اشتباه ادامه پیدا کند و برای آن هزینه شود برای راه اندازی منوریل هزینه های صدها میلیاردی لازم است که نباید صرف شود.

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/39212
اخبار مرتبط

نظرات شما