مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم مطرح کرد:

مصرف متعادل کودهای شیمیایی یارانه‌ای در استان قم/کسب رتبه اول در کشور

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم با اشاره به اینکه حفظ خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک با مصرف بهینه و متعادل کود امکان‌پذیر است، گفت: در سال جاری استان قم در مصرف متعادل و بهینه کودهای شیمیایی در سطح کشور رتبهٔ اول را کسب نموده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  مصرف متعادل کود یکی از عوامل مهم در افزایش عملکرد و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی است. میزان عناصر غذایی موجود در خاک بستگی به ساختمان و بافت خاک، سوابق کشت و کار و عملیات انجام شده بر روی آن دارد.
از همین رو مهندس زند مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا  اظهار داشت: حفظ خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک با مصرف بهینه و متعادل کود امکان‌پذیر است.
وی افزود: شرایط آب‌وخاک در استفاده متعادل از کودهای شیمیایی، آلی و بیولوژیکی به روشی صحیح و مطابق با نیازهای واقعی محصول تأثیرگذار است.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم  دربارهٔ حاصل‌شدن سلامت برای انسان با استفادهٔ صحیح از کود برای انسان گفت: مصرف بهینهٔ کود علاوه بر افزایش کمّی و کیفی محصول سبب ایجاد سلامت در انسان و دیگر موجودات زنده و محیط‌زیست می‌شود.
زند ادامه داد: امکان بهره‌برداری از خاک برای سال‌های متمادی با مصرف بهینه از این نهاده امکان‌پذیر است.
وی یادآور شد: مصرف بهینه از کودهای شیمیایی سبب کاهش هزینهٔ تأمین کود و کوددهی می‌شود.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم افزود: تغذیهٔ متعادل محصولات با کودها، افزایش خاصیت انبارداری محصول و تا حدودی حفظ‌شدن محصولات در مقابل تغییرات فیزیکی و شیمیایی را در پی دارد.
وی یادآور شد: در حالت عدم توازن و تعادل تغذیه‌ای، مصرف کودها نه‌تنها مؤثر واقع نمی‌شود، حتی در بعضی مواقع در جهت عکس عمل کرده و کشاورزان را متحمل ضررهای اقتصادی فراوانی می‌کنند، به‌عنوان‌مثال در سطح ثابت پتاسیم، افزایش کود ازتی نه‌تنها افزایش عملکردی را به دنبال نداشته؛ بلکه در بعضی مواقع به کاهش آن نیز منجر شده است.
وی با تأکید بر جلوگیری از تأثیر سرمازدگی و خشکسالی بر عملکرد محصولات کشاورزی افزود: از کشاورزان می‌خواهیم که با تغذیه درست و به‌موقع باعث افزایش تولید و جلوگیری از خسارت احتمالی شوند. در سال جاری استان قم در مصرف متعادل و بهینه کودهای شیمیایی در سطح کشور رتبهٔ اول را کسب نموده است.

حیدری

انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/39426
اخبار مرتبط

نظرات شما