تامین نشدن حقابه و گردوغبار ۲ چالش نگران‌کننده قم است

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم با اشاره به چالش‌های پیش روی استان گفت: تامین نشدن حقابه‌های زیست‌محیطی و گردوغبار ۲ چالش عمده و نگران‌کننده محیط زیست قم است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، سید رضا موسوی مشکینی روز سه‌شنبه در نشست نخبگان حوزوی و دانشگاهی با رییس سازمان محیط‌زیست کشور در دانشگاه قم، بابیان اینکه به خاطر تامین نشدن حقابه‌ها شاهد کاهش ظرفیت منابع سفره‌های زیرزمینی شده‌ایم، گفت: کانون‌های گردوغبار در فاصله ۲۰ کیلومتری استان واقع‌شده‌اند.

وی بیان کرد: حقابه‌های استان قم از رودخانه قره چای و قمرود به نزدیک صفر رسیده و علاوه بر آن میزان دبی آب رودخانه شور نیز بسیار اندک شده‌است.

موسوی مشکینی یادآور شد: کانون‌های گردوغبار در شش ماه اول سال بشدت استان قم را تحت تاثیر می‌دهد و به خاطر کاهش حقابه‌ها و ادامه روند خشکسالی هرسال بر حجم آنها افزوده می‌شود.

وی تصریح کرد: در تیرماه امسال برای اولین بار در تاریخ ۲۳ روز از آن آلوده بود که بخش عمده‌ای از آنها از کانونهای داخلی است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم گفت: ۲۶ گونه پستاندار، ۲۵۷ گونه پرنده، ۲۰ گونه ماهی، ۸۰۰ گونه گیاه در این استان شناسایی‌شده و متوسط بارش ۱۶۰ میلی‌متر است و پتانسیل تبخیر نیز ۳ هزار و ۵۰۰ میلی‌متر در سال است که سبب ایجاد اقلیم خشک و نیمه‌خشک شده‌است.

موسوی مشکینی با اشاره به وجود یک منطقه حفاظت‌شده و ۴ منطقه شکارممنوع، یادآور شد: همچنین ۶ تالاب به مساحت ۱۰۰ هزار هکتار سالانه میزبان هزاران پرنده مهاجر است.
وی ادامه داد: افزون بر ۲ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی در هفت شهرک صنعتی و ۴ ناحیه صنعتی مشغول فعالیت هستند که ۷۰ درصد واحدهای صنعتی در محدوده نزدیک به شهر مستقر شده‌اند.

همچنین در حاشیه این نشست از ۲ کتاب با عناوین«اصول و مبانی اخلاقی و الهیاتی و کلامی محیط‌زیست در اسلام» نوشته عزیزاله فهیمی و علی مشهدی و «فرهنگ ترویجی اخلاق محیط‌زیست» به قلم علی مشهدی عضو هیات علمی دانشگاه قم که با مشارکت سازمان حفاظت از محیط‌زیست استان به رشته تحریر درآمده بود، رونمایی شد.



انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/39560
اخبار مرتبط

نظرات شما