به مناسبت سالروز میلاد امام حسین (ع) و روز پاسدار بررسی شد؛

نقش سپاه در راستای تأمین منافع ملی،عمومی و خنثی‌سازی توطئه‌ها

سپاه پاسداران در این چهار دهه بعد از انقلاب در تمام مشکلاتی که برای کشور پیش‌آمده برای کمک به مردم و نظام آماده بوده و بازهم حاضر خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، در نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ بنا به فرمان حضرت امام خمینی (قدس السره) به جوانان غیور و انقلابی ایران اسلامی، عده‌ای از دل‌سوختگان راستین و پیروان صدیق ولایت‌فقیه گرد هم جمع آمدند، و نهاد مقدس سپاه را پی‌ریزی کردند.
پاسدار در لغت به معنی نگهبان و مراقب است و پاسداران، کسانی هستند که در حساس‌ترین لحظات تاریخ، از میان مردمان برمی‌خیزند و همچون دژی استوار، مردانه در راه رسیدن به حق و حقیقت و حفظ آن گام برمی‌دارند. تشابه عملکرد و هم‌خوانی اهداف پاسداران با سیره عملی امام حسین علیه‌السلام، موجب شد تا روز تولد مبارکش به‌عنوان «روز پاسدار» تعیین شود.
شاید در آن روزهای نخست که هدف سپاه را پاسداری از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن مطرح می‌کردند، تصور نمی‌رفت که چه مسئولیت سنگین و رسالت خطیری به عهدة این تشکیلات تازه‌تأسیس خواهد بود؛ اما ازآنجاکه محرک حضور در این نهاد، خدمت بی‌شائبه به انقلاب اسلامی و اطاعت محض و عاشقانه از مقام والی ولایت‌فقیه بود سپاه به‌عنوان بازوی توانمند ولایت‌فقیه، خویشتن را برای هر نوع مأموریت محوله آماده کرده بودند.
امام (قدس سره) در دوم اردیبهشت سال ۱۳۵۸ طی فرمانی به شورای انقلاب رسماً تأسیس این نهاد مقدس را اعلام کردند و شورای انقلاب با تأسیس شورای فرماندهی سپاه گام اساسی را در جهت سازماندهی این نهاد برداشت.
سپاه نهادی در جهت پیاده‌کردن اهداف و آرمان‌های والای انقلاب اسلامی است و نام‌گذاری سال روز ولادت سالار شهیدان به نام روز پاسدار ازاین‌جهت است که سپاه آرمانی بزرگ و مقدس دارد که حفاظت و نگهبانی از نظام و حکومتی است که بر اساس اسلام ناب محمدی - صلی‌الله علیه و آله - برپا شده است و داعیة تحقق نسبی آن را در جهان امروزی دارد و دامنة این آرمان تا زمان حکومت عدل جهانی امام مهدی «عج» نیز گسترده است و بدین لحاظ دارای آرمان‌های مکتبی، انسانی و جهان‌شمول است که باید همیشه حرکت خود را بدان سوی جهت دهد.
اگرچه سپاه هویتی نظامی دارد؛ ولی نظامی‌گری در واقع یک بعد از ابعاد هویت مقدس این نهاد مکتبی و مردمی است و در این سال‌ها بسیار دیده‌ایم که سپاه خارج از هویت نظامی خود در کشور در ابعاد مختلف و در رخدادهای مختلف به خدمت‌رسانی به مردم بدون چشم داشتی پرداخته است.



نقش‌آفرینی سپاه در تمام عرصه‌ها برای پیشبرد انقلاب اسلامی
از همین رو  سردار یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار قم فردا  با اشاره به خدمات سپاه بعد از انقلاب، اظهار داشت:  در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد توطئه‌های بی‌شمار دشمن برای بی‌ثباتی و ناآرامی کشور حتی از طریق قائله‌های تجزیه‌طلبی بودیم. دشمنان در تلاش بودند تا یکپارچگی و تمامیت ارضی کشور را از بین ببرند فلذا ما درخشش سپاه را در همان سال‌های اول و حتی می‌توان گفت در ماه‌های اول تأسیس سپاه ببینیم که کارکردهای سپاه به طور مشخص در تمام سراسر کشور مخصوصاً در مراکز کشور و مناطق قومیتی مثل کردستان و سیستان بلوچستان آن آرامش و ثبات لازم برقرار شود و قائله‌های تجزیه‌طلبی از بین برود.
وی ادامه داد: در مرحله بعد سال ۱۳۵۹ جنگی بر کشور ما تحمیل شد که سپاه درخشش خاصی را در دوران دفاع مقدس نشان داد به‌گونه‌ای که تا پایان جنگ تعداد شهدا سپاه بیش از تعداد پاسداران سال‌های اولی است که سپاه تشکیل می‌شود. 
معاون سیاسی سپاه پاسداران اضافه کرد: در ادامه هم تا به امروز می‌بینیم که در حوزه‌های مختلف دفاعی، نظامی، امنیتی، علمی، فرهنگی و همچنین در حوزه اقتصادی و در حفظ انقلاب اسلامی در پیشبرد انقلاب اسلامی و در خنثی‌سازی دسیسه‌های دشمنان سپاه پاسداران نقش مؤثری ایفا می‌کند و اگر ما در این سال‌ها عملکرد سپاه را در یک نگاه نادیده بگیریم که اگر سپاه وجود نداشت، می‌توانیم با اطمینان بگوئیم کشور ما در چنین موقعیت و جایگاهی قرار نداشت.
وی خاطرنشان کرد:  درهرحال می‌توان در یک کلمه گفت پرونده سپاه در چهل و چهار سال گذشته پرونده روشن و درخشان در راستای تأمین منافع ملی و حفظ مصالح عمومی و خنثی‌سازی توطئه‌ها هست.

همان‌طور که گفته شد امروز استکبار و کشورهای حامی استکبار در تلاش هستند تا این نهاد مقدس را از پای در بیاورند و با قراردادن اسم آنها در لیست تروریست‌های دنیا، آن را محدود کنند؛ اما هرکسی که تنها کوچک‌ترین اطلاعاتی از خدمت‌رسانی‌ها این نهاد داشته باشد خواهد گفت که کاش کشور ما هم از این تروریست‌ها داشته باشد چرا که سپاه با خلق صحنه‌ها و حماسه‌های فراموش‌نشدنی در کشور برای مردم و سربلندی کشور باعث سرمشق جوانانِ مؤمن و آزادی‏خواه جهان شده است.
ارتقا جایگاه معنوی سپاه در بین ملت‌ها
از همین رو حجت‌الاسلام ذوالنور در گفتگو با خبرنگار ما  با اشاره به اینکه محبوبیت و جایگاه معنوی سپاه در دنیا ارتقا پیدا کرد، گفت: مردم دنیا و منطقه منشأ همه بدبختی‌ها به‌ویژه تروریسم را آمریکا می‌دانند به همین دلیل وقتی آنها سپاه را به‌عنوان تروریسم معرفی می‌کنند جایگاه معنوی سپاه هم در بین ملت‌ها ارتقا پیدا خواهد کرد.
وی اضافه کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تمام آرزوهای آمریکا را در منطقه و تلاش برای حکمرانی در منطقه را از بین برده است و این ضربه بزرگی است که از سپاه خورده است.



امروز همه اذعان دارند که پرچم‌دار اصلی مبارزه با تروریسم جمهوری اسلامی مخصوصاً سپاه پاسداران و نیروی قدس سپاه است. در کنار اقدامات تأمین امنیت و اقدامات نظامی و در واقع رساندن جمهوری اسلامی به سطحی  که از قدرت بازدارندگی نظامی در منطقه برخوردار باشد ما خدمات سپاه را به مردم در حوزه‌های مختلف هم می‌بینیم.

سپاه سد محکمی در برابر توطئه‌ها، هجمه‌ها و تخریب‌های دشمنان است
از همین رو سردار جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران با اشاره به علت این دشمنی آمریکا و هم‌پیمانانش با سپاه اظهار داشت: علت اصلی خصومت آمریکایی‌ها و در کنار آمریکایی‌ها صهیونیست‌ها و در کنار صهیونیست‌ها برخی از کشورهای عربی مرتجع در منطقه و در ادامه  این مسائل جریان ضدانقلاب این است که سپاه نقش بی‌بدیل و بی‌نظیری در خنثی‌سازی توطئه‌های آن‌ها و به شکست رساندن نقشه‌های شیطانی آن‌ها داشته است.
وی افزود: برآورد و جمع‌بندی آمریکایی‌ها این است که آن مجموعه‌ای که طرح‌های آنها را با شکست مواجه کرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. یعنی اگر آمریکا در افغانستان، عراق، سوریه و سرزمین‌های اشغالی نتوانست به اهداف خود برسد عامل اصلی ناکامی‌های خود را سپاه پاسداران می‌بینند و حتی در داخل ایران هم برخی از نقشه‌ها و توطئه‌ها را اگر نتوانستند به نتیجه دلخواه برسانند بازهم سپاه پاسداران را عامل اصلی ناکامی در نقش‌ها و برنامه‌های خود می‌بینند.

امروز انقلاب به یک حرکت پویا و مؤثر در ایران، منطقه و جهان رسیده است
معاون سیاسی سپاه گفت: هدف آمریکایی‌ها از سال ۱۳۵۷ به بعد شکست انقلاب بوده است و اگر امروز انقلاب به یک حرکت پویا و مؤثر در ایران، منطقه و جهان رسیده و اگر جمهوری اسلامی را دارای موقعیت فوق‌العاده راهبردی در منطقه می‌بینیم که تأثیرگذار و الهام‌بخش است و در آستانه تبدیل‌شدن به یک قدرت بین‌المللی است؛ معنای این مسئله این است که آن مجموعه‌ای که پاسدار انقلاب بوده است خوب ایفای نقش کرده است.
وی تصریح کرد: لذا وقتی دشمنان ما سهم بالای سپاه را در حفظ انقلاب و پیشبرد انقلاب و حفظ جمهوری اسلامی ارزیابی می‌کنند طبیعی است که کینه سپاه را به دل بگیرند و دشمنی سپاه را داشته باشند و به دنبال تضعیف و تخریب سپاه باشند. پس ما می‌بینیم که هم در بحث ترورها  که نمونه برجسته و آشکار آن سپهبد شهید سردار قاسم سلیمانی است؛ آمریکایی‌ها به شکل‌های مختلف در آسیب رساندن به سپاه نقش ایفا کردند و یا تحریم‌هایی که علیه سپاه و مجموعه‌های وابسته به سپاه اعمال کرده‌اند و یا اگر امروز جمهوری اسلامی از یک موقعیت ممتازی برخوردار است از حیث قدرت دفاعی و نظامی و اقتدار موشکی باز سهم سپاه را یک سهم بالایی می‌بینند.

سپاه سد محکمی در برابر توطئه‌ها، هجمه‌ها و تخریب‌های آمریکاست
سردار جوانی با اشاره به اینکه امروز دشمنان با سدی به نام سپاه برخورد می‌کنند، گفت: در مجموع می‌تواند گفت که علت اصلی دشمنی دشمن با سپاه پاسداران این است که آن‌ها سپاه را یک سد محکمی در برابر خودارزیابی می‌کنند وقتی آمریکایی‌ها به این جمع‌بندی می‌رسند که شکست انقلاب اسلامی و شکست جمهوری اسلامی ممکن نیست مگر اینکه سپاه را از سر راه بردارد؛ به همین دلیل تمرکز می‌کنند تا سپاه را به هر شکلی تضعیف و تخریب کنند و در حوزه‌های مختلف می‌بینیم که علیه سپاه چه جوسازی‌ها و هجمه‌هایی انجام می‌دهند تا شاید بتوانند پشتوانه‌های مردمی سپاه را دچار سایش کنند و یک نوع بدبینی در جامعه  نسبت به سپاه ایجاد کنند؛ دلیل همه این اقداماتی که دشمن انجام می‌دهد در همان نکته‌ای است که اشاره کردم؛ آنها سپاه را عامل ناکامی‌های خودارزیابی می‌کنند.

درهرحال باگذشت چهل و چهار سال از انقلاب اسلامی، تمام مردم کشور به‌نوعی از خدمات سپاه در روزهای سخت بهرمند  شده و یا آن را دیده‌اند و با تمام دشمنی‌های دشمنان قسم‌خورده اسلام و نظام بازهم سپاه در کنار مردم بوده و خواهد ماند.



انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/40313
اخبار مرتبط

نظرات شما