قم فردا گزارش می دهد؛

قم آماده میزبانی از زائران نیمه شعبان

حضور ۲ میلیون زائر در ایام نیمه شعبان در قم پیش بینی شده است به همین منظور تمام امکانات قم برای خدمت به زائران نیمه شعبان بسیج شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با توجه به همزمانی عید نوروز و ایام ماه مبارک رمضان روزهای پایانی سال که مصادف با نیمه شعبان است حضور دو میلیون زائر در قم پیش بینی شده است با وجود مشکلات در زیرساخت‌ها اما قم آماده میزبانی از زائران نیمه شعبان است.

در این زمینه مقیمی معاون اجتماعی ، فرهنگی و زیارت استانداری قم با اشاره به اعلام آمادگی ۳۱۳ موکب برای خدمت رسانی به زائران پیاده نیمه شعبان در بلوار پیامبر اعظم در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار داشت: امسال نیمه شعبان چند ویژگی خاص دارد امسال نیمه شعبان در روز چهارشنبه است و تا روز شنبه تعطیلات سه روز را شاهد هستیم از طرفی چهارم فروردین مصادف با آغاز ماه مبارک رمضان است به همین خاطر سفرهای نوروزی زودتر آغاز خواهد شد به همین خاطر اقدامات ویژه و متفاوت را برنامه ریزی کردیم.

وی ادامه داد: با پیگیری استاندار و تولیت مسجد مقدس جمکران حمایت دستگاه‌های ملی به کمک برگزاری هرچه باشکوه‌تر نیمه شعبان در قم خواهند آمد، با ورود وزیر کشور ستاد ملی نیمه شعبان شکل گرفته است و جلساتی نیز با حضور شهرداری‌های شهرهای کلان و تهران برگزار شده همچنین جلسه‌ای نیز در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به ریاست نماینده مقام معظم رهبری و رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شده است.

مقیمی تصریح کرد: معاون هماهنگ کننده وزیر کشور نامه‌ای به استانداران سراسر کشور برای فعال شدن ستاد جشن‌های نیمه شعبان و پشتیبانی از جشن‌های نیمه شعبان برای عزیمت موکب‌ها و هیئت‌ها ارسال کردند تا امکانات استان‌های مختلف هم برای حضور زائران نیمه شعبان هم برای کمک به برگزاری جشن نیمه شعبان در قم وارد میدان شود.


 کمبود پارکینگ همواره یکی از مشکلات ایام نیمه شعبان در قم بود در این زمینه معاون خدمات زائران مسجد مقدس جمکران از آماده سازی ۱۶۰ هکتار پارکینگ و استقرار ۶۰ موکب در داخل مسجد مقدس جمکران در ایام نیمه شعبان خبر داد و گفت:در این ایام ۴ هزار نفر از خادمان در مسجد مقدس جمکران از عاشقان حضرت ولیعصر (عج) میزبانی می‌کنند.

معاون خدمات زائران مسجد مقدس جمکران افزود: شبستان کربلا ویژه مراسم آقایان و شبستان امام حسن عسکری (ع) محل برگزاری برنامه‌ها به صورت خانوادگی است.

صدوقی  با بیان اینکه هم اکنون ۶۰۰ چشمه سرویس بهداشتی در مسجد جمکران وجود دارد افزود: در ایام نیمه شعبان ۶۰ چشمه موقتی نیز در فضا‌های مختلف مسجد تعبیه خواهد شد و ۱۴۶۸ سرویس بهداشتی در اطراف مسجد برای رفاه حال زائران تعبیه خواهد شد.

سید محسن میرهادی با اشاره فعالیت ستاد شهرداری منطقه هشت واقع در بلوار پیامبر اعظم(ص) جنب میدان آل‎یاسین(ع) برای نیمه شعبان اظهار داشت: پارکینگ آل یاسین (شماره ۷) با مساحت ۵۵ هزار مترمربع در میدان آل یاسین تسطیح و آماده‌سازی شده که با رنگ قهوه‌ای با ظرفیت ۱۴۵۰ دستگاه سواری برای ایام نیمه شعبان تجهیز شده است. 

وی ادامه داد: در ستاد منطقه هشت چندین چشمه سرویس بهداشتی برای آقایان و بانوان، تانکر آب شرب، مخازن ذخیره‌سازی پسماند، نورافکن سیار، محل استراحت بانوان و آقایان، نمازخانه آقایان و بانوان، محل شارژ موبایل و غرفه گمشدگان تدارک دیده‌شده است.


تامین کالاهای اساسی موکب ها و زائران میلیونی مسجد مقدس جمکران هرسال به صورت منظم انجام می‌شود امسال نیز به گفته حاجی رضا مدیر کل سازمان جهاد کشاورزی استان قم مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

حاجی رضا افزود: با توجه به اینکه در ایام پایانی سال قرار داریم و در این ایام مناسبت‌ مهم نیمه شعبان و بعد از آن نیز ایام سال نو که با ماه مبارک رمضان متقارن شده است را در پیش داریم، وظیفه جهاد کشاورزی تأمین  کالای اساسی این ایام است.


وی افزود: سازمان جهاد کشاورزی و مدیریت استان بیش از یک ماه پیش برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده و با توجه به اینکه مناسبت‌ها پشت سر هم قرار گرفته است تیم ما آمادگی لازم را دارد، در حوزه تأمین و تدارک کالاهای اساسی اقدامات خوبی صورت گرفته است.

حاجی رضا خاطر نشان کرد: قرارگاه امنیت غذایی و کمیته ارزاق عمومی زیر مجموعه ستاد تنظیم بازار استان شکل گرفته است و هماهنگی لازم در این حوزه انجام شده تا هم در حوزه تأمین و هم توزیع و نظارت با هدف تنظیم بازار قدم‌های خوبی برداشته شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم عنوان داشت: وجود کالاهای اساسی در استان قم در وضعیت خوبی قرار دارد، ذخایر کالاهای اساسی با توجه به جامعه هدف استان قم و جمعیت زائران که در ایام پیش رو به قم سفر می‌کنند مطلوب است، رصدهای لازم در حوزه تأمین امنیت غذایی با محوریت گوشت قرمز ، مرغ، برنج و میوه انجام شده و تدارکات خوبی هم صورت گرفته است.

با توجه به تجربیات سال‌های گذشته جاده‌های منتهی به شهر قم در ایام نیمه شعبان شلوغترین روزهای خود را سپری می‌کنند امنیت و ایمنی جاده‌های منتهی به قم با وجود کم بودن نیرو توسط پلیس راه استان قم تأمین می شود. 

پناهی رئیس پلیس راه استان قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به نزدیک بودن اعیاد شعبانیه و سفرهای نوروزی بیان داشت: محورهای اطراف مسجد مقدس جمکران برعهده پلیس راهور و محورهای منتهی به مسجد مقدس جمکران بر عهده پلیس راه استان قم است که برای خدمت رسانی هرچه بهتر به زائران جلسات متعددی برگزار شده است و پلیس راه در محورهای ورودی به قم با حداکثر توان آمادگی دارد که پذیرای زائران باشد.

برای نیمه شعبان امسال ۱۵ کیلومتر ریسه با بیش از ۳۰ هزار لامپ در مسجد مقدس جمکران آماده سازی شده و در آستانه ولادت حضرت ولی عصر (عج) میعادگاه عاشقان را غرق در نور خواهند کرد.

در واحد برق مسجد مقدس جمکران خادمین افتخاری از قم، تهران و شهریار مشغول ریسه کشی و چراغانی جای جای این مکان مقدس هستند و بخشی از هزینه‌های تهیه ریسه و لامپ نیز توسط خیرین تأمین شده است.


همچنین مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم از احیای شب نیمه شعبان در ۱۱۷ مسجد استان قم خبر داد و اضافه کرد: اجرای سرود سربازان فرمانده با حضور نوجوانان دهه هشتادی، برپایی بیش از ۱۰۰ ایستگاه صلواتی در سطح شهر، برگزاری جشن نیمه شعبان در بیش از ۵۰۰ مسجد استان و برگزاری دعای ندبه در ۶۱ مسجد استان از دیگر برنامه های نیمه شعبان است.

حجت‌الاسلام شعبان‌زاده برگزاری همایش توانمندسازی، امید و نشاط‌آفرینی را یکی دیگر از برنامه‌های این اداره کل ذکر کرد و گفت: اجتماع بزرگ مهاجرین افغانستانی، روز جمعه ۱۲ اسفندماه ساعت ۱۵ در شبستان امام حسن عسکری(ع) مسجد مقدس جمکران برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: محفل شعر انتظار با حضور جمعی از بانوان ایرانی و بین المللی، روز دوشنبه ۱۵ اسفند در سالن شهید سلیمانی مسجد مقدس جمکران برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام شعبان‌زاده برگزاری مراسم عهد خادمی ویژه مسئولان هیات‌های مذهبی استان در روز جمعه ۱۲ اسفند را از دیگر برنامه‌های این ایام برشمرد و اظهار کرد: در این آئین که برای دومین سال اجرا می‌شود جمعی از مسئولان هیأت‌های مذهبی و پیرغلامان امام حسین(ع)، صحن جامع امام مهدی(عج) را غبارروبی خواهند کرد.


انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/40538
اخبار مرتبط

نظرات شما