مدیرعامل تعاونی مرغداران مرغ تخم‌گذار استان قم مطرح کرد:

ضربه شدید ممنوعیت صادرات تخم‌مرغ به تولیدکنندگان قم

مدیرعامل تعاونی مرغداران مرغ تخم‌گذار استان قم گفت: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری سال مهار تورم و رشد تولید نام‌گذاری شده است ممنوعیت صادرات تخم‌مرغ از سوی جهاد کشاورزی ضربه شدید به تولیدکنندگان تخم‌مرغ در قم که رتبه سوم در تولید تخم‌مرغ در کشور را دارد وارد می‌کند. 

حمیدرضا اسماعیلی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا از ممنوعیت صادرات تخم‌مرغ ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت: در صورت ممنوعیت صادرات تخم‌مرغ خوراکی تولیدکنندگان به‌شدت متضرر می‌شوند چرا  در کشور سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن تخم‌مرغ تولید می‌شود که ۱۰ در صد مازاد آن به خارج از کشور صادر می‌شود و استان قم در تولید تخم‌مرغ دارای رتبه سوم  است.  
وی با اشاره به ارسال نامه به وزیر جهاد کشاورزی گفت: در نامه‌ای با ۵ رونوشت به میره‌ای وزیر جهاد کشاورزی خواستار رفع ممنوعیت صادرات تخم‌مرغ خوراکی شدیم در آن نامه اعلام کردیم در وبینار که با حضور مدیران تشکل‌های ملی استان‌ها برگزار شد تأکید شده است صادرات باید از طریق اتحادیه‌ها انجام شود و هیچ‌کسی حق قطع صادرات را ندارد.
مدیرعامل تعاونی مرغداران  مرغ تخم‌گذار استان قم با بیان اینکه متأسفانه معاونت توسعه بازرگانی آن وزارتخانه بدون درنظرگرفتن منافع ملی و امنیت غذایی در اقدامی عجیب طی نامه‌ای صادرات تخم‌مرغ خوراکی را ممنوع کرده است گفت: در نامه مذکور قید کردیم، باتوجه‌به تصویب‌نامه شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی طی ابلاغ شماره ۳۸۳۳۹/۰۲۰ مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۲۷ وزیر وقت جهاد کشاورزی به‌منظور مدیریت بهینه بازار تخم‌مرغ تمامی اختیارت به اتحادیه مرکزی میهن واگذار گردیده؛ لذا خواهشمند است دستور فرمایید به‌منظور تداوم تولید، پایداری بازارهای صادراتی، جلوگیری از ضرر و زیان تولیدکنندگان و امنیت پایدار غذایی کشور نامه شماره ۱۹۲۱۰ مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۲۰ معاونت محترم توسعه بازرگانی وزارت متبوع لغو گردد. 
وی عنوان داشت: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری سال مهار تورم و رشد تولید نام‌گذاری شده است انتظار داریم مدیران جهاد کشاورزی که همه‌گونه با شرایط تولیدکنندگان این حوزه آشنایی دارند با برخی تصمیمات نادرست و غیرکارشناسانه تولیدکنندگان را ورشکسته نکنند؛ چون هم به زیان تولیدکننده و هم به زیان کشور خواهد بود. 
مدیرعامل تعاونی مرغداران  مرغ تخم‌گذار استان قم خاطرنشان کرد: ۲۷۱ واحد مرغ تخم‌گذار و ۹۲ واحد پرورش پولت (نیمچه تخم‌گذار) در استان فعال هستند و بیش از ۹۴ درصد مرغداران مرغ تخم‌گذار و پرورش پولت استان  تحت پوشش شرکت‌تعاونی هستند. 
اسماعیلی بیان داشت: سال گذشته  ۱۵۰ تن تخم‌مرغ در قم  تولید شد که ۱۰۰ تن مازاد صادر شده است.
خاطرنشان می‌شود ظرفیت پروانه مرغ تخم‌گذار در استان قم، ۱۰ میلیون و ۱۹۸ هزار قطعه است که از این تعداد، ۷ میلیون و ۸۵۲ هزار قطعه مرغ فعال و در حال تولید است.

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/42221
اخبار مرتبط

نظرات شما