عضو خبرگان رهبری در گفتگو با قم فردا:

اعدام‌ آشوبگران در ملأعام موجب بازدارندگی می شود

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه اعلام حکم اعدام آشوبگران اغتشاشات اخیر تمام مراحل قانونی را طی کرده است، گفت: برای اجرای حکم اعدام در ملأعام باید مصلحت‌سنجی توسط مسئولین صورت بگیرد؛ اما در قرآن هم داریم که باید برخی از احکام الهی در ملأعام اجرا شود تا آن بازدارندگی ایجاد شود.

آیت‌الله عسگر دیرباز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا با اشاره به اعلام حکم اعدام سه نفر از اوباش که در اغتشاشات سال قبل نیروهای مدافع امنیت در اصفهان را به شهادت رساندند، اظهار داشت: سال گذشته در اغتشاشاتی که رخ داد با مشکلات بسیاری روبرو بودیم.
وی ادامه داد: یکی از این مشکلات بمباران تبلیغاتی از خارج کشور و حمایت برخی رسانه‌های داخلی در فضای مجازی بود که همین تبلیغات باعث شده بود که فکر کنند خبری است و قرار است اتفاقی رخ دهد که با حضور برخی از مسئولین در میدان و سخنرانی‌های به‌موقع مقام معظم رهبری در خصوص استحکام نظام و اینکه نظام بر مبانی متقن استوار است و عقلانیتی پشت سر این نظام و محور مقاومت در منطقه است، تبلیغات دشمن خنثی شد.
عضو خبرگان رهبری اضافه کرد: البته بازهم دشمن در چهره‌های مختلفی در حال تلاش است؛ ولی  مدافعان انقلاب و مدافعان نظام اسلامی و مدافعان آرمان‌های شهدا در میدان هستند و این توطئه‌ها را خنثی می‌کنند.
وی عنوان کرد: برای کسانی که در این اغتشاشات مرتکب جرم و جنایت شدند حکم‌های مختلفی صادر شده است که صدور این حکم‌ها به دلیل وجود قانون، دادگاه، وکیل و قوه قضائیه در کشور است و البته برای برخی حکم‌ها مانند اعدام، دیوان عالی کشور را هم داریم.
آیت‌الله دیرباز ابراز داشت: همه اینها نشان می‌دهد که برای تعیین حکمی در خصوص هر نوع جرم و جنایتی مراحل بسیار زیاد و سختی طی می‌شود که همه اینها ناشی از دین مقدس اسلام است.
وی خاطرنشان کرد: به همین جهت اگر در خصوص جنایتی برای کسی حکم اعدامی صادر می‌شود قطعاً این مسئله تمام مراحل قانونی و تشریفات آن طی شده و بر اساس قوانین و مقررات این کار انجام می‌شود.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه اجرای حکم در ملأعام باشد یا نه گفت: بنده در جایگاهی نیستم که بخواهم دراین‌خصوص نظری بدهم؛ اما باید این مسئله مصلحت‌سنجی شود. یعنی مجریان حکم و رده‌های بالایی کشور بهتر می‌توانند دراین‌خصوص تصمیم‌گیری کنند.
وی افزود: وقتی حکمی اجرا می‌شود کسانی که ولی دم هستند با شنیدن اجرای حکم و اینکه حق به حق‌دار رسیده است تا حدودی آرامش خاطر پیدا می‌کنند؛  اما دراین‌خصوص ما به بازدارندگی اجتماعی کار داریم. در قرآن هم داریم که باید برخی از احکام الهی در ملأعام انجام شود تا آن بازدارندگی ایجاد شود.
آیت‌الله دیرباز گفت: دراین‌خصوص هم باید مصلحت‌سنجی توسط مسئولین امر انجام شود؛ اما اصل حکم باید اجرا شود چرا که کشور قانون دارد و این حکم بر اساس مراحل قانونی تعیین شده است.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/42270
اخبار مرتبط

نظرات شما