پررنگ شدن اقتصاد در روابط ایران و عراق

همایش صادرات پوشاک به عراق در قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، همایش صادرات پوشاک به عراق امروز جمعه ۲۹ اردیبهشت‌ماه در تالار شیخ مفید دانشگاه قم و به همت مرکز تجاری بین المللی جمهوری اسلامی ایران در نجف اشرف برگزار شد.

در این همایش که با حضور مسئولان اقتصادی و تولیدکنندگان پوشاک برگزار شد، شاهد سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین احمد شریفی رئیس دانشگاه قم، ذوالفقار حیدری مدیر روابط عمومی مرکز تجاری بین المللی جمهوری اسلامی ایران در نجف اشرف، محمدصادق قنادزاده، معاون ارتقای کسب و کارهای بین المللی سازمان توسعه تجارت و علی آقا محمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به سخنرانی پرداختند.

پوشاک؛ وسیله انتقال و توسعه فرهنگ است
حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی رئیس دانشگاه قم در این همایش، در خصوص نگاه اسلام به پوشش گفت: آئین اسلام به عنوان آئینی پیشرو و جهانی اهمیت زیادی به پوشاک ولباس داده است چرا که روایات فراوانی داریم و باب‌ها و فصل‌های زیادی به بحث پوشاک و لباس اختصاص داده شده است.
 
وی افزود: اسلام از ابعاد زیادی به بحث لباس پرداخته، که ما نیاز به فقه پوشاک در حوزه‌های علمیه خود داریم تا بتوانند مباحث و ابعاد مختلف پوشاک در اسلام اعم از ابعاد اقتصادی، فرهنگی و اخلاقی را تشریح و تبیین کنند.
 
حجت الاسلام و المسلمین دکتر شریفی در ادامه با تشریح کردن برخی از باب‌های مختلف در خصوص پوشاک بیان کرد: در یکی از باب‌ها گفته می‌شود که تشبه ظاهر مسلمانان به کافران به شدت منهی است، یعنی به لحاظ هویتی هم بخواهیم در نظر بگیریم مسلمان معتقد نباید ظاهری شبیه به کافران و دشمنان اسلام داشته باشد.
 
رئیس دانشگاه قم در ادامه همین باب‌ها افزود: دسته‌ای دیگر از روایات وجود دارد که می‌گوید پوشیدن لباس شهرت موجب بی‌آبرویی‌ در دنیا و آخرت می‌شود و به عبارت دیگر طبق گفته پیامبر اسلام (ص) کسی که لباس انگشت‌نما می‌پوشد خداوند لباس بی‌آبرویی بر تنش می‌کند.
 
رئیس دانشگاه قم در ادامه اظهار کرد: حتی اسلام در موضوع نوع پوشش و اینکه پوشیدن چه لباسی حرام است و یا پوشیدن چه لباسی حلال است نیز ورود کرده است، در حالی که هیچ دینی به این امر ورود نکرده و ورود اسلام از این رو است که اسلام نگاهی تمدنی و هویتی دارد.
 
وی در پایان با اشاره به ظرفیت و وظیفه دانشگاه قم درباره ایجاد رابطه بین‌الملل گفت: در دانشگاه ظرفیت بالایی در روابط بین‌الملل وجود دارد، به طوری که در حال حاضر ما میزبان ۲۳ کشور دنیا در دانشگاه قم هستیم و امیدوار هستیم که بتوانیم این ظرفیت را در سال‌های آینده به ۵۰ کشور برسانیم.

صادرات نساجی، سهم متناسبی با صادرات غیر نفتی ندارد

محمدصادق قنادزاده، معاون ارتقای کسب و کارهای بین المللی سازمان توسعه تجارت نیز در خصوص عدم تناسب صادرات پوشاک با صادرات غیر نفتی کشور گفت: صادرات نساجی تناسب مناسبی با صادرات غیر نفتی ندارد چرا که کشور حدود ۷۰۰ تولیدکننده شناسنامه‌دار، ۳۰۰ هزار صنف فعال و بیش از ۱ میلیون نفر فعال در این حوزه دارد که تنها ۸۰ میلیون دلار از ۱۵۳ میلیارد دلار صادرات غیر تفتی را به خود اختصاص داده است که عدد مناسبی نیست.

وی درباره مشکلاتی که در حوزه تجارت و صادرات در کشور وجود دارد، بیان کرد: یکی از ایرادات جدی که در حوزه تجارت وجود دارد، عدم تنوع سبد صادراتی است؛ ۷۵ درصد سبد صادراتی کشور مربوط به صنایع پتروشیمی و فولادی با ارزش افزوده پایین است و نیاز داریم که به سمت تنوع دادن به سبد کالایی برویم کالاهای با ارزش‌افزوده بالا تولید کنیم، کاری که کشورهای مترقی در حال حاضر انجام می‌دهند.

وی در همین خصوص افزود: کالاهای مصرفی یکی دیگر از تولیداتی است که باید به سمت آن برویم که یکی از همین کالای مصرفی پوشاک است، پوشاک آخرین زنجیره تولید است که متاسفانه به این مبحث هم خوب نپرداخته‌ایم.

قنادزاده با اشاره به محدود بودن شرکای تجاری ایران اظهار کرد: ایران، شرکای تجاری محدودی دارد چه در بحث صادرات و چه در بحث واردات؛ همچنین لازم است بر روی زیرساخت‌هایمان کار کنیم، در بحث بازاریابی و مالی و بانکی نیز همچنان ضعف مشاهده می‌شود.

معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت با تشریح برنامه دولت سیزدهم در این زمینه افزود: در بحث تحرک روابط با کشورهای هدف، سازمان توسعه تجارت راه‌اندازی نمایشگاه و اعزام و پذیرش هیئت‌های خارجی در حجم بسیار بالا برنامه‌ریزی‌کرده‌ است.

وی با اشاره به برنامه و دستاورد دولت در اعزام و پذیرش هیئت‌های خارجی افزود: در بحث پذیرش هیئت‌های خارجی حجم زیادی از پذیرش هیئت خارجی داشتیم، از کشورهای آفریقایی بیش از صد هیئت تجاری داشتیم و در اسفند ماه هم بزرگترین همایش تجاری ایران و افریقا را داشتیم که بیش از ۶۰ مقام از آفریقا در آن حضور داشتند.

صادق‌زاده به رایزنان اقتصادی به عنوان بازوی دولت در بحث تجارت اشاره کرد و گفت: که در ابتدای دولت ۲ رایزن اقتصادی وجود داشت که در حال حاضر توانستیم آن را به ۲۰ رایزن اقتصادی در کشورهای مختلف برسانیم.

وی در ادامه درباره تنوع مقاصد اقتصادی تجاری افزود: همانطور که اشاره کردیم در حال حاضر بیش از ۵ الی ۶ شریک اقتصادی بیشتر نداریم و سعی داریم که بتوانیم شرکای اقتصادی خود را به ۲۴ شریک اولویت اقتصادی برسانیم، باید بتوانیم مشوق‌های خود را به سمت شرکای با ظرفیت بیشتر مثل آفریقا و آمریکای جنوبی هدایت کنیم.

صادق زاده در پایان گفت: بخشی از صنف کشور شرکت‌های کوچک و متوسط هستند که متاسفانه به بلوغ کافی برای رقابت با شرکت‌های خارجی نرسیده‌اند.

رفاقت با کشور عراق را به اقتصاد بیاورید

در پایان نیز، علی آقا محمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در خصوص همکاری بین عراق و ایران در حوزه اقتصادی گفت: بین ایران و عراق رفاقتی وجود دارد که این رفاقت با خون گره زده شده است؛ این رفاقت را باید در حوزه اقتصاد بیاوریم.

وی افزود: این رفاقت می‌تواند دو کشور را مکمل هم قرار دهد و جهان عرب و اسلام رو بهم وصل کند، تا بتوانیم مجموعه بزرگی با عراق درست کنیم و بدانید این نزدیکی قطعا رزق و روزی دارد و نتیجتا امیدوارم در جهت تکامل دینی حرکت کند.

اقا محمدی در ادامه با بیان وضعیت صنعت لباس در ایران گفت: صنعت لباس یکی از مهم‌ترین صنایع پیشرفته کشور است ولی متاسفانه مورد بی‌‎توجهی قرار گرفته و در وهله اول لازم است که صاحب این صنعت، به آن عظمت دهد.

وی افزود: لباس مظهر هنرها و ظرافت‌ها است و نشان دهنده کمالات فرهنگی در انسان‌هاست چرا که همه انسان‌ها دوست دارند زیبا دیده شوند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه کجای دنیا ترمه‌دوزی‌های ایران را دارد؟ به ارزش و کارایی صنعت پوشاک اشاره کرد وافزود: در صنعت لباس زیبایی زندگی وجود دارد، میتواند رابطه بین دو کشور را بهم گره بزند و می‌تواند بین عالم سرایت کند اگر با قیمت و فرهنگ مناسب عرضه شود، همچنین می‌تواند جنبه اشتغال‌زایی داشته باشد.

وی در پایان گفت: فقط این نیست که کار شما کافی باشد بلکه جاهایی نیاز به حمایت حکومت هم دارید، و لازم است که در این مراسم افقی برای همکاری با عراق ترسیم کنید و هدف‌گذاری اقتصادی کنید تا بتوانیم به افق یک میلیارد دلار تبادل اقتصادی در صنعت پوشاک با عراق برسیم.




انتهای پیام/


منبع:ایسنا
http://qomefarda.ir/42308
اخبار مرتبط

نظرات شما