مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم:

۹۰ درصد کودهای کشاورزی داخلی است

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم گفت: در حوزة نهاده‌های کشاورزی خاص کودهای کشاورزی، کودهای شیمیایی و غیرشیمیایی یکی از اقدامات اصلی که می‌تواند در مهار تورم و ثبات قیمت‌ها نقش اساسی خود را ایفا کند افزایش تولید هست.

حسین زند در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا با اشاره به عملکرد جهاد کشاورزی در راستای تأمین کود شیمیایی نیاز کشاورزان، اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱  از مجموع سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن کودهای کشاورزی، کودهای یارانه‌ای - شامل کودهای فسفاته، پتاسه، ازته و البته کودهای غیرشیمیایی - تأمین و توزیع شده در بخش کشاورزی کشور، دقیقاً سهم واردات تنها ۶/۱۰درصد بوده است.
وی ادامه داد: یعنی نزدیک به ۹۰ درصد کودهای کشاورزی یارانه‌ای تأمین و توزیع شده، تولید داخل هستند.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم  ابراز داشت: ناگفته پیداست که کودهای کشاورزی، یکی از مؤثرترین نهاده‌های کشاورزی است که نقش مهمی در افزایش کمیت و کیفیت تولید محصولات کشاورزی دارد و خوشبختانه علی‌رغم مشکلات بسیار در این مسیر،  توانستیم سهم تولید داخلی را در سبد مصرفی یارانه‌ای کود کشاورزی کشور به ۹۰ درصد برسانیم و صرفاً ۱۰ درصد مجموع کودهای کشاورزی یارانه‌ای تأمین و توزیع شده از محل واردات است.
وی با اشاره به روند روبه‌رشد تولید داخلی کودهای کشاورزی در ایران گفت: این نکته نیز بسیار مهم است که در دهه ۸۰ معادلة سهم تولید داخل و واردات کودهای کشاورزی دقیقاً برعکس بود. یعنی، در ابتدای سال‌های دهه ۸۰ تقریباً ۹۰ درصد کودهای کشاورزی موردنیاز کشور از محل واردات تأمین می‌شد و ظرفیت تولید داخلی کودهای کشاورزی در ایران تقریباً ۱۰ درصد مقدار تأمین و تدارک سالیانه بود.

زند به روند اجرای برنامه خودکفائی در این زمینه اشاره کرد و خاطرنشان شد: برنامه این است که در سال ۱۴۰۲ میزان تولید داخل را به بیش از ۹۰ درصد افزایش داده و طبق برنامه‌ای که تعریف شده است طی سه سال آینده، صددرصد نیاز کشور به کودهای کشاورزی از تولید داخلی تأمین شود و نیازی به واردات نداشته باشیم.
وی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و سنوات گذشته برای تولید کودهای کشاورزی بیان کرد: البته، خوشبختانه در حال حاضر کشور در بعضی از کودهای کشاورزی نظیر کود اوره – که نزدیک به ۷۰ درصد سبد کودی مصرفی کشاورزی کشور به آن اختصاص دارد، نه‌تنها واردکننده نیست که از صادرکنندگان بزرگ منطقه هم هست.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم تصریح کرد: چنانچه در سنوات گذشته نیز در برنامه ابلاغی تأمین و توزیع کودهای یارانه‌ای آمده بود، امسال نیز طبق برنامه بخشی از فعالیت‌های تأمین و توزیع کودهای کشاورزی به کودهای میکرو اختصاص دارد.
وی اضافه کرد: البته با اینکه بخشی از مواد اولیه برخی کودهای میکرو از خارج وارد می‌شود؛ اما بخش قابل‌توجهی از منابع اولیه تولید این نوع کودها از محل منابع داخلی در اختیار بخش خصوصی تأمین شده و به‌این‌ترتیب می‌توان گفت که عملاً این کودها ۱۰۰ درصد تولید داخل هستند.
زند در خاتمه با تأکید بر اهمیت داخلی‌سازی تأمین و توزیع کودهای کشاورزی مورد مصرف بخش کشاورزی کشور گفت: این امر ضریب خوداتکایی و خودکفایی کشور را افزایش داده و در کنترل قیمت کودهای کشاورزی و نهایتاً محصولات کشاورزی بسیار مهم و مؤثر است.


انتهای پیام/160


منبع:قم فردا
http://qomefarda.ir/42342
اخبار مرتبط

نظرات شما