رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان قم:

مصالح ساختمانی تولید داخل توان رقابت در بازار بین‌المللی را دارد

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان قم با اشاره به اینکه تعرفه‌های خدمات نظام‌مهندسی چارچوب مشخصی دارد و بعد از تعیین اعلام خواهد شد، گفت: مصالح ساختمانی تولید داخل توان رقابت در بازار بین‌المللی را دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، به نقل از  فرهنگ نگار؛ امین مقومی با اشاره به ارتباط مستقیم افزایش قیمت برخی مصالح ساختمانی و قیمت ساخت‌وساز، اظهار داشت: قیمت  برخی از مصالح اصلی ساختمانی همانند سیمان و میلگرد تأثیر مستقیمی بر روی قیمت تمام شده مسکن دارند که در سال‌های اخیر در کنار سایر عواملی از جمله کاهش ساخت‌وساز و عدم وجود برنامه منسجم در سطح کلان برای تولید مسکن و همچنین عواملی چون نوسانات ارزی موجب جهش قیمت‌ها در بخش ساخت‌وساز شده است.

تأثیر مستقیم نوسانات مصالح ساختمانی بر قیمت تمام شده ساخت مسکن

وی ادامه داد: برخی کارشناسان معتقد هستند تا زمانی که تورم بر بازار مصالح ساختمانی وجود داشته باشد نمی‌توان انتظار داشت که تورم بازار مسکن کاهش پیدا کند؛ انتظار می‌رود در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به نام سال مهار تورم نام‌گذاری شده این امر از سوی مسئولان دنبال شود.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان قم عنوان کرد: در حال حاضر طرح نهضت ملی مسکن در استان قم و کشور در حال اجرا است که ضرورت دارد باتوجه‌به این حجم ساخت‌وساز تدابیری در زمینه مدیریت نیروی کار، مصرف انرژی و سایر عوامل مؤثر بر ساخت‌وساز برنامه‌ریزی شود تا با کمترین آسیب سیاست‌های مسکن دنبال گردد. به‌عنوان نمونه نیاز است پیش‌بینی شود برنامه قطعی برق در بخش صنعت چه تأثیری بر قیمت مصالح و روند نهضت ملی مسکن خواهد داشت تا موجب کاهش تولید به‌خصوص در حوزه مصالح ساختمانی و به دنبال آن افزایش قیمت‌ها نباشیم.

مصالح ساختمانی تولید داخل توان رقابت در بازار بین‌المللی را دارد

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون بسیاری از مصالح ساختمانی باکیفیت مطلوب در داخل کشور تولید می‌شود و در این زمینه خودکفایی وجود دارد و کیفیت و استاندارد محصولات ساختمانی تولیدکنندگان داخلی در حدی است که  می‌توان آنها را صادر کرد و در بازارهای بین‌المللی  با شرکت‌های  خارجی به رقابت بپردازند.

گزارش تخلفات ساختمانی با مهندس ناظر است

مقوی در ادامه به تخلفات ساختمانی مخصوصاً نمارومی اشاره کرد و گفت: نمای موسوم به رومی تخلف است و در سال‌های اخیر دغدغه‌هایی در این زمینه وجود داشته؛ اما شاهد کاهش قابل‌توجه آمار در این زمینه نیستیم.

وی ابراز داشت: در این حوزه وظیفه مهندس ناظر، گزارش تخلف‌ها است که با راه‌اندازی سامانه الکترونیکی ارسال گزارش‌ها به مراجع صدور پروانه این امر تسریع پیدا کرده و مراجع صدور پروانه می‌بایست در خصوص برخورد با تخلفات وارد عمل شوند و جلوگیری به‌موقع از تخلفات موضوع مهمی است که انتظار می‌رود انجام شود.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان قم افزود: در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در زمینه عدم اجرای نماهای رومی در استان قم صورت‌گرفته است که البته در این زمینه نیازمند فرهنگ‌سازی عمومی هستیم و انتظار می‌رود شهروندان هزینه‌های سنگین برای نما را در جهت افزایش کیفیت ساختمان انجام دهند.

نمای رومی در زمان وقوع زلزله خطرآفرین است

وی بیان کرد: نماهای رومی به دلیل وزن سنگینی که دارند ممکن است در زمان وقوع حوادث از جمله زلزله خطرآفرین باشند و از شهروندان قمی می‌خواهیم هزینه‌های سنگینی که در زمینه اجرای نمای رومی انجام می‌دهند این هزینه را در جهت تقویت استحکام و کیفیت بنا صرف کنند و از نماهای بومی استان که بهترین آنان آجر است استفاده کنند.

مقومی در ادامه با اشاره به تعرفه‌های خدمات نظام‌مهندسی گفت:  تعرفه‌ها در مجموعه نظام‌مهندسی ساختمان تعریف مشخصی دارد؛  آنچه در قانون در خصوص مبانی قیمت‌گذاری آمده به هیئت دولت و مجلس شورای اسلامی  واگذار شده است که آنها نیز این امر را به وزارت راه و شهرسازی محول کرده‌اند و پس از اینکه این مبانی ابلاغ شد در استان‌ها نیز اختیاراتی به هیئت چهارنفره شامل معاون عمرانی استاندار، مدیرکل راه و شهرسازی، شهردار مرکز استان و رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان داده شده است.

تعرفه‌های خدمات نظام‌مهندسی چارچوب مشخصی دارد

وی تصریح کرد: تعرفه خدمات مهندسی در چهارچوب درصدی از هزینه ساخت‌وساز است که هر ساله شورای مرکزی نظام‌مهندسی ساختمان کشور بر اساس برآورد هزینه ساخت‌وساز ابلاغ می‌کند،  بنابراین تعرفه چارچوب مشخصی دارد و اختیاری که قانون به هیئت چهارنفره در استان در زمینه کاهش و یا افزایش تعرفه داده ملاک عمل است.

 رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان قم در ادامه خاطرنشان کرد: تعرفه خدمات مهندسی استان همواره از میانگین کشوری پایین‌تر بوده است. این در حالی است که بر اساس آمار سال‌های اخیر، میانگین درآمد مهندسان، معادل حداقل دستمزد قانون کار است و امروز بیش از نیمی از مهندسان ما دارای پروانه اشتغال پایه ۳ هستند که با این مبالغ، حداقل‌های زندگی خود را به‌سختی تأمین می‌کنند.

تعرفه‌های جدید خدمات نظام‌مهندسی سال جدید اطلاع‌رسانی خواهد شد

وی ادامه داد: روال قانونی تعیین تعرفه‌های جدید خدمات مهندسی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان  استان قم در سال ۱۴۰۲ نیز در حال پیگیری است و جزئیات پس از تعیین تکلیف در چهارچوب یاد شده اطلاع‌رسانی خواهد شد.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/42380
اخبار مرتبط

نظرات شما