رئیس سازمان تحقیقات منابع طبیعی قم:

سالانه بیش از ۴۰ طرح تحقیقاتی کشاورزی در قم انجام می‌شود

رئیس سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گفت: یک طرح تحقیقاتی در خصوص استفاده از پوست خشک پسته به‌عنوان خوراک دام در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی قم انجام گرفت که در کشور هم مورداستفاده و استقبال قرار گرفت.

 مسعود ترابی در گفتگو با خبرنگارپایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اظهار داشت: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان‌ها دارای یک محدوده نسبتاً وسیع از مسئولیت‌ها هستند که از نظر اداری و مالی زیر نظر معاونت آموزش و تحقیقات و ترویج کشور هستیم که خدمات را به استان‌ها ارائه می‌دهیم که هم مباحث تحقیقاتی هم مباحث آموزش رسمی کشاورزی مانند هنرستان‌ها و آموزش بهره‌برداران و کشاورزان و آموزش سربازان وظیفه، برگزاری دوره‌های آزاد، سنجش مهارت و آموزش منابع طبیعی را شامل می‌شود.
رئیس سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی سازمان جهاد کشاورزی استان قم ادامه داد: بخش سوم از وظیفه مرکز تحقیقات دانش‌بنیان کردن کشاورزی استان قم است که بخش بسیار مهمی است که دو بخش آموزش و تحقیقات نیز به دانش‌بنیان کردن کشاورزی کمک می‌کند؛ اما درعین‌حال قسمت ویژه‌ای داریم که به طور خاص دانش‌بنیان‌شدن کشاورزی شامل ایجاد مراکز رشد، ایجاد دهکده فناوری کشاورزی و منابع طبیعی و حمایت از مراکز رشد را مدنظر دارد.
وی افزود: مغز علمی کشاورزی سازمان در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی متمرکز شده است و در تمامی جلسات تصمیم‌گیری و کارشناسی سازمان جهاد کشاورزی استان نقش ویژه‌ای در پاسخ به نیازهای علمی معاونت‌های مختلف سازمان نقش ایفا می‌کند.
ترابی تصریح کرد: دانش‌بنیان‌شدن کشاورزی یعنی مطالعه علوم نوین در کشاورزی و ضریب نفوذ دانش در کشاورزی که در بخش تحقیقات به آن می‌پردازیم که  در دارای چند بخش تخصصی در مرکز تحقیقات شامل منابع طبیعی، آبخیزداری، علوم زراعی و باغی،  دامپروری و مطالعات شیلات است.
رئیس سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی سازمان جهاد کشاورزی استان قم اضافه کرد: این بخش‌های تخصصی سالیانه حدود ۴۰ طرح تحقیقاتی را اجرا می‌کنند این طرح‌های تحقیقاتی در مرکز پژوهشی و مرکز تحقیقات کشاورزی استان قم بر اساس شناختی که از کشاورزان استان داریم و بر اساس جلساتی که به‌صورت منظم با معاون برگزار می‌شود نیازها شناسایی و در قالب یک مار پژوهشی مدون مورد بررسی قرار می‌گیرد.
ترابی گفت: ممکن است این مطالعه و بررسی زمان‌بر هم باشد و از چند ماه تا چند سال طول می‌کشد وقتی مطالعه و بررسی به نتیجه رسید موضوع به‌صورت یک گزارش کاملاً مدون منتشر می‌شود؛ اما رها نمی‌شود و به‌صورت برنامه‌های ترویجی که شامل کارگاه، کلاس‌های آموزشی و ترویجی و ... اجرا می‌شود.
وی تأکید کرد: استان قم یک استان متفاوت از نظر تنوع کار و نوع بهره‌برداران است، تعداد بهره‌برداران قم که دارای جز بهره‌برداران بزرگ کشاورزی کشور هستند بسیار زیاد هستند، به طور مثال پسته کار نمونه کشور، تولیدکننده خاویار در شرایط خاص، پایه‌گذار زیتون‌ از استان قم است و معمولاً ۵۰ درصد کشاورزی قم  متعلق به بهره‌برداران بزرگ هستند که دانش فنی خوبی دارند و مطالبه‌گر هستند و خودشان نیز کارشناسان خوب کشاورزی دارند.
رئیس سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی سازمان جهاد کشاورزی استان قم بیان داشت: ۵۰ درصد کشاورزان قم هم مانند بقیه کشور هستند، آنچه امروز کشاورزی از آن رنج می‌برد عدم اطلاعات آکادمیک کشاورزان است.

انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/42398
اخبار مرتبط

نظرات شما