کارشناس اقتصادی:

تورم پدیده‌ای ارزی، کالایی، رفتاری و پولی است

کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه بروز تورم در کشور دلایل مختلفی دارد، گفت: تورم پدیده‌ای ارزی، کالایی، رفتاری و پولی است.

محمدجواد توکلی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا با اشاره به مسئله تورم در کشور، اظهار داشت: تورم در ایران در وهله اول پدیده ارزی است که افزایش نرخ ارز مهم‌ترین عامل آن است.
وی ادامه داد: مهم‌ترین راه‌حل‌های جلوگیری از این مسئله  تثبیت نرخ ارز، پیمان‌سپاری صددرصدی، تقویت حکمرانی ریال، قیمت‌گذاری ریالی نهاده تولید هست.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه تورم در ایران در وهله دوم پدیده کالایی است، خاطرنشان کرد: یعنی سطح عمومی قیمت‌ها به‌خاطر  کمبود کالای تولیدی و وارداتی عرضه شده به بازار بالا می‌رود به دلایلی همچون ضعف توان تولیدی (غلبه خدمات)، بهره‌وری پایین، فناوری ضعیف، ناترازی رابطه مبادله (ارزش کالای وارداتی سه برابر صادراتی) و احتکار کالا است.
وی افزود: برای جلوگیری از بروز این چنین مشکلاتی باید  راهبرد جایگزینی واردات و سپس توسعه صادرات، افزایش تولید پیشران‌ها مانند مسکن با افزایش عرضه زمین را به‌عنوان راه‌حل در پیش گرفت.
توکلی در ادامه با اشاره به اینکه تورم در ایران در وهله سوم پدیده رفتاری است، عنوان کرد: افزایش سطح عمومی قیمت‌ها ناشی از اقدام دارندگان کالا و خدمات برای افزایش قیمت محصولاتشان و  مکانیزم نامناسب قیمت‌گذاری از جمله اقدامات نامناسب بروز تورم در پدیده رفتاری است.
وی ادامه داد: نظم‌بخشی به رفتار قیمت‌گذاری و ممانعت از عرضه قطره چکانی انحصارگران از جمله راه‌حل‌های پیشگیری دراین‌خصوص برای ایجاد تورم است.
این دانشیار اقتصاد با اشاره به اینکه پدیده پولی در نوبت چهارم قرار دارد، گفت: وقتی سطح عمومی قیمت‌ها بالا می‌رود؛ چون نقدینگی نامتناسب با رشد تولید افزایش و ناکارا و ناعادلانه توزیع می‌شود و عمدتاً در مبادله نه تولید، گردش می‌یابد.
وی تصریح کرد: راه‌حل جلوگیری از وقوع این پدیده کنترل خلق نقدینگی، هدایت اعتبار و مالیات بر سفته‌بازی است.


انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/42430
اخبار مرتبط

نظرات شما