معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان قم:

در ساعت کم‌بار هزینه برق مشترکان قم نیم‌بها محاسبه می‌شود

معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان قم گفت: استفاده از وسایل برقی پرمصرف در ساعات پیک علاوه بر اینکه باعث فشار مضاعف بر شبکه برق می‌شود افزایش هزینه را نیز به دنبال دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، ​​​​​اسراف یکی از ناهنجاری‌هایی است که بشر با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند. اسراف و مصرف نادرست از نعمت‌های زندگی تأثیر مخرب بر تمام عرصه‌های حیات انسانی به جا می‌گذارد.
در سال ۱۳۹۲ با مصوبه هیئت دولت، وزارت نیرو تعرفه برق استان قم را از مناطق گرمسیر ۴ به مناطق گرمسیر ۳ تغییر داد، باتوجه‌به گرمای شهید وا در ایام فصول گرم سال مصرف برق در قم افزایش پیدا می‌کند که باعث فشار به شبکه برق شده و خاموشی‌ها را همراه دارد؛ اما با مدیریت صحیح می‌تواند در کنار پرداخت کم‌هزینه برق از خاموشی‌های ناخواسته جلوگیری شود.
به همین منظور با سید محمد ارجمندزاده  معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان قم به گفتگو نشستیم.
تأثیر گرمای هوا بر شبکه‌های فنی شرکت برق چیست؟
ارجمند زاده:  اتفاقی که در تابستان برای شبکه‌های به رخ می‌دهد باعث برخی از خاموشی‌ها می‌شود در استان قم حدود ۱۵۰۰ مگاوات ظرفیت شبکه‌های توزیع برق یعنی ترانس‌های ما برای تغذیه، خطوط و شبکه‌های فشارقوی و فشارضعیف است.
 اتفاقی که در تابستان رخ می‌دهد این است که به علت گرمای هوا استفاده از وسایل سرمایشی که تماماً با برق مصرف می‌شود؛ مانند انواع کولر‌ها پنکه و دیگر وسایل سرمایشی مورداستفاده قرار می‌گیرد، طبیعی است که با شروع گرما مصرف برق افزایش پیدا می‌کند؛ مانند همان افزایش مصرف گاز که در زمستان رخ می‌دهد.
 تقریباً در یک بازه زمانی از آغاز خردادماه تا پایان شهریورماه که هوا گرم می‌شود نیاز به استفاده از وسایل سرمایشی افزایش پیدا می‌کند، مصرف برق به اوج خود می‌رسد و هرچه میزان گرما اضافه شود مصرف برق نیز افزایش پیدا می‌کند اوج گرما تیرماه است.
طول زمان گرما در استان قم چه مدت است و اوج گرما در قم چقدر است؟
ارجمند زاده: وقتی به اوج گرما می‌رسیم سیستم‌های سرمایشی به‌صورت ۲۴ ساعته فعال هستند ممکن است در خردادماه و یا آخر شهریور در ساعات آخر شب که هوا سرد می‌شود سیستم‌های سرمایشی به‌صورت موقت خاموش شوند؛ اما در تیرماه به علت اوج گرما سیستم‌های سرمایشی از جمله کولرهای گازی و آبی و پنکه‌ها به‌صورت ۲۴ ساعته روشن هستند و این مسئله باعث افزایش شدید مصرف برق است.
 در کنار افزایش مصرف برق به علت استفاده از وسایل سرمایشی در فصل گرما مسئله دیگری نیز باعث فشار بر شبکه توزیع برق است و آن تأثیر گرما است، ظرفیت تولید نیروگاه  و ترانس‌های به‌واسطه گرما هوا در کابل‌ها افت توان پیدا می‌کند، فشار حاصل از گرمای هوا روی سیم‌پیچی‌ها مسئله‌ای است که ما در تابستان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم.
 در برخی از زمان‌ها مصرف به‌شدت افزایش پیدا می‌کند و باعث گرمای سیم‌پیچ‌ها، کابل‌ها و تجهیزات می‌شود و از طرفی گرمای هوا در استان قم فشار مضاعف را بر شبکه وارد می‌کند به گفته کارشناسان هواشناسی گرمای هوا در سال گذشته در قم تا ۴۸ درجه نیز ثبت شده است در هوای آزاد و زیر آفتاب مستقیم این دما تا ۵۶ درجه نیز افزایش پیدا می‌کند که باعث سوختن کابل‌ها، ترانس‌ها و دیگر تجهیزات می‌شود.


میزان تولید برق در قم چه میزان است؟
ارجمند زاده: ماکسیمم توانی که در سال گذشته تحویل مشترکان داده شد ۹۰۴ مگاوات بوده است و با اعمال مدیریت مصرف ۱۲۳ مگاواتی بیش از ۱۰۲۸ مگاوات مصرف در استان نداشتیم در صورتی ظرفیت شبکه‌ها تا ۱۵۵۰ مگاوات است این به این معنی است که ما در ظرفیت کم نداریم مسئله اصلی محدودیت‌هایی است که مصرف بالا گرمای هوا ایجاد می‌کند.
هر ساله وزارت نیرو باتوجه‌به پیش‌بینی‌هایی که انجام می‌دهد ظرفیت تولید را به نسبت افزایش مصرف ایجاد می‌کند و هر ساله بین ۳ تا ۵ هزار ظرفیت نیروگاهی اضافه می‌شود سال گذشته نیز با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شد حدود ۷۵۰۰ مگاوات برنامه‌ریزی شد، امسال نیز ان شاالله تا پایان خردادماه تا ۴۸۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید اضافه شده می‌شود.
ساعت پر بار و کم‌بار در قم چه زمانی است؟

ارجمند زاده گفت: بااین‌وجود باز هم ممکن است تولید ما کفاف مصرف را ندهد که در همه جای دنیا این موضوع را با مدیریت بار کنترل می‌کنند محدودیت‌هایی که اعمال می‌شود در برخی از ساعات خاص رخ می‌دهد و به این معنی نیست که به‌صورت ۲۴ ساعته محدودیت‌ها اعمال شود در ساعت‌هایی که تحت عنوان پیک مطرح می‌شود از ساعت ۱۱ صبح تا ساعت ۱۶ و از ساعت شروع تاریکی یعنی ۷ عصر تا ۱۰ شب محدودیت‌ها اعمال می‌شود در برخی ساعات محدود کم خواهد شد.

وی اظهار داشت: مدیریت صحیح می‌توانیم از پیک‌بار عبور کنیم این پیک‌بار در طول سال حدوداً این ۳۰۰ تا ۴۰۰ ساعت از کل ۸۷۶۰ ساعت سال است.
چگونه می‌توان هزینه برق را کاهش داد؟
 در بخش خانگی که ۸۰ درصد مشترکان شرکت برق را تشکیل می‌دهند کمک خوبی برای مدیریت مصرف برق می‌توانند انجام دهند کم‌کردن درجه وسایل سرمایشی، استفاده از روشنایی خورشید در طول روز برای روشن‌شدن اتاق‌ها به‌جای استفاده از لامپ، عدم استفاده از پرده‌های ضخیم در طول روز پشت پنجره‌ها، عدم استفاده از وسایل برقی پر مصرف جمله ماشین لباسشویی، ماشین ظرف‌شویی و اتو در ساعات پیک از جمله مدیریت بدون هزینه برای کاهش مصرف برق است.
استفاده از وسایل برقی پرمصرف در ساعات پیک علاوه بر اینکه باعث فشار مضاعف بر شبکه برق می‌شود افزایش هزینه را نیز به دنبال دارد؛ زیرا در ساعات پیک هزینه برق دوبرابر آنچه که مصوب شده دریافت می‌شود؛ اما استفاده از این وسایل در ساعات غیرپیک و کم‌بار از ۱۱ شب به بعد به‌صورت نیم‌بها محاسبه می‌شود.
 راهکارهای گفته شده راهکارهای کم‌هزینه یا بدون هزینه است راهکارهای بعدی این است که زمانی که می‌خواهیم تجهیزات و وسایل برقی را تغییر دهیم تجهیزات و وسایل برقی با مصرف برق پایین را خریداری کنیم.
 با این مدیریت‌ها علاوه بر اینکه هزینه برق مصرفی کاهش پیدا می‌کند باعث کاهش خاموشی‌ها در ایام تابستان نیز می‌شود.

‌دین مقدس اسلام بهره برداری مشروع از نعمت‌های الهی و زیبایی‌های زندگی را مباح و روا و اسراف و زیاده روی را حرام و ناروا می‌داند و این بدان جهت است که مسلمان به تناسب امکانات و توانایی و کارآیی خود، در برابر جامعه مسؤولیت دارد. در این صورت فرد اسراف کار قهرا از اجرای مسؤولیت و تعهدات اجتماعی خود بازمی ماند و از این رهگذر بر پیکر جامعه ضربه می‌زند.
قرآن مجید این حقیقت را در ضمن مباحث اجتماعی در قالب‌هایی زیبا بیان می‌کند و با هشدار به پیروان خود می‌فرماید: (و انفقوا فی سبیل الله و لا تلقوا بایدیکم الی التهلکة) 
یعنی در راه خدا انفاق کنید و با دست‌های خود، خود را به هلاکت و نابودی نیفکنید. از این آیه شریفه چنین استفاده می‌شود که اگر مال در راه خدا و به سود جامعه و رفع نیازمندی‌های مردم مصرف نشود سرنوشت آن جامعه و ملت به هلاکت و سقوط می‌انجامد.

گفتگو از مرضیه مهدیلو

انتهای پیام/۱۷۰



http://qomefarda.ir/42609
اخبار مرتبط

نظرات شما