استاد برجسته حوزه در گفتگو با قم فردا:

بنای انقلاب اسلامی بر عزت خواهی، عدالت طلبی و حق گویی است

این استاد برجسته حوزه با اشاره به اینکه مهم‌ترین عنصر مکتب انقلاب اسلامی عمل به تکالیف الهی و رسالت‌های انسان است، گفت: بنای انقلاب اسلامی بر عزت‌خواهی، عدالت‌طلبی و حق‌گویی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  آن روزگار که پرچم عدالت‌طلبی به دست مبارک حضرت روح‌الله (ره) برافراشته شد، هیچ‌کسی گمان نمی‌برد که نهضتی مبتنی بر «ایمان الهی» و نه «رسانه و اسلحه و حمایت خارجی»، طومار حکومتی ۲۵۰۰ساله و جلاد و بهره‌مند از حمایت قدرت‌های جهانی را در هم بپیچد.
 هیچ یک از نظریه‌ها و معادلات سیاسی نیز در نظر دنیازدگان، تا مدت‌ها پیش از ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ نشانه‌ای از پیدایی مکتبی و گفتمانی بدیع و جهانگیر نمی‌داد.
آری... انقلاب خمینی کبیر، بساط نظام سلطه را بر هم زد و نقشه استکبار برای تسلط بر ایران و ملل جهان را پاره کرد. انقلاب عارفِ عالم و مجاهد بزرگ ما، ایران را احیا نمود و موج بیداری و عزت‌خواهی و نفی ستم و تفرعن را موجب شد.
چنین است که در روز ۱۴ خرداد، عالَم، تنها از حضور ظاهری آن بزرگ‌مرد تاریخ‌ساز محروم شد؛ اما مکتب روح‌اللهی و طنین انقلاب طوفانی وی باقی است و زمینه و متصل به انقلاب بزرگ ناجی عالم بشریت حضرت مهدی قائم (عج) است. این واقعیت اینک کابوس همه نمرودیان و یزیدیان زمان و رمز تپندگی انقلاب اسلامی است.
از همین رو خبرنگار ما با حجت‌الاسلام حسین بنیادی استاد برجسته حوزه دراین‌خصوص گفتگویی را انجام داده است.

قم فردا: عناصر مکتب انقلاب اسلامی چیست؟
ابتدا سالگرد ارتحال بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی قدس‌سره الشریف را تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال عالی‌ترین درجات را برای رهبر کبیر انقلاب اسلامی مسئلت می‌نمایم.
شناخت امام خمینی یعنی شناخت انسانی ممتاز
نکته نخست که برای همه ما به‌ویژه جوانان عزیز حائز اهمیت است، شناخت شخصیت و تفکر امام خمینی ره است، منظور از شناخت؛ یعنی سیر زندگی کمال‌جوی ایشان در ساختن خویش بر مبنای معرفت توحیدی و تکلیف‌گرایی در تمام مقاطع و موارد زندگی و همچنین شخصیت تحول‌خواه و تحول‌گرایی ایشان بر اساس جایگاه انسان و صعود او به درجات عالیه که در آموزه‌های اسلامی، مسیر آن را برای انسان‌ها ترسیم شده است.
شناخت امام خمینی ره یعنی شناخت انسانی ممتاز که دارای ویژگی‌های الگویی بسیاری برای تمام آحاد انسان‌ها در جوامع بشری دارد که این ویژگی‌ها به دلیل الهی بودن آنها هرگز کهنه و فراموش نمی‌شوند. مطالعه زندگی فردی و اجتماعی، اهتمام به حرکت و تعالی جامعه بر میزان و معیارهای جامعه توحیدی و البته خستگی‌ناپذیر بودن در ایجاد این مهم، از جمله ابعاد شناختی امام خمینی ره است که برای رهپویان مسیر انقلاب اسلامی امری لازم و ضروری است.
مهم‌ترین عنصر مکتب انقلاب اسلامی عمل به تکالیف الهی و رسالت‌های انسان است
مهم‌ترین عنصر مکتب انقلاب اسلامی، عمل به تکالیف الهی و رسالت‌های انسان است که در درون خود انبوهی از وظایف را برای انسان‌ها و جوامع جای‌داده است؛ تلاش و جهاد برای تحقق شعائر اسلامی، بنیان‌گذاری حرکت اجتماعی بر اساس جهان‌بینی توحیدی، استمرار و استقرار اهداف انبیا و ائمه معصومین علیهم‌السلام در نهادینه‌شدن معارف توحیدی و فطری، و سامان‌یابی جهان بر اساس عدل و مساوات، ‌ مهم‌ترین زوایای عنصرِ عمل به تکالیف الهی است، ازاین‌رو چنان‌که انقلاب اسلامی مکتبی توحیدی است، تمام شاخصه‌های وجودی این مکتب مانند قوانین، فعالیت‌ها، ارتباطات و... نیز صبغة الهی و شرعی باید داشته باشد تا مکتب انقلاب اسلامی با همان صلابت در ایجاد اهداف خود سیر نماید.
انقلاب اسلامی امتداد یک حرکت توحیدی است
نکته‌ای که در همین رابطه، بیان آن ضرورت دارد، جهات پایبندی به اهداف این مکتب است که حساسیت، بصیرت و فعالیت انقلابیون و منتسبین به انقلاب اسلامی را مضاعف می‌کند، چرا که انقلاب اسلامی یک مسیر مداوم و امتداد یک حرکت توحیدی است که دائماً باید از آن مواظبت و بر غنای آن باتوجه‌به حوادث و رخدادهای داخلی و خارجی افزود و تقویت کرد.
نصایح امام خمینی ره در دوران حیات مبارکشان و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله‌العالی بر صیانت از انقلاب و دستاوردهای آن و حفاظت انقلاب از هرگونه تحریف و انحطاط، مبیّن آن است که مکتب انقلاب اسلامی مانند هر مکتبی نیازمند مواظبت و البته حرکت بر اساس مبانی آن مکتب است.

بنای انقلاب اسلامی بر عزت‌خواهی، عدالت‌طلبی و حق‌گویی است
قم فردا: حضرت امام خمینی (ره) بر چه پایه‌هایی نهضت و انقلاب خویش را بنا کردند؟
مبانی انقلاب اسلامی را در عمل به تکالیف شرع و احکام عقل که در آیات و روایات به آنها تصریح و اشاره شده است را باید جستجو کرد، به این معنا که امام خمینی ره جریانی را پایه‌ریزی کردند که حجت شرعی و عقلی، ملاک و علت محدثه و مبقیه انقلاب اسلامی است و همین امر باعث شد تا انقلاب اسلامی بنای خود را در سه امر کلی "عزت‌خواهی" و "عدالت‌طلبی" و "حق‌گویی" به جهانیان معرفی کند که این سه امر شاکلة جمهوری اسلامی را تشکیل می‌دهد و آنان که دل به انقلاب اسلامی بستند و آزادی‌خواهان جهان که انقلاب اسلامی را الگویی کامل در میان انقلاب‌های جهان دیدند با اقتدا به امام خمینی ره و شعارها و اهدافی که در قاموس انقلاب اسلامی مطرح گردید، راه خود را پیدا و مسیرشان را از جریان استبداد، استکبار و استضعاف جدا نمودند.

انقلاب اسلامی جریانی برای رستگاری انسان در سایه عمل به توحید است
قم فردا: امام خمینی (ره) بر اساس چه ظرفیت‌ها و بر پایه چه اهدافی حضرت امام (ره)، انقلاب اسلامی را «جهانی» تعریف کردند؟
مقام معظم رهبری مدظله‌العالی در بیانیه گام دوم، انقلاب اسلامی را دارای شعارهای فطری و جهانی که قابل‌انکار و خدشه نیستند معرفی می‌کنند، و این بدان معناست که انقلاب اسلامی ظرفیت  ارتباط میان خدا و انسان بخصوص در جنبه‌های اجتماعی را دارا و تأمین‌کننده خواسته‌های مادی و معنوی بشر هست؛ در حقیقت انقلاب اسلامی جریان و ندایی برای فلاح و رستگاری انسان در سایه آگاهی و عمل به دستورات توحیدی است که مبدأ، مسیر و مقصد انسان را مقدس می‌شمارد و دیدگاه‌ها و مکاتب مادی‌گرا و پوچ‌گرایی را ابطال می‌کند تا هدف از آفرینش، کمال‌یابی انسان بر اساس حقیقت خلقت و خلیفه اللهی انسان باشد.
این نوع نگاه به انقلاب اسلامی و تعریف جامع از اهداف انقلاب اسلامی، از اموری است که تبیین و روایت صحیح و مستدل از آن مهم است تا باطن و مقصد انقلاب اسلامی و اصول آن که توسط رهبری الهی امام خمینی ره بیان و توسط امام خامنه‌ای مدظله‌العالی تبیین و استمرار پیدا کرده، برای نسل پرشور جوانان که آینده‌سازان کشور و ادامه‌دهندگان انقلاب اسلامی هستند باتوجه‌به سیطره عصر رسانه و ارتباطات و تحریف‌کنندگان مقاصد انقلاب اسلامی و تخریب‌گرایی چهره انقلاب اسلامی توسط معاندین انقلاب اسلامی، از فرائض انقلاب و جهاد انقلابیون هست.


مصاحبه و تدوین: حسین حیدری
انتهای پیام/



http://qomefarda.ir/42645
اخبار مرتبط

نظرات شما