مدیرگروه سلامت مرکز بهداشت استان قم:

قم شهر مقدس بدون دخانیات می‌شود

مدیرگروه سلامت و محیط کار مرکز بهداشت استان قم گفت: طبق  ماده ۸ کنوانسیون جهانی در سال ۹۸ قرار شد زیرساخت‌های شهر مقدس بدون دخانیات در قم فراهم شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، نرگس جعفری به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات در نشست خبری که بعد ظهر امروز در سالن جلسات مرکز معاونت بهداشت استان قم برگزار شد اظهار داشت: طبق  ماده ۸ کنوانسیون جهانی در سال ۹۸ قرار شد زیرساخت‌های شهر مقدس بدون دخانیات در قم فراهم شود در این راستا جلساتی هم برگزار شد تا مسئولان با طرح آشنا شوند.
مدیرگروه سلامت و محیط کار مرکز بهداشت استان قم ادامه داد: در جلسات برگزار شده که دادستان قم هم حضور داشت جلب حمایت گرفته شد و کارگروه استانی و دبیرخانه تشکیل شد رئیس این کارگروه دادستان قم انتخاب شد
جعفری بیان داشت: ۵ جلسه در کارگروه استانی برگزار شد و شرح وظایف هر ارگان طرح شده شاخص‌ها نیز مطرح شد، بر اساس این طرح باید در ۵ سال اول کاهش ۳۰ دسترسی به مواد دخانی انجام شود به همین منظور وضعیت موجود استان قم در خصوص تمایل گروه‌های مختلف برای مصرف دخانیات  استخراج شد.
 وی تأکید کرد: اولویت طرح شهر مقدس بدون دخانیات در قم در اطراف محدود حرم و جمکران و دیگر قسمت‌های دیگر شهر است. 
مدیرگروه سلامت و محیط کار مرکز بهداشت استان قم عنوان داشت: ۷۲ شاخص برای رسیدن به استاندارد شهر مقدس بدون دخانیات وجود دارد در این زمینه کمپین‌های آموزش و مطالبه‌گری‌های مردمی مدنظر قرار گرفته است.
جعفری با اشاره به نقش رسانه در ترویج فرهنگ عدم استفاده از سیگار اضافه کرد: ۲۰ درصد سلامت جامعه  دست دانشگاه علوم پزشکی است و  ۸۰ درصد خارج از این محیط از جمله ارگان‌های فرهنگی و مردم است که باید برای آن کار فرهنگی انجام شود.
وی با اسارت به نظارت مستمر بر مراکز عرضه و فروش دخانیات گفت: در یک سال گذشته ۵ هزار بازدید از مراکز فروش داشتیم، در خصوص مباحث آموزش هم در آموزشگاه اصناف ۳ واحد درسی در خصوص دخانیات گذاشته شده و هر سه سال تکرار می‌شود.
جعفری تأکید کرد: در کارخانه‌ها و محیط‌های کار به گرو  بهداشت یار حضور دارند  در صنایع خوشبختانه وضعیت خوبی داریم سازمان‌های دیگر هم شرح وظایفی در این زمینه دارند و رسانه هم در این زمینه می‌توانند فرهنگ‌سازی کنند.
مدیرگروه سلامت و محیط کار مرکز بهداشت استان قم با بیان اینکه مصرف سیگار سالانه ۱۱۰ هزار میلیارد خسارت اقتصادی وارد می‌کند اضافه کرد: در هفته مبارزه با دخانیات برنامه‌های متنوع اجرا می‌شود از در  جمله تمام مراکز بهداشت نمایشگاه کنترل دخانیات راه‌اندازی شده همچنین مسابقات ورزشی و همایش پیاده‌روی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/42647
اخبار مرتبط

نظرات شما