مدیریت کوره‌های آجرپزی؛

درسی که قم باید از اصفهان بگیرد!

در حاشیه قم برخی از کوره‌های آجرپزی سنتی مشغول به فعالیت هستند که با سوءاستفاده از غفلت نهادهای نظارتی، از لاستیک و ضایعات دمپایی به‌عنوان سوخت استفاده می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» سازمان حفاظت محیط‌زیست اصفهان در اقدامی انقلابی با همکاری شرکت گاز این استان، جریان اصلی گاز ۶۵ واحد گچ‌پزی سنتی در ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان را قطع و این واحدها را پلمب کرد.

بنا بر اعلام روابط‌عمومی سازمان حفاظت محیط‌زیست اصفهان، این واحدها به علت فرایند تولید سنتی مصالح ساختمانی، جزو صنایع آلاینده هوا محسوب می‌شوند.

همچنین به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان توسعه فعالیت و بارگذاری جدید کوره‌های آجرپزی و تولید گچ در استان اصفهان به علت مشکلات زیست‌محیطی ناشی از برداشت خاک و انتشار ریزگردها ممنوع است.

در حاشیه قم نیز برخی از کوره‌های آجرپزی سنتی مشغول به فعالیت هستند که با سوءاستفاده از غفلت نهادهای نظارتی، از لاستیک و ضایعات دمپایی به‌عنوان سوخت استفاده می‌کنند؛ بااین‌حال تاکنون اقدام در خور و بازدارنده‌ای از سوی سازمان حفاظت از محیط‌زیست قم و دیگر ارگان‌های نظارتی برای برخورد با این کوره‌ها صورت نگرفته است.

استفاده از ضایعات و پسماندهای کیف، کفش، دمپایی و لاستیک به‌عنوان سوخت در کوره‌های آجرپزی بر اساس ماده ۲۰ قانون هوای پاک کاملاً ممنوع است.

لازم به ذکر است آلاینده‌های ناشی از سوزندان مواد پلیمری نظیر لاستیک و دمپایی، بسیار سمی است و دود آن به‌خصوص در این روزها که پدیده وارونگی دما بر شهر قم حاکم است وارد ریه مردم قم می‌شود.

این کوره‌ها همچنین با برداشت بیش از حد و بی‌رویه خاک، چاله‌های عظیمی را درست بیخ گوش شهر قم حفر کرده‌اند که با بادهای کوچک، موجب ایجاد گردوخاک و پدیده گردوغبار می‌شوند.

طرح ساماندهی کوره‌های آجرپزی اطراف شهر قم که یکی از کانون‌های تولید گردوغبار و آلودگی محیط‌زیست محسوب می‌شود سال‌ها است بر زمین‌مانده و در دوراهی انتقال یا تغییر کاربری قرار گرفته است.

شهر قم به دلیل قرارگرفتن در حاشیه کویر و دسترسی به معادن مرغوب خاک رس مناسب جهت ساخت آجر به‌عنوان یکی از پرمصرف‌ترین مصالح ساختمانی دارای کوره‌های آجرپزی فراوانی است.

هنگامی‌که از جاده قدیم قم به سمت کاشان برویم، ستون‌های استوانه‌ای را مشاهده می‌کنیم که همان کوره‌های آجرپزی هستند، و سود فراوان حاصل از این کوره‌های آجرپزی باعث سوءاستفاده برخی از صاحبان آن شده است که حاضر نیستند اقدامی جهت مدرن‌سازی سیستم و یا انتقال کوره‌ها داشته باشند.

باتوجه‌به نتایج حاصل از اندازه‌گیری آلاینده‌ها و مقایسه آن‌ها با استانداردها و ضوابط زیست‌محیطی، این کوره‌ها آلاینده محیط‌زیست شناخته شده و فعالیت آن‌ها مغایر با ضوابط زیست‌محیطی می‌باشد.

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/47389
اخبار مرتبط

نظرات شما