رئیس پلیس فتا استان قم:

۸۵ درصد کلاهبرداران سایبری مالی زیر ۲۰ سال هستند

رئیس پلیس فتا استان قم با بیان اینکه حدود ۸۵ درصد از متهمان و کلاهبرداران سایبری مالی زیر ۲۰ سال سن دارند، گفت: در یک سال گذشته جرایم سایبری در قم افزایش ۶۰ درصدی داشته است.

سرهنگ مهدی فرازپور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ شرایط کاملاً متفاوتی در حوزه جرایم سایبری وجود داشت و شاهد افزایش جرایم سایبری در کل کشور و استان قم بودیم.

رئیس پلیس فتا استان قم ادامه داد: بیش از ۶۳ درصد میانگین کشوری رشد جرایم سایبری وجود داشت که از این ۶۳ درصد بیش از ۸۰ درصد آن در حوزه مالی و اقتصادی بود به‌تبع همین آمار هم ۶۰ درصد افزایش جرایم سایبری در استان قم وجود داشت.

وی ادامه داد: هرچند با افزایش کشف مواجه بودیم ما رشد جرایم سایبری آمار نگران‌کننده‌ای است، این افزایش کشف جرایم سایبری به معنی دسترسی بیشتر مهاجمان  کلاهبرداران مالی را نشان می‌دهد.

فرازپور خاطرنشان کرد: کلاهبرداران از طریق پیام‌رسان‌های داخلی، سامانه‌های پیامکی و تماس‌های تلفنی اقدام به کلاهبرداری، اقناع‌سازی و در نهایت خالی‌کردن حساب‌های مردم را به شکل‌های مختلف انجام می‌دهند.

رئیس پلیس فتا استان قم اضافه کرد: نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که  دلیل استفاده از شبکه‌های اجتماعی در سنین پایین‌تر و بالاتر از میانگین یعنی در سن زیر ۲۰ سال و بالای ۵۰ سال که به مخاطرات تکنیک‌های فنی شبکه‌های اجتماعی آشنا نیستند به جمع قربانی‌ها کلاهبرداری‌های سایبری اضافه کرده است،  دسترسی به شبکه‌های اجتماعی باعث شده جعل عنوان در سال ۱۴۰۲ افزایش داشته باشد.

افزایش مزاحمت تلفنی در قم

وی گفت: در استان قم موضوعی که به‌صورت ویژه‌تر نسبت به سایر نقاط کشور وجود داشت مسئله مزاحمت‌های اینترنتی بود که رشد مزاحمت‌های تلفنی و اینترنتی در استان قم قابل‌توجه بوده است که برخی از آنها به علت ابراز شکایت است؛ اما به‌طورکلی نسبت به میانگین کشوری وضع قابل‌توجهی دارد.

فرازپور تأکید کرد: دو علت باعث می‌شود که افراد در دام کلاهبرداران اینترنتی بیفتند یکی از آنها طمع مالی است که  بر منطق غلبه می‌کند، همچنین کلاهبرداران به شگرد جدیدی رو آیا آوردن آن هم آلوده‌کردن و یا زامبی کردن افراد است که بتوانند جلب‌اعتماد کنند وقتی پیامک‌های حاوی لینک‌های کلاهبرداری از طریق یک شخص معتبر واصل می‌شود درجه اعتبار و اطمینان به آن پیام افزایش پیدا می‌کند و افراد به نسبت اعتمادی که به آن ارسال‌کننده دارند اقدام به طی‌کردن مسیر کلاهبرداری می‌کنند.

رئیس پلیس فتا استان قم تصریح کرد: دو آمار در خصوص میانگین سنی جرایم سایبری مالی وجود دارد بخشی مربوط به قربانیان این حوزه است و  بخشی هم مربوط به هکرها، کلاهبرداران و یا متهمان سایبری است.

وی افزود: حدود ۸۵ درصد از متهمان و کلاهبرداران سایبری مالی زیر ۲۰ سال سن دارند و در سایر جرایم اگر به الگوی ۱۵ تا ۳۹ سال در حوزه قربانیان قائل هستیم در جرایم سایبری این قانون شکسته می‌شود و رده سنی بالای ۳۹ سال جمعیت قابل‌توجهی در قربانیان سایبری جرایم مالی را دارند و علت آن هم به‌خاطر مشاغل و فعالیت‌های اجتماعی این قشر و  افزایش ضریب استفاده از تلفن همراه پیام‌رسان‌ها مالی و بانکی است.

فراز پور: عنوان داشت موضوع احراز هویت و اجاره‌دادن کارت‌ها موضوع بسیار مهمی است که در سال ۱۴۰۲ با رشد جرایم در این حوزه مواجه بودیم.

رئیس پلیس فتا استان قم گفت: بخشی از اجاره کارت‌های بانکی توسط کارت خواب‌ها و افراد نیازمند مالی صورت می‌گیرد که خودشان نمی‌توانند از این کارت‌ها استفاده کنند به هر دلیل آسیب‌دیده‌اند و بخشی نیز نوجوانان و جوانان هستند که حساب بانکی باز می‌کنند و این حساب بانکی و درگاه‌های اینترنتی را در اختیار می‌گیرند و آن را اجاره می‌دهند که بیشتر هم در حوزه کار در منزل و آگهی‌های دیوار این جرایم انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: متأسفانه حواس خانواده‌ها به این موضوع و درآمد بچه‌ها نیست و تا زمانی که یک مسئله و مشکلی پیش نیایید متوجه نمی‌شوند، متأسفانه نتیجه پول‌های سرقتی و چرخه پول‌شویی که به این صورت شکل می‌گیرد از صرافی‌های ارزهای دیجیتال سر درآورده و از چرخه خارج می‌شوند.

انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/48448
اخبار مرتبط

نظرات شما